سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

در برخی استان‌های کشور طی یک سنت نه‌ چندان قدیمی و البته پسندیده، حجاج تمام یا بخشی از هزینه ولیمه خود را صرف ساخت مدرسه، مرکز درمانی ، امور خیریه و آزادی زندانیان و خیرین سلامت می‌کنند.

شناسه خبر: 14585

 

در برخی استان‌های کشور طی یک سنت نه‌ چندان قدیمی و البته پسندیده، حجاج تمام یا بخشی از هزینه ولیمه خود را صرف ساخت مدرسه، مرکز درمانی ، امور خیریه و آزادی زندانیان و خیرین سلامت می‌کنند.

 

 

 ولیمه از کجا آمده است؟

 

یکی از سنت‌های پسندیده اسلامی، اطعام نمودن به برادران دینی است. امام صادق (ع) می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُحِبُّ إِهْرَاقَ الدِّمَاءِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ»؛ خداوند ریختن خون (قربانی کردن) و طعام دادن را دوست دارد.

این سنت اسلامی می‌تواند در شکل‌های مختلف؛ مانند ولیمه به هنگام ازدواج، تولد فرزند و... انجام پذیرد.

ولیمه عبارت است از: مهمانی که حداقل ده نفر در آن شرکت داشته باشند. مهیمانان این ولیمه می‌توانند اقوام، همسایگان و... باشند. بنابراین، دادن ولیمه واجب نیست، بلکه سنت و مستحب است.

حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمود: ولیمه در پنج مورد است: ازدواج، تولد فرزند، ختنه، خرید منزل، مراجعت از مکه معظمه.

ولیمه و میهمانی، کینه ‏‌ها را می‌‏زداید و دل‌ها را به هم نزدیک می‌‏کند؛ مخصوصا اگر دور از تشریفات و زیاده‌‏روی و اسراف باشد، خداوند به همگان برکت می‌‏دهد و خوشحالی مؤمنین موجب رضای او می‌‏گردد. بحار الانوار، ج 76، ص 157. / بحار الانوار، ج 103، ص 268.

 

 

 چه افرادی به ولیمه باید دعوت شوند؟

 

در رابطه با نوع افرادی که به این اطعام دعوت می‌شوند و سقف و نوع غذاهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، در کلامی از امام صادق علیه السلام آمده است که افراد مسکین را برای ولیمه دعوت کنید. «مسکین» در تعریف با «فقیر» متفاوت است و به افراد نیازمندی گفته می‌شود که عزتمندانه زندگی کرده، نیاز خود را به زبان نمی‌آورند و طرح نیاز نمی‌کنند. اما فقیر کسی است که نیاز خود را بیان می‌کند.

 

 

پسندیده‌ترین راه صرف ولیمه

 

طرح سوق دادن هزینه ولیمه حجاج به سوی کارهای عام‌المنفعه به ابتکار تعدادی از خیرین لالجینی و با همکاری و تعامل بین ائمه جمعه و روحانیون لالجین امسال امیدواریم پررنگ تر شود که چراغ آن امسال از سوی یکی از حجاج در آزادی زندانی استارت خورده است.

 

امیدواریم امسال حجاج شهرستان بهار در شهرهای بهار، لالجین ، صالح آباد ، مهاجران و روستاهای تابعه که حدودا 450 نفر را شامل میشوند با اختصاص تمام یا بخشی از هزینه ولیمه خود به امور خیریه در سال‌جاری در عمران و ابادانی این شهرها کمک کنند.  هرچند جمع‌آوری کمک حجاج فقط به صورت نقدی نیست و  هر کسی با هر امکاناتی که دارد، در این کار خیر در سطح کل شهرستان میتواند شرکت می‌کند.

 

 

ولیمه، فقط در حد تکلیف

 

حجاج عزیز هم برای رفع تکلیف و اجرای این سنت مستحب، مجلس کوچک و ساده‌ای برگزار کنند اما عمده هزینه حج خود را به امر تکمیل مرکز درمانی ، خرید دستگاههای مورد نیاز درمانگاه، مدارس و ....اختصاص دهند که قطعا کار پسندیده ای خواهد بود و مورد استقبال مردم .

 

 

 ولیمه‌های امسال چگونه خرج خواهد شد؟

 

چند روز دیگر حجاح هم‌شهرستانی و همشهری به حج مشرف خواهند شد و در هفته هایی دیگر در مسیر بازگشت از سرزمین وحی خواهند بود و به مرور بازار ولیمه‌های حاجیان گرم خواهد شد اما با توجه به مطالب ذکر شده آیا امسال حاجیان هزینه ولیمه خود را صرف امور خیریه می‌کنند؟

 

 این سوالی است که باید منتظر بود تا آمار حاجیان خیر اعلام شود.

 

 

احمد رجبی راغب

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


برچسب ها: بهار# ولیمه#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی