سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1403/2/8 12:12:16
به بهانه‌ی روز ایمنی حمل و نقل؛

بهار: گنجینه‌ای از ظرفیت‌ها در محاصره ناامنی جاده‌ها

بارها و بارها شاهد تضاد غم‌انگیزی بین ظرفیت‌های بی‌نظیر این دیار و ناامنی جان‌فرسای جاده‌هایش بوده‌ام. بهاری که به واسطه تولیدات کشاورزی مرغوب، صنایع دستی نفیس لالجین ، تریلی‌ سازی های غول‌پیکر صالح آباد شوریجات و ترشیجات لذیذ مهاجران و گنج تپه ، پوشاک و منسوجات و کیف چشم‌نواز دستجرد و لتگاه و زاغه ، و جاذبه‌های توریستی مذهبی مانند مرقد آیت‌الله بهاری، گذرگاه توریستی غار علیصدر ، گذر گاه غرب کشور و گذرگاه کربلا در ایام اربعین، می‌توانست به قطبی از رونق و توسعه تبدیل شود، در چنگال ناامنی جاده‌ها گرفتار شده و از شکوفایی بازمانده است.

شناسه خبر: 14609

 

اینجانب ، مهدی رهنما _ فعال فرهنگی و اجتماعی در شهرستان بهار، بارها و بارها شاهد تضاد غم‌انگیزی بین ظرفیت‌های بی‌نظیر این دیار و ناامنی جان‌فرسای جاده‌هایش بوده‌ام. بهاری که به واسطه تولیدات کشاورزی مرغوب، صنایع دستی نفیس لالجین ، تریلی‌ سازی های غول‌پیکر صالح آباد شوریجات و ترشیجات لذیذ مهاجران و گنج تپه ،  پوشاک و منسوجات و کیف  چشم‌نواز دستجرد و لتگاه  و زاغه ، و جاذبه‌های توریستی مذهبی مانند مرقد آیت‌الله بهاری، گذرگاه  توریستی غار علیصدر ، گذر گاه غرب کشور و گذرگاه کربلا در ایام اربعین، می‌توانست به قطبی از رونق و توسعه تبدیل شود، در چنگال ناامنی جاده‌ها گرفتار شده و از شکوفایی بازمانده است.

 

 

ظرفیت‌هایی که در انتظار شکوفایی‌اند:

 

کشاورزی: بهار، مهد سیب‌زمینی ایران، گندم‌زارهای طلایی، و باغ‌های سرسبز، مشتاقانه منتظرند تا ثمره تلاش کشاورزان زحمتکش را به سراسر کشور و فراتر از آن برسانند.

 

صنایع دستی: انگشتان هنرمند زنان و مردان بهار، نقش‌هایی از ظرافت و زیبایی را بر روی سفال و سرامیک لالجین، فرش‌های نفیس، و گلیم‌های رنگارنگ نقش می‌بندند، اما راهی امن برای رساندن این گوهرهای هنری به دست مشتاقان وجود ندارد.

 

صنایع: تریلی‌ سازی های غول‌پیکر صالح‌آباد، نمادی از قدرت و ابتکار ایرانیان، منتظرند تا بار توسعه را بر دوش بکشند و به اقصی نقاط کشور و جهان حمل کنند، اما جاده‌های ناامن، مانعی بزرگ بر سر راهشان هستند.

 

صنایع غذایی: شوریجات و ترشیجات مهاجران و گنج‌تپه، طعم بی‌نظیر سفره ایرانی را تکمیل می‌کنند، اما نگرانی از تصادفات، مانع از توزیع گسترده این محصولات می‌شود.

 

صنایع پوشاک و منسوجات: چرخ‌های خیاطی بهار، لباس‌های تن‌پوش ایرانیان را می‌آفرینند، اما جاده‌های ناامن، مانع از رسیدن این تن‌پوش‌ها به تن مردم در سراسر کشور می‌شوند.

 

جاذبه‌های توریستی: مرقد آیت‌الله بهاری، مناره‌ای از معنویت و عشق، زائران و گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند، اما جاده‌های ناامن، امان از سفر را از دل آنها می‌گیرند.

گذر گاه غار علیصدر ، گذرگاه غرب کشور و گذرگاه کربلا در ایام اربعین، می‌توانست دروازه‌ای به سوی رونق اقتصادی و فرهنگی باشد، اما نگرانی از تصادفات و عدم دسترسی های متناسب با شان و جایگاه تورییت و مسافرو تاجر و زائر ، این فرصت را به تهدید تبدیل کرده است.

 

کمربندی ها: گلوگاه‌های ناامن بهار:

کمربندهای موجود در شهرستان بهار، به جای آنکه مسیری امن برای عبور و مرور باشند، به گلوگاه‌هایی از ناامنی تبدیل شده‌اند. عرض ناکافی، فقدان شانه خاکی و پارکینگ جاده ای و حفاظ‌های جانبی، کمبود علائم و تجهیزات ایمنی، و روشنایی نامناسب، جان رانندگان، مسافران و حتی عابران پیاده را به خطر می‌اندازند.

 

نیاز به کمربندی‌های جدید:

رشد روزافزون جمعیت، افزایش تردد خودروها، و توسعه فعالیت‌های اقتصادی، ضرورت احداث کمربندی‌های جدید را در شهرستان بهار دوچندان کرده است. این کمربندی‌ها باید با در نظر گرفتن استانداردهای فنی و ایمنی، از عرض کافی، حفاظ‌های جانبی، علائم و تجهیزات ایمنی مدرن، و روشنایی مناسب برخوردار باشند.

 

حمل و نقل ریلی: رگ حیاتی توسعه:

توسعه حمل و نقل ریلی در شهرستان بهار، گامی اساسی در جهت رهایی از ترافیک جاده‌ای، کاهش آلودگی هوا، و افزایش ایمنی حمل و نقل کالا و مسافر خواهد بود. احداث خطوط راه‌آهن و سرمایه‌گذاری در ناوگان حمل و نقل ریلی، می‌تواند بار عظیمی از ترافیک را از جاده‌ها به ریل منتقل کند و راه را برای شکوفایی اقتصادی و گردشگری بهار هموار سازد.

 

مسئولیتی همگانی دولت ، مردم ، سرمایه گذاران و سایر ذینفعان:

ارتقای ایمنی حمل و نقل و توسعه اقتصادی در شهرستان بهار، وظیفه‌ای همگانی است که نیازمند همدلی و همکاری تمامی ذینفعان، از جمله دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی، سایر ذینفعان  و مردم، است.

 

مهدی رهنما: فعال فرهنگی _اجتماعی

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


برچسب ها: بهار# حمل_و_نقل#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی