سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

صبح امروز مراسم نکوداشت سالروز تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا، با حضور معاون امور شورای عالی استان،فرماندار شهرستان بهار، بخشداران، شهرداران، ائمه جمعه شهرستان بهار، روسای ادارات، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در فرهنگسرای آیت الله بهاری (ره) شهر بهار برگزار شد.

شناسه خبر: 14624

 

به گزارش نشاط شهر، در ابتدای این مراسم موسی گراوند معاون امور شورای عالی استان‌ها ضمن تبریک سالروز تاسیس شوراها و و تاکید بر حمایت از اعضای شورای شهر و روستا گفت: شورای عالی استان‌ها متشکل از ۷۵ عضو است و پارلمان دوم کشور محسوب می‌شود که و بنا بر قانون استان‌هایی با جمعیت ۲ میلیون نفر دارای دو نماینده، استان‌های بالای ۲ میلیون نفر سه نماینده و استان تهران دارای ۴ نماینده است.

 

وی با اشاره به اصل ۱۰۲ قانون اساسی افزود: شورای عالی استان تنها نهادی است که می‌تواند مستقیماً به مجلس طرح و به دولت لایحه ارائه دهد و متشکل از کمیسیون‌هایی است که کار بررسی طرح‌ها را بر عهده دارد.

 

وی ادامه داد: شوراها به جایگاهی که درخور شأنشان باشد هنوز نرسیده اند  در این راستا از مسئولین خواهشمندیم به شوراها به چشم بازوان اجرایی نگاه کنند و در اجرای بسیاری از امور را به شوراها واگذار کنند.

 

موسی گراوند شوراها را از ارکان مهم تصمیم گیری دانست و ادامه داد: در سطح کشور برخی از نمایندگان به شوراها به عنوان رقیب انتخاباتی خود نگاه می‌کنند در صورتی که میتوان بسیاری از امور را به آنها واگذار کرد و از ظرفیت شوراها استفاده کرد.

 

وی خطاب به اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: ما در کنار شما هستیم،در صورت بروز هرگونه مشکل و یا بیان طرح و ایده آن را به شورای عالی استان ارسال کنید و ما پیگیر موضوعات ارسالی شما خواهیم بود.

 

 ظرفیت شورا نباید با مسائل سیاسی گره بخورد / لزوم تلاش همه مردم و دستگاه‌های اجرایی در تفکیک حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ 

 

در ادامه مراسم مجتبی فیض اللهی فرماندار شهرستان بهار تاسیس شوراهای اسلامی را تحقق کامل قانون اساسی در سال ۱۳۷۷ عنوان کرد و گفت: به برکت وجود این نهاد مقدس پایه‌های نظام مستحکم تر شد ؛ بر اساس آموزه‌های اسلام یکی از ویژگی مومنین مشورت کردن در امور با نخبگان و افراد با تجربه است که با تشکیل شورا این امر جامعه عمل به خود گرفت.

 

وی اذعان داشت: تشکیل شورا باعث شد کار مردم به خود مردم محول شود،انتخاب معتمدین شهر و روستا به عنوان اعضای شورای اسلامی باعث می‌شود اعتماد عمومی به نظام جمهوری اسلامی ارتقا یابد.

 

وی یکی از کارکردهای شورا را جلوگیری از نظام استبدادی برشمرد و گفت: در شورا برخلاف نظام استبدادی امور به صورت دیکته‌ شده اجرا نمی‌شود و اقدامات توسط خود مردم جرایی می‌شود.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارکردهای شورا حل مشکلات و مسائل مردم به صورت روزمره است.

 

دکتر فیض اللهی با تاکید بر مقدس بودن نهاد شورا گفت: ظرفیت شورا نباید با مسائل سیاسی گره بخورد و نباید منافع اشخاص در تصمیم گیری‌ها لحاظ شود، مثلاً در انتخابات وظیفه شورا تشویق مردم به مشارکت حداکثری است نه تداخل با مسائل سیاسی.

 

وی ادامه داد: در تفکیک حوزه انتخابیه شهرستان بهار و کبودراهنگ هر آنچه که پیگیری ، مکاتبه و درخواست شده توسط رسانه‌ها به سمع نظر مردم رسیده است و در این راه همه ی ما موظف هستیم تا با تمام تلاش خود و با کمک دستگاه‌های اجرایی به این موضوع وارد شویم و امیدواریم در مجلس آینده این طرح در لیست تفکیک قرار گیرد.

 

وی در پایان هفته معلم را پیشاپیش به معلمان ایثارگر و فداکار و تربیت کنندگان نسل آینده و نخبگان آینده تبریک گفت.

 

مسئولیت برای ما فضای تاختن نیست 

 

در ادامه حجت الاسلام مصباح امام جمعه بهار در این مراسم گفت: تسهیلگری و هموارسازی راه در روند امور یکی از وظایف شوراها است.

 

وی ادامه داد: یکی از تعاریف شورای اسلامی شهر و روستا ارتباط مردم با حکومت است، در این راستا شوراها از مسائل و مشکلات مردم آگاه هستند و می‌توانند در حل مشکلات کمک کند.

 

وی یکی از کارها در نظام مقدس جمهوری اسلامی را رصد حضوری مشکلات مردم و ارتباط با بدنه دولت برای حل این مشکلات دانست و گفت: ما باید بدانیم مسئولیت برای ما فضای تاختن نیست،مسئولیت برای ما جایگاهیست که یقیناً مورد سوال قرار خواهیم گرفت و اگر در راستای رفع مشکلات مردم حرکت نکردیم و و در جایگاهی که  اشغال کردیم برای آبادانی تلاش نکردیم مورد بازخواست خداوند قرار خواهیم گرفت.

 

وی ادامه داد: ما باید در جایگاه و حوزه مسئولیت عنایت به شرح وظایف داشته باشیم و با یک نگاه امیدگرایانه و دوری از نگاه عیب جویانه برای برطرف کردن ضعف‌ها و گسترش عدالت و خدمت به نظام تلاش کنیم.

 

 اولین وظیفه شوراهای اسلامی حفظ محیط زیست روستا است / امروز شهرستان بهار بسیاری از توسعه‌ها در زمینه‌های کشاورزی، صنعت،اشتغال و گردشگری را به دوش می‌کشد

 

سپس سید مریم محمدی مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان همدان گفت همواره اداره حفاظت از محیط زیست استان نگاه ویژه به شهرستان بهار دارد.

 

وی ادامه داد: امروز شهرستان بهار بارانداز بسیاری از توسعه‌های کشاورزی  است و بخش عمده محصولات کشاورزی چه بسا محصولات استراتژیک توسط شهرستان بهار تولید می‌شود، امروز بخش عمده صنعت و اشتغال را شهرستان بهار به دوش می‌کشد، امروز بخش عمده گردشگران مقصد خود را شهرستان بهار از جمله شهر جهانی سفال می‌داند و همه این نعمت‌های الهی لزوم حفاظت از آنچه که خداوند به ما عطا کرده را ایجاد می‌کند.

 

وی خطاب به شوراهای اسلامی شهر روستا گفت: اگر شما پای کار حفاظت از محیط زیست و منابع زیستی شهرستان بهار نباشید قطعاً جهش تولید پایدار نخواهد بود،اگر قرار است کشاورزان همواره معیشت و رهآورد اقتصادی داشته باشند می‌بایستی به منابع پای خاک و آب توجه شود و در مدیریت منابع خدادادی نظارت شود در غیر این صورت سیر نزولی خواهیم داشت.

 

وی ادامه داد: از شوراهای اسلامی شهر و روستا خواهشمندیم شهرداران را در حوزه اقدامات محیط زیستی استیضاح کنند و از شهرداران بخشداران و دهیاران تقاضای عملکرد محیط زیستی و حفاظتی داشته باشند و  در راستای ارتقای شاخص‌های محیط زیستی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و نظارت بر کاهش آلایندگی صنایع بکوشند.

 

وی با تاکید بر اهمیت حفظ محیط زیست گفت: اولین وظایف شوراهای اسلامی حفظ محیط زیست روستا است و اگر دهیاری به محیط زیست روستا، تخلیه فاضلاب به رودخانه‌ها و اراضی توجه نکند دهیار مناسبی نخواهد بود.

 

وی در پایان گفت: امیدواریم دست به دست هم بتوانیم مسیر توسعه اقتصادی کشاورزی و گردشگری شهرستان بهار را به سمت توسعه پایدار پیش ببریم.

 

در پایان اعضای شوراهای اسلامی شهرستان بهار به پاس تلاش‌ها و زحمات بی‌دریغ تجلیل و قدردانی شد.

 

 

هانیه عبدی

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی