سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

بر اساس گزارش علوم پزشکی همدان، بروز حیوان‌ گزیدگی در همدان ۵۰ درصد بیش از میانگین کشوری است با این توضیح که شاخص بروز حیوان‌گزیدگی در کشور ۳۰۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در استان همدان سال ۱۴۰۱، افزون بر ۴۷۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده است.

شناسه خبر: 14675

 

به گزارش نشاط شهر، بر اساس گزارش علوم پزشکی همدان، بروز حیوان‌ گزیدگی در همدان ۵۰ درصد بیش از میانگین کشوری است با این توضیح که شاخص بروز حیوان‌گزیدگی در کشور ۳۰۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در استان همدان سال ۱۴۰۱، افزون بر ۴۷۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده است.

 

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هشت هزار و ۱۶۳ مورد حیوان گزیدگی سال ۱۴۰۲ در استان ثبت شده که این روند نسبت به سال های گذشته رشد بالای داشته است.

 

یعقوب اندامی اظهار کرد: آمار حیوان گزیدگی در سال ۱۳۹۸ افزون بر ۶ هزار و ۴۴۸ مورد بود که در سال ۱۳۹۹ با روندی کاهشی به ۶ هزار و ۱۵۵ مورد تقلیل یافت.

 

وی اضافه کرد: اما این آمار از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ سیر صعودی داشته است به گونه ای که در این سه سال به ترتیب هفت هزار و ۲۸ مورد، هفت هزار و ۸۱۹ مورد و در سال گذشته هشت هزار و ۱۶۳ مورد حیوان گزیدگی در استان همدان ثبت و گزارش شده است.

 

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: مهمترین علت رشد آمار حیوان گزیدگی، افزایش شمار سگ های بلاصاحب و پرسه زن در سطح روستاها و شهرها است که باید در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تدابیر لازم از جمله عقیم سازی، جمع آوری و در صورت نیاز اتلاف آنها اقدام شود.

 

اندامی گفت: ۷۳.۸ درصد از حیوان گزیدگی های استان مربوط به سگ، ۲۳.۳ درصد گربه و ۲.۹ درصد سایر گونه ها از جمله روباه، گرگ، شغال، اسب الاغ، موش و امثالهم است.

 

وی بیان کرد: ۶۰ درصد از حیوان گزیدگی در مناطق روستایی به علت فراوانی سگ های بلاصاحب و ۴۰ درصد در مناطق شهری رخ می دهد

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی