سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

شهرها به عنوان نماد تمدن بشری، در گذر زمان با چالش‌های نوظهوری مانند مدیریت فضاهای شهری، از جمله آرامستان‌ها، روبرو بوده‌اند. آرامستان شهر بهار، در سال‌های اخیر با چالش‌هایی در زمینه ساماندهی و مدیریت مواجه بوده است.در این نوشتار، با اتکا به رویکرد مدیریت پایدار شهری ، ضرورت ساماندهی آرامستان بهار از منظرهای فقهی، مدیریتی، عرفی و قانونی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی عملی برای ساماندهی این مکان مقدس ارائه شده است.

شناسه خبر: 14807

 

بخش اول

 

 

مقدمه

 شهرها به عنوان نماد تمدن بشری، در گذر زمان با چالش‌های نوظهوری مانند مدیریت فضاهای شهری، از جمله آرامستان‌ها، روبرو بوده‌اند. آرامستان شهر بهار،در سال‌های اخیر با چالش‌هایی در زمینه ساماندهی و مدیریت مواجه بوده است.

در این نوشتار، با اتکا به رویکرد مدیریت پایدار شهری ، ضرورت ساماندهی آرامستان بهار از منظرهای فقهی، مدیریتی، عرفی و قانونی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی عملی برای ساماندهی این مکان مقدس ارائه شده است.

 

مدیریت پایدار و ضرورت ساماندهی آرامستان‌:

? مدیریت پایدار، به عنوان مفهومی نوین در حوزه مدیریت شهری، بر ضرورت حفظ تعادل میان نیازهای زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی تأکید دارد. از این منظر، مدیریت پایدار آرامستان‌ها نیز از اهمیتی حیاتی برخوردار است.آرامستان‌ها، به عنوان مکان‌هایی برای تدفین اموات، از نظر فرهنگی و مذهبی از جایگاه ویژه‌ای در جوامع بشری برخوردارند. احترام به اموات و حفظ حرمت آرامستان‌ها، از جمله اصول اساسی در تمامی فرهنگ‌ها و ادیان به شمار می‌رود.

در عصر حاضر، با افزایش جمعیت و محدودیت منابع، ضرورت ساماندهی و مدیریت بهینه آرامستان‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. ساماندهی آرامستان‌ها، علاوه بر حفظ حرمت اموات و ایجاد فضایی آرامش‌بخش برای بازماندگان، می‌تواند به ارتقای بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست نیز کمک کند.

 

چالش‌های ساماندهی آرامستان بهار:

? آرامستان بهار در سال‌های اخیر با چالش‌هایی در زمینه ساماندهی و مدیریت روبرو بوده است. کمبود فضای مناسب، عدم وجود نظم و ساماندهی در احداث قبور، فقدان امکانات رفاهی و ... از جمله این چالش‌ها هستند.این چالش‌ها، علاوه بر ایجاد نارضایتی در میان خانواده‌های داغدار، به لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز پیامدهای منفی به همراه دارد. ساماندهی آرامستان بهار، به عنوان ضرورتی ناگزیر، می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و حفظ هویت تاریخی و فرهنگی این شهر کمک کند.

 

تحلیل فقهی ساماندهی آرامستان:

? در فقه اسلام، تأکیدات فراوانی بر حفظ احترام به اموات و تقدیس حریم آرامستان‌ها شده است. از این منظر، ساماندهی آرامستان‌ها و احداث فضایی درخور شأن و منزلت اموات، امری واجب و ضروری تلقی می‌شود.برخی از احادیث و روایات اسلامی، بر ضرورت نظم و ساماندهی در احداث قبور، حفظ بهداشت آرامستان‌ها و ایجاد فضایی آرامش‌بخش برای بازماندگان تأکید دارند.

ساماندهی آرامستان بهار، در راستای حفظ حرمت اموات و عمل به آموزه‌های فقهی، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

 

نگاه مدیریتی به ساماندهی آرامستان:

? از منظر مدیریتی، ساماندهی آرامستان‌ها به عنوان یک پروژه عمرانی، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تخصیص منابع مالی و انسانی مناسب و استفاده از دانش و تخصص کارشناسان در حوزه‌های مختلف است.در فرآیند ساماندهی آرامستان بهار، باید از نظرات خانواده‌های داغدار، اهالی محل، متخصصان و کارشناسان مرتبط استفاده شود. همچنین، مطالعه و بررسی تجارب موفق سایر شهرها در ساماندهی آرامستان، می‌تواند راهگشای مسیر باشد.

 

توجه به مسائل فرهنگی و عرفی:

? در ساماندهی آرامستان‌ها، باید به مسائل فرهنگی و عرفی جامعه توجه ویژه‌ای شود. ابعاد و ارتفاع استاندارد برای سنگ قبور، جانمایی قبور و سایر المان‌های مرتبط با آرامستان، باید با توجه به آداب و رسوم و فرهنگ جامعه تعیین شود.

 

راهکارهایی برای ساماندهی:

?برای ساماندهی آرامستان بهار، می‌توان راهکارهای مختلفی را مدنظر قرار داد. از جمله این راهکارها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱_قطعه‌بندی آرامستان 

۲_ شماره‌گذاری قبور

۳_احداث راه‌های باریک در کل قطعات آرامستان

۴_جمع‌آوری نیمکت‌های فلزی و سنگی 

۵_ نصب مبلمان شهری مناسب با الگو برداری از شهرهای دیگری

۶_نصب سیستم صوتی و چراغ برق و تامین نور مناسب

۷_لوله‌کشی آب

۸_ تعیین ابعاد و ارتفاع استاندارد برای سنگ قبور

۹_افزایش تعداد طبقات در یک محل قبر:

۱۰_تامین سرویس بهداشتی های مناسب در چند نقطه 

۱۱_جانمایی یک آرامستان بزرگ جدید

 

ادامه دارد...

 

مهدی رهنما_فعال مدنی  

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی

امام جمعه بهار: خرید دسته گل‌های گرانبها و سنگ قبرهای چند صد میلیونی هیچ تاثیری در آخرت میت نخواهد داشت/ رئیس شورای شهر بهار: بیس‌ریزی داخل آرامستان سال گذشته انجام شده ،بیس‌ریزی پارکینگ آرامستان نیز ماه قبل در دستور کار قرار گرفته است/ مسئول آرامستان: یکی از مشکلات اصلی آرامستان محصور شدن و دیوارکشی آن است