سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

در حالی که سخنگوی جبهه اصلاحات و رسانه‌هایشان با هدف انحراف افکار عمومی، در حال انتشار اخبار نادرست در زمینه تخلیه سدهای خوزستان هستند، مستندات میزان پرشدگی این سدها خلاف‌گویی آن‌ها را برملا کرد.

شناسه خبر: 15090
 
به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه کیهان،  فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه مدیریت سدهای خوزستان طبق برنامه منابع و مصارف این استان دنبال می‌شود، اظهار کرد: پرشدگی سدهای زنجیره کارون در خوزستان به رغم کاهش ۲۴ درصدی آورد رودخانه‌های این حوضه در سال جاری، ۸۸ درصد و معادل سال قبل است و از شرایط مطلوبی برخوردار است.
او افزود: با توجه به ویژگی‌های استان خوزستان از نظر فعالیت‌های کشاورزی و تامین نیاز شرب و حقابه‌های زیست محیطی رودخانه‌ها و تالاب‌های این استان و نیز تولید برقابی در سدهای زنجیره کارون، سد دز و سد کرخه، مدیریت مخازن در این منطقه از حساسیت ویژه‌ای برای وزارت نیرو برخوردار است.
سخنگوی صنعت آب کشور افزود: از همین منظر، برنامه منابع و مصارف سدهای مذکور در دو نوبت در سال آبی جاری مورد بازنگری قرار گرفته است تا انطباق لازم با آورد حوضه و اطمینان کافی از تامین آب و برق حاصل شود؛ در مرحله اجرای این برنامه، وضعیت مخازن به‌طور مداوم مورد رصد قرار گرفته و عملکرد به‌طور هفتگی با برنامه تطبیق داده می‌شود.
قاسم زاده ادامه داد: همین امر باعث شده است که سد کرخه در حال حاضر در شرایط مطلوبی نسبت به سنوات اخیر قرار گیرد و سد دز دارای 
۹۳ درصد پرشدگی باشد و زنجیره کارون به رغم کاهش
۲۴ درصدی آورد رودخانه‌های این حوضه در سال جاری، با مدیریت انجام شده دارای پرشدگی تقریبا معادل سال گذشته است.​
او تصریح کرد: سدهای خوزستان در حال حاضر در مجموع بیشتر از سال گذشته پرشدگی دارد و با اجرای دقیق برنامه منابع و مصارف این سدها، شرایط مطمئنی از نظر تامین آب در منطقه فراهم خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود تولید برقابی نیز با ظرفیت مناسبی انجام پذیرد.
 پاسخ به یک تخریب
گفتنی است، مدعیان اصلاحات که این روزها پشت سر رئیس‌جمهور منتخب جمع شده‌اند با ارائه آمارهای غلط، در پی تخطئه دستاوردهای دولت سیزدهم و بازگرداندن کشور به بی‌برقی دوران روحانی در دولت پزشکیان هستند.
«جواد امام»؛ سخنگوی جبهه اصلاحات، مدعی شده است: ‏رود کارون شامل پنج سد است. کارون ۴، کارون ۳، شهید عباسپور، مسجدسلیمان و گتوند که توسط دو شرکت آب و نیرو، و آب و برق خوزستان مدیریت می‌شوند. ‏عمده انرژی برقابی کشور از این رودخانه تأمین می‌شود که معادل هشت هزار مگاوات است. ‏او افزود: در حال حاضر با خروج بی‌ضابطه آب سدها به‌طرز عجیبی روزانه ۱۲۳ هزار و ۹۷۷ مگاوات ساعت انرژی برق تولید می‌شود و به‌سرعت تراز سدها پایین می‌آید. ‏ با روند فعلی حداکثر تا ۲۰ روز آینده در ماه خرماپزان (مرداد) و در روزهای تحلیف رئیس‌جمهور جدید، سدهای کارون ۴ و کارون ۳ به تراز حداقل خواهد رسید و سه هزار مگاوات از مدار خارج خواهد شد. ‏
حامی رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: طی تقریباً ۲۰ روز بعد، سد شهید عباسپور و مسجد سلیمان از مدار خارج و تولید گتوند هم تقریباً صفر خواهد بود. این یعنی کابینه جدید با کسری هشت هزار مگاوات انرژی برقابی کار خود را آغاز خواهد کرد. 
با این‌حال بررسی وضعیت سدهای استان خوزستان در تابستان امسال نشان می‌دهد اکثر آنها پرآب هستند. آمارها نشان می‌دهد اکنون سد گتوند ۱۰۰ درصد پرشدگی دارد درحالی‌که تابستان ۱۴۰۰ این سد ۷۲ درصد آب داشت؛ همچنین ۸۹ درصد ظرفیت سد کارون ۴ پر آب است.
سدهای کارون۳، مسجدسلیمان، شهید عباس‌پور، دز و کرخه نیز هر کدام به ترتیب ۶۲، ۹۶، ۸۴، ۹۳ و ۵۶ درصد پرشدگی دارند. این سدها در تابستان ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۸، ۸۷، ۴۰، ۴۲ و 34 درصد پرشدگی داشته‌اند.
 میزطلبی یا توجیه بی‌عرضگی آینده؟!
گفتنی است، از ابتدای مهر پارسال تا ۱۸ تیر ۱۴۰۳ میزان رهاسازی آب سدهای کارون بزرگ ۳۰ درصد کمتر از پارسال گزارش شده است اما برخی فعالان سیاسی که به دنبال پست اقتصادی در دولت چهاردهم هستند یا برای توجیه بی‌عرضگی‌های آینده به دنبال بهانه می‌گردند، مدعی رهاسازی بدون ضابطه آب سدهای خوزستان با هدف ضربه به دولت چهاردهم شده‌اند که فاقد اعتبار آماری و گزارش‌های میدانی است. در قانون کشورهای اروپایی، اظهارات نسنجیده فنی اگر برای توجیه یک هدف سیاسی ارزیابی شده و به تشویش اذهان عمومی ختم شود با مجازات‌های سنگین قضائی مواجه خواهد شد. 
تابستان سال ۱۴۰۰ در حالی‌ دولت سیزدهم امور اجرائی کشور را به‌دست گرفت که ذخیره آب سدهای حوضه کارون بزرگ به نصف نمی‌رسید و نیمی از حجم سدها خالی شده بود اما از مهرماه سال گذشته تا کنون، ۹ میلیارد و 600 میلیون متر مکعب از سدهای حوضه کارون رهاسازی شده در حالی‌که سال گذشته تا این تاریخ میزان رهاسازی از ۱۳ میلیارد و 600 میلیون متر مکعب فراتر رفت.
  افزایش ۸ درصدی مصرف برق
در حالی که اصلاح‌طلبان مشغول بحث‌های سیاسی درباره آب هستند افزایش شدید مصرف برق این روزها سبب شده شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) با هدف رعایت مدیریت مصرف از مشترکان بخواهد که صرفه‌جویی کنند.
به گزارش ایرنا، میزان مصرف برق در روزهای اخیر و از نیمه دوم تیرماه در حالی به بیش از ۷۶ هزار مگاوات افزایش یافته که سال گذشته بالاترین میزان مصرف برق اندکی بیشتر از ۷۳ هزار مگاوات بود.
مدیر بهره‌برداری و کنترل مرکز راهبری شبکه برق کشور گفت: مصرف برق کشور در دو روز اخیر از ۷۶ هزار مگاوات عبور کرده که نسبت به هفته قبل پنج هزار مگاوات یعنی معادل مصرف برق دو استان اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد افزایش داشته است.
تداوم مصرف شدید برق که رشدی هشت درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد شرکت توانیر را مجبور کرد با هدف تشویق مردم به‌صرفه‌جویی پیامک‌هایی برای مشترکان ارسال کند. در این پیامک‌ها آمده است مصرف برق در منطقه شما افزایش شدیدی داشته است.
توانیر با ارائه راهکار کاهش مصرف، به مردم یادآوری کرد که با استفاده از دور کند کولرها و استفاده نکردن از وسایل پرمصرف و غیرضروری امکان برق‌رسانی به تمام مشترکان منطقه فراهم خواهد شد.
امسال شرکت توانیر همچنین باهدف تشویق مردم به مدیریت مصرف برق پویشی با نام «باانرژی» راه‌اندازی کرده است. مشترکان می‌توانند با پیوستن به این پویش و انجام اقدام‌های قید شده در آن علاوه‌بر رایگان شده قبض برق خود از یکهزار جایزه من‌جمله خودرو برخوردار شوند. مشترکان کافی است با ۱۵ درصد صرفه‌جویی احتمال برنده‌شدن خود را افزایش دهند.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ص 


برچسب ها: بهار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:

امام جمعه بهار: خرید دسته گل‌های گرانبها و سنگ قبرهای چند صد میلیونی هیچ تاثیری در آخرت میت نخواهد داشت/ رئیس شورای شهر بهار: بیس‌ریزی داخل آرامستان سال گذشته انجام شده ،بیس‌ریزی پارکینگ آرامستان نیز ماه قبل در دستور کار قرار گرفته است/ مسئول آرامستان: یکی از مشکلات اصلی آرامستان محصور شدن و دیوارکشی آن است

سیاسی

امام جمعه بهار: خرید دسته گل‌های گرانبها و سنگ قبرهای چند صد میلیونی هیچ تاثیری در آخرت میت نخواهد داشت/ رئیس شورای شهر بهار: بیس‌ریزی داخل آرامستان سال گذشته انجام شده ،بیس‌ریزی پارکینگ آرامستان نیز ماه قبل در دستور کار قرار گرفته است/ مسئول آرامستان: یکی از مشکلات اصلی آرامستان محصور شدن و دیوارکشی آن است