سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/3/21 16:06:33
رئیس دفتر بازرسی و نظارت شورای نگهبان همدان :

از تعداد ۶۹ نفر ثبت نامی در انتخابات میان دوره مجلس بهار و کبودراهنگ ۵۱ نفر ساکن در دو شهرستان نیستند

حجت الاسلام مرادی، رئیس دفتر بازرسی و نظارت شورای نگهبان در همدان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نشاط شهر شرحی در خصوص روند تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس داد و گفت: از ۶۹ کاندید ثبت نامی در حوزه بهار و کبودراهنگ ۲۶ نفر متولد و ۵۱ نفر ساکن حوزه انتخابیه نیستند.

شناسه خبر: 11199

به گزارش نشاط شهر حجت الاسلام مردایدر خصوص تعداد ثبت نام کنندگان انتخابات میان دوره مجلس اظهار داشت: در انتخابات میان دوره مجلس در حوزه بهار و کبودراهنگ ۸۸ نفر ثبت نام کردند که از این بین ۶۹ نفر ثبت نامشان را با حضور در فرمانداری قطعی کردند.

وی در مورد روند بررسی صلاحیت ها گفت: از تعداد ۶۹ نفر ثبت نامی ۳ نفر در هیات اجرایی رد صلاحیت شده و ۲۱ نفر نیز در بررسی صلاحیت ها رد صلاحیت یا عدم احراز شدند و ۹ نفر نیز در روند ثبت نام تا تائید نهایی انصراف دادند و هم اکنون ۳۶ نفر برای یک کرسی رقابت خواهند کرد.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به زمان قانونی تبلیغات و تخلفات کاندیداها در این زمان اظهار داشت: اگر کاندیدی دچار جرم انتخاباتی چه حقیقی و چه مجازی شود، معرفی شده و دادستان با وی برخورد خواهد کرد.

حجت الاسلام مرادی در خصوص احتمال بررسی دوباره صلاحیت کاندیداها گفت: طبق قانون انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اگر کسی در زمان تبلیغات دچار تخلف شود، ممکن است دوباره در روند بررسی تائید صلاحیت قرار گیرد، همچنین در انتخابات ریاست جمهوری نیز اگر مدارکی دال بر عدم صلاحیت بدست آید پس از بررسی و اعلام عدم صلاحیت مراتب به وزارت کشور اعلام می شود.

حجت الاسلام مرادی در پاسخ به سوالی در خصوص نظر قانون در مورد کاندیدای بومی و غیر بومی و ماده ۲۸ مکرر که در فروردین سال ۹۸ در مجلس به تصویب رسید اظهار داشت: آخرین بازنگری قانون انتخابات میام دوره به سال ۹۵ بازمی گردد و در قانون انتخابات مجلس اول تنها تابعیت ایران در آن شرط شده و بعدها نیز این مورد در تمام بازنگری ها رعایت شده است.

رئیس دفتر بازرسی و نظارت شورای نگهبان استان همدان ادامه داد: در سال ۹۸ قانونی با عنوان استانی شدن انتخابات مجلس مطرح شد که ماده ۲۸ مکرر در مورد سکونت و محل تولد کاندید در حوزه انتخابیه و اینکه هر نماینده نتواند بیش از سه دوره در انتخابات مجلس شرکت کند، آورده شده بود.

وی افزود: این قانون در مجلس تصویب شد و برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد، اما شورای نگهبان با بعضی از قسمت های آن مخالفت کرده و آن را به مجلس عودت داد تا بازنگری شود اما در مجلس دهم این قانون اصلاح نشد و لذا قانون نیز نشد.

وی در مورد تعداد کاندیدهای بومی و غیر بومی حوزه بهار و کبودراهنگ گفت: از ۶۹ نفر کاندید ثبت نامی ۴۳ نفر متولد حوزه انتخابیه هستند و ۲۶ نفر متولد حوزه انتخابیه نیستند، حتی برخی ها متولد خارج از استان هم هستند و در مجموع تنها ۱۸ نفر از آنها ساکن در حوزه انتخابیه اند و ۵۱ نفر ساکن در این حوزه نیستند.

حجت الاسلام مرادی در ادامه گفت: در انتخابات مجلس هیچ شرطی برای ثبت نام‌کاندیداها نداریم و چندین نمونه در کشور و استان نیز داریم که فردی بدون اینکه بومی منطقه ای باشد نماینده آنجا شده، که به طور نمونه می توان دکتر مفتح نماینده تویسرکان یا زاکانی نماینده قم را نام برد.

مرضیه کریمی رادپور

انتهای پیام/


برچسب ها: انتخابات_۱۴۰۰#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
آرشیو