سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/3/25 09:41:38
نگاهی به شرایط کاندیدا‌های انتخابات مجلس:

آیا بحث بومی گری و غیر بومی بودن کاندیداها در قانون لحاظ شده است؟

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ انتخابات میان دوره مجلس در حوزه بهار و کبودراهنگ برگزار خواهد شد، طبق آمار ارائه شده ۶۹ نفر در این حوزه برای شرکت در انتخابات میان دوره ثبت نام کرده بودند که از این بین ۳۷ نفر تائید صلاحیت شده و در عرصه رقابت انتخاباتی باقی مانده اند.

شناسه خبر: 11213

به گزارش نشاط شهر نکته ای که در این دوره از انتخابات میان دوره مجلس در حوزه بهار و کبودراهنگ مشهود است، تعدد کاندیداهای غیر بومی است به طوریکه پراکندگی ثبت نام کنندگان را در این حوزه شاهد هستیم.

بحث بومی و غیر بومی یکی دو ماه پیش از عید امسال اوج گرفت و مردم دو شهرستان نسبت به آن حساس شدند، اما سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است، آیا قانون نیز در این باره اظهار نظری کرده است یا خیر؟

با یک جستجوی ساده در زمینه شرایط نمایندگان مجلس در فضای اینترنت به راحتی می توان به این سوال پاسخ داد. طبق خبری که سایت خبری تابناک در صفحه رسمی خود درج کرده نمایندگان مجلس در فروردین ۹۸ ضمن تعیین شرایط عمومی و اختصاصی کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی، ماده ۲۸ مکرر را به قانون انتخابات الحاق کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه ای علنی در فروردین ماه ۹۸ ماده ۱۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را تصویب و تاکید کردند که باید هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس از یک حوزه انتخابیه فرعی ثبت نام کنند.

ماده ۱۲ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مربوط به شرایط عمومی و اختصاصی کاندیداهای انتخابات مجلس در جلسه علنی  با ۱۲۱ رای موافق، ۳۷ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

بر این اساس یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۲۸ مکرر به قانون الحاق شد.

 

ماده ۲۸ مکرر – هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید منحصراً از یک حوزه‌ی انتخابیه فرعی ثبت نام کنند. ثبت نام در بیش از یک حوزه‌ انتخابیه فرعی موجب ابطال ثبت نام و محرومیت از داوطلبی نمایندگی آن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود.

 

تبصره ۱ – هر داوطلب نمایندگی باید خود یا یکی از والدینش متولد محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه فرعی محل ثبت نام باشد. یا سابقه حداقل ۷ سال سکونت غیر مستمر یا سابقه حداقل ۵ سال سکونت مستمر متصل به زمان ثبت نام در آن محدوده یا سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی در آن حوزه را داشته باشد.

 

تبصره ۲- تغییر حوزه انتخابیه ناشی از اجرای قانون تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی مصوب ۲۴ / ۱۰/ ۸۲ باید با رعایت شروط تبصره یک این ماده انجام گیرد.

تبصره ۳ در صورت انتزاع و الحاق بخشی از یک شهرستان به شهرستان دیگر محدوده حوزه انتخابیه فرعی جدیدترین مصوبه دولت در تقسیمات کشوری می‌باشد.

 

حجت الاسلام مرادی در پاسخ به این سوال در خصوص نظر قانون در مورد کاندیدای بومی و غیر بومی و ماده ۲۸ مکرر که در فروردین سال ۹۸ در مجلس به تصویب رسید اظهار داشت: آخرین بازنگری قانون انتخابات میام دوره به سال ۹۵ بازمی گردد و در قانون انتخابات مجلس اول تنها تابعیت ایران در آن شرط شده و بعدها نیز این مورد در تمام بازنگری ها رعایت شده است.

رئیس دفتر بازرسی و نظارت شورای نگهبان استان همدان ادامه داد: در سال ۹۸ قانونی با عنوان استانی شدن انتخابات مجلس مطرح شد که ماده ۲۸ مکرر در مورد سکونت و محل تولد کاندید در حوزه انتخابیه و اینکه هر نماینده نتواند بیش از سه دوره در انتخابات مجلس شرکت کند، آورده شده بود.

وی افزود: این قانون در مجلس تصویب شد و برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد، اما شورای نگهبان با بعضی از قسمت های آن مخالفت کرده و آن را به مجلس عودت داد تا بازنگری شود اما در مجلس دهم این قانون اصلاح نشد و لذا قانون نیز نشد.

وی در مورد تعداد کاندیدهای بومی و غیر بومی حوزه بهار و کبودراهنگ گفت: از ۶۹ نفر کاندید ثبت نامی ۴۳ نفر متولد حوزه انتخابیه هستند و ۲۶ نفر متولد حوزه انتخابیه نیستند، حتی برخی ها متولد خارج از استان هم هستند و در مجموع تنها ۱۸ نفر از آنها ساکن در حوزه انتخابیه اند و ۵۱ نفر ساکن در این حوزه نیستند.

حجت الاسلام مرادی در ادامه گفت: در انتخابات مجلس هیچ شرطی برای ثبت نام‌کاندیداها نداریم و چندین نمونه در کشور و استان نیز داریم که فردی بدون اینکه بومی منطقه ای باشد نماینده آنجا شده، که به طور نمونه می توان دکتر مفتح نماینده تویسرکان یا زاکانی نماینده قم را نام برد.

مرضیه کریمی رادپور

انتهای پیام /


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
آرشیو