سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

چند ماهی است که شاهد پدیده ای عجیب در آرامستان شهر بهار هستیم و آن مخدوش کردن چهره و چشم های تراشیده شده روی سنگ قبرهای تعدادی از متوفیان هستیم، به همین دلیل بر آن شدیم که به تهیه گزارشی در این مورد بپردازیم و از کم کیف موضوع مطلع شویم.

شناسه خبر: 13264

 

به گزارش نشاط شهر، این موضوع چند ماهی است که در آرامستان شهر رخ داده و باعث آزرده خاطر شدن خانواده متوفیان گشته است، به همین جهت اقدام به تهیه گزارشی از این موضوع و دلیل آن شدیم.

 

اقوام یکی از متوفیان که سنگ قبرش مخدوش شده بود به خبرنگار ما گفت: این حرکت بسیار زشت و زننده است، من خودم شاهد این بودم که دختر اقوام ما که با سنگ قبر مخدوش شده پدرش مواجه شد، آنقدر گریه و شیون کرد که به سختی توانستیم او را آرام کنیم، انگار که یک بار دیگر داغ دلش تازه شده باشد، افرادی که اقدام به این کار می کنند واقعا باید جوابگوی این کار زشت خود باشند.

 

در ادامه به سراغ یکی از افرادی رفتم که در حال گذاشتن سنگ قبر بر روی مزار یکی از اقوام خود بود رفته و متوجه شدیم که روی سنگ قبر هیچگونه تصویری از مرحوم کار نشده، از وی که جویای مطلب شدیم، در پاسخ ترس از مخدوش کردن چهره متوفی را دلیل این کار عنوان کرد و گفت: شنیده ایم که تاکنون چندین بار چشم های چهره حک شده روی سنگ قبرها مخدوش شده، ما نیز به این دلیل تصمیم گرفتیم هیچ عکسی از عزیزمان روی سنگ حک نکنیم، چهره عزیز از دست رفته ما بر طاق دلمان نقش بسته است.

 

در ادامه گفتگو به سراغ چند نفر از سنگ تراشان حوالی آرامستان رفتیم تا در مورد این موضوع از آنها پرس و جو کنیم، یکی از این افراد با بیان این مطلب که با اشیاء معمولی نمی توان چنین خراشی بر روی سنگ قبرها ایجاد کرد گفت: شما خودتان می توانید امتحان کنید و ببینید که نه با چاقو نه کلید و نه هیچ شئ نمی توان بر روی سنگ خراش ایجاد کرد، مگر با الماس سنگ تراشی، پس افرادی که اقدام به چنین کاری می کنند باید مجهز به وسایل خاص خود باشند، پس کار یک فرد معمولی نیست، اما اینکه چه کسی اقدام به این کار می کند باید شناسایی شده و با آن برخورد شود.

 

یکی از اهالی ساکن در حوالی مزار شهدا با گلایه از مسئولین شهر و شهرداری به خاطر عدم نصب دوربین در آرامستان اظهار داشت: در آرامستان یک نوع باند به وجود آمده که با هم در رقابت هستند و از آنجا که می دانند هیچ دوربینی در آرامستان وجود ندارد با خیال راحت هر کاری که می خواهند انجام می دهند و با این کار می خواهند رقبای خود را از میدان کنار بزنند و با ابزاری که در دست عموم نیست، اقدام به مخدوش کردن سنگ قبرها می کنند.

 

در پیگیری این موضوع از مسئولین به سراغ رئیس شورای شهر و شهردار رفته و جویای مطلب شدیم. سعید ماهری رئیس شورا گفت: چند وقتی است که گزارش به ما رسیده و ما نیز پیگیر آن هستیم، اما نکته قابل توجه در مورد وظیفه شهرداری این است که آرامستان بهار به بخش خصوصی واگذار شده و تامین امنیت آن نیز در حوزه کار بخش خصوص است، اما حل شدن این مسئله از دغدغه های ما نیز هست، در این مورد با اهالی منطقه و چند نفر از سنگ تراشان صحبت کرده ایم، نیروی انتظامی گمانه زنی می‌کند که گویا مسئله به اختلاف موجود بین دو سنگ تراش بر می گردد.

 

در ادامه به سراغ حجت الاسلام علی قاسملو، مدیریت آرامستان بهار رفتیم و از اقدامات آرامستان در این باره پرس و جو کردیم، قاسملو با بیان این مطلب که موضوع عمومی نیست و باتوجه به گمانه زنی نیروی انتظامی اختلاف بین دو نفر سنگ تراش برمی گردد، گفت: در حال حاضر در حال نصب دوربین در آرامستان هستیم، موضوع از سوی نیروی انتظامی در حال پیگیری است و با راهکارهای انتظامی در حال پیگیری این موضوع هستند.

 

وی ادامه داد: موضوعی که لازم است همشهریان بدانند این است که موضوع عمومی نیست و جای نگرانی نیست و تعداد خانواده هایی که برایشان این موضوع پیش آمده معدود است و کار به شکایت کشیده و امیدواریم که طی یکی دو هفته آینده مسئله حل شود.

 

قاسملو همچنین در توضیح تامین امنیت آرامستان گفت: متاسفانه آرامستان بهار حوزه وسیعی داشته و ورودی و خروجی مشخصی ندارد و به آسانی نمی توان ورودی و خروجی آرامستان را کنترل کرد، لذا در حفظ امنیت آرامستان با حراست شهرداری هماهنگ هستیم و اگر اتفاقی در آرامستان بیفتد، مانند درگیری، خلوت های نابه جا، حضور معتادین، سرقت یا ... در تماس با حراست شهرداری سریعا در محل حاضر شده و مسئله را کنترل می کنند، از طرفی قبلا نسبت به نصب دوربین اقدام کرده بودیم که سرقت شد، اما باز هم اقدام به نصب دوباره دوربین کرده ایم.

 

وی ادامه داد: از طرفی با اهالی ساکن در منطقه هم هماهنگی لازم انجام شده که در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک بنده را در جریان امور قرار می دهند و لذا سعی کرده ایم تا حد ممکن اوضاع را کنترل کرده و تحت مدیریت قرار دهیم.

 

به گزارش نشاط شهر، مشکلات اخیر پیش آمده در آرامستان  نشان می دهد که آرامستان شهر با توجه به وسعتش نیازمند ساماندهی، دیوارکشی و تعبیه درب های ورودی و خروجی مشخص و دوربین های امنیتی می باشد که از هر گونه جرم و مفسده در آن جلوگیری شود، البته ناگفته نماند که طی سال‌های گذشته اقدامات بسیار خوبی در بحث ساماندهی آرامستان از سوی شهرداری صورت گرفته که از آن جمله می توان به قطعه بندی آرامستان، تامین روشنایی، لوله کشی آب، تامین پارکینگ و کاشت نهال اشاره کرد، اما لازم است اقدامات بیشتری  نیز در تامین امنیت آرامستان صورت پذیرد تا شاهد رخداد اتفاقات بابهنجار در آن نبوده و خانواده های داغدیده متحمل غمی بیش از داغ عزیزانشان نشوند.

 

مرضیه کریمی رادپور

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون