سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1403/1/26 10:09:14
برای سومین سال پیاپی رکورد جشنواره های اولین به نام حسام آباد ثبت شد

اولین جشنواره بهترین ها از دور ریختنی ها در حسام آباد

اولین جشنواره خانوادگی، دانش آموزی "بهترین ها از دورریختنی ها" با هدف استفاده بهينه از پسماندها با استفاده از زبان هنر در حسام آباد برگزار شد. این روستا برای سومین سال پیاپی میزبان جشنواره اولین ها می باشد، بهار سال گذشته جشنواره سازه های گلی و بهار ۱۴۰۱ جشنواره کوره سیب زمینی برای اولین بار در این روستا برگزار شد.

شناسه خبر: 14545

 

به گزارش نشاط شهر، دهیاری روستای حسام آباد بخش لالجین با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل حفاظت محیط زیست، بخشداری لالجین و شورای اسلامی و شورای فرهنگی حسام آباد به مناسبت عید سعید فطر جشنواره خانوادگی- دانش آموزی با عنوان "بهترین ها از دور ریختنی ها" را برگزار کردند.

 

این جشنواره همراه با اجرای طنز مجری کودک، گروه موسیقی سنتی، غرفه های فروش محصولات سنتی و محلی و عرضه آش محلی و غذای سنتی بود.

 

زمان برگزاری جشنواره روز جمعه ۲۴ فروردین ساعت ۹ الی ۱۲ و مکان در محوطه حسینیه سیدالشهدا حسام آباد در نظر گرفته شده بود و از چند روز قبل جلساتی در راستای هماهنگی های بیشتر برگزار شده بود.

 

صبح روز جمعه فرا رسیده بود ،اندک اندک غرفه داران و اهالی جهت آماده سازی و انجام مقدمات کار آمده بودند و یک ساعت تا آغاز جشنواره مانده بود که صدای موسیقی محلی ساز و دهل جهت اطلاع رسانی مردم در روستا به گوش رسید.

 

علاقمندان شرکت کننده در این جشنواره در قالب تیم های ۲ تا ۵ نفره و اکثرا خانوادگی، با در دست داشتن دست سازه های خود به سمت میز پذیرش رفته و دست سازه ها را با ذکر نام و نام خانوادگی و نوع دست سازه ثبت نام می کردند.

 

تعداد ۸ غرفه در بخش های مختلف منجمله؛ هنر های سنتی و مکرومه بافی، عرضه آش و نان های محلی و سنتی، ترشیجات و شیرینی جات، عسل، مشاوره رایگان پوست و مو عرضه بهداشتی، طب سنتی و دمنوش های گیاهی بر پا شده بود.

 

از آنجایی که هنر دست بانوان اهالی این روستا، سفال و مینا کاری، قالی بافی، بافتنی، پرورش گل و گیاه، ترشیجات و شیرینی‌جات خانگی، انواع پخت نان محلی؛ کاک، گرده ،نان روغنی بود حضور کارآفرینانی همچون رقیه صیرفی، سودابه مختاری، ناهید اسلام زاده، هما حمیدیان ، سمیه رمضانی و آقای رضایی عارف زینت بخش جشنواره شده بود.

 

بوی چای آتشی داغ و سیب زمینی های کبابی روی منقل، در محوطه حسینیه پیچیده بود و بوی لذیذ آش دوغ (رشته) و توزیع آن در بین اقشار مختلف مردم بسیار لذت بخش بود.

 

خبرنگاران و اعضای پایگاه خبری نشاط شهر بهار و سایر خبرنگاران دیگر نیز با حضور خود به ثبت و ضبط بخش ها و لحظات این جشنواره می‌پرداختند. 

 

جشنواره با تلاوتی چند از کلام الله مجید توسط قاری قرآن آغاز شد و سپس بعد از پخش سرود ملی با اجرای شاد عمو حمید و مسابقات و اهدای جوایز همراه بود.

 

سپس مرضیه کریمی رادپور دهیار روستای حسام اباد ضمن عرض تبریک عید سعید فطر و خیر مقدم و خوش آمدگویی به میهمانان در خصوص روستای حسام آباد توضیحاتی ارائه داد.

 

سپس کریمی به بیان پیشینه جشنواره های سال های گذشته در این روستا پرداخت و گفت: در بهار سال ۱۴۰۱ جشنواره کوره سیب زمینی و بهار ۱۴۰۲ جشنواره سازه های گلی برای اولین بار در این روستا برگزار شد و بسیار خرسندیم که امسال نیز با کمک دست اندرکاران محترم توانستیم این جشنواره را برای اولین بار در شهرستان برگزار کنیم.

 

در ادامه دکتر حمید میرزائی بخشدار لالجین ضمن عرض خداقوت از حضور پرشور مردم شریف و زحمات دهیار توانمند و شورای فعال این روستا که هرساله با برگزاری چنین جشنواره هایی و در جهت تبیین جلوه هایی از این روستا تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر کرد.

 

در ادامه سودابه مختاری مسئول غرفه سلامت و دمنوش های گیاهی و علم زبان شناسی  جشنواره در گفتگو با ما عنوان کرد: علم زبان شناسی در دنیا حرف اول را می‌زند و اگر بدن انسانی دچار بیماری یا مشکل شود ما از طریق علم زبان شناسی مشکلات بدن را ریشه یابی کرده و به درمان آن مشکل یا بیماری می‌پردازیم. 

 

وی خاطر نشان کرد: در این غرفه توانستیم در مردم راهنمایی کرده و با ارائه مشاوره در جهت حفظ سلامتی خود کوشا باشند

 

مختاری ضمن تقدیر و تشکر بابت برپایی این جشنواره افزود: برگزاری چنین جشنواره هایی تاثیر بسیار مثبتی بر روحیه و شادابی افراد دارد و باید بیشتر به مسائل تفریحی مردم پرداخته شود.

 

سرگروه یکی از تیم های شرکت کننده در این جشنواره ضمن ابراز خرسندی نیز در گفتگو با ما اظهار کرد: این جشنواره برای نخستین بار در این روستا برگزار شد و با استقبال خوبی مواجه شد.

 

وی افزود: با فکر و ایده بهترین هارا میتوان از پسماند های دورریختنی ساخت ، فرصت را غنیمت دانستم با اعضای خانواده در این جشنواره شرکت کردم و دست سازه خود را به دید عموم قرار دادم و الگویی میتواند برای بقیه شود.

 

زیباترین سازه، خلاقانه ترین سازه و کاربردی ترین سازه (پرتیراژ و قابل فروش) سه محور ملاک انتخاب برترین دست سازه ها قرار گرفته بود و مسئولین و عموم مردم از غرفه ها ودست سازه ها بازديد می‌کردند و در این میان داوران جشنواره نیز دست سازه ها را داوری می‌کردند.

 

همچنین این جشنواره آنقدر برای مردم جذاب و دلنشين بود که رفته رفته بر تعداد تماشاچیان و بازدیدکنندگان از کودک تا میانسال اضافه می شد و به قدری بخش های جشنواره دل انگیز و متنوع بود که برخی از اهالی و عموم مردم موبایل های خود را به دست گرفته و از هر جهت لحظات این جشنواره را ثبت می‌کردند.

 

سرانجام با توجه به محورهای جشنواره نام دست سازه های منتخب در دو بخش برترین دست سازه و دست سازه منتخب مردمی توسط داوران اعلام شد و به تیم اول مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ، تیم دوم مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و به تیم های سوم مبلغ یک میلیون تومان همراه با تندیس جشنواره اهدا شد.

 

به گزارش نشاط شهر، برگزاری جشنواره بهترین ها از دورریختنی ها فرصتی برای ایجاد فرهنگ بازآفرینی از مواد دورریختنی و تولید کمتر پسماند می باشد.

 

از آنجایی که برگزاری چنین جشنواره هایی در شهر کمرنگ شده و با مطالبات بیشتر مردم همراه می‌باشد امید است سایر مسؤلین نسبت به برگزاری چنین جشنواره ها و برنامه های تفریحی در سراسر شهرستان بهار اهتمام بیشتری داشته باشند.

 

استقبال مردم از این جشنواره با حضور گسترده کودکان تا میانسالان بسیار بی نظیر بود و جشنواره با هدف تقويت باورها و ارزش‌هاي ديني از جمله روحيه قناعت و صرفه جويي، درك و نگرش مثبت خانواده ها نسبت به مسائل مهم زيست محيطي به جامعه و استفاده بهينه از پسماندها با استفاده از زبان هنر برگزار شد. 

 

گفتنی است که در سال های گذشته دهیاری حسام آباد اقدام به برگزاری جشنواره کوره سیب زمینی و سازه های گلی برای اولین بار در شهرستان بهار کرده بود و این جشنواره سومین جشنواره ای است که به صورت پیاپی برای اولین بار در این روستا برگزار می شود.

 

فاطمه بدرلو

 

 

برای مشاهده گزارش تصویری کلیک نمایید. 

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون