سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/8/19 10:40:05
گاز 64 همدانی را در 3 سال گذشته گرفته است

آغاز پرسه‌زنی قاتل بی‌صدا در شهر

همزمان با شروع فصل سرما در استان سردسیری چون همدان که هرساله در اوایل آبان‌ماه با افت شدید دما روبه‌رو است. تعدادی از خانواده‌ها بر اثر غفلت مجبور به سیاه‌پوش کردن خانه خود می‌شوند چرا که بار دیگر عزیزی بر اثر گازگرفتگی از بین رفته است.

شناسه خبر: 11965

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام،  می‌توان ادعا کرد با اینکه در فصل سرد سال استفاده از وسایل گرمایشی افزایش پیدا می‌کند، اما متأسفانه هنوز پس از گذشت سال‌های طولانی از استفاده بخاری‌های گازی ناآگاهی از چگونگی سوخت این وسایل گرمایشی در بین مردم وجود دارد تا جایی که متأسفانه شاهد مسمومیت و فوت افراد بر اثر گاز مونواکسیدکربن هستیم.

باتوجه به اینکه وضعیت استان از نظر سردی هوا در مقایسه با بیشتر استان‌های کشور به دلیل شرایط جوی متفاوت است در عموم ماه‌های سال مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن در نقاط مختلف استان رخ می‌دهد که بنابر اعلام پزشکی قانونی همدان در 6 ماهه نخست امسال 4 نفر در همدان بر اثر گازگرفتگی از دنیا رفته‌اند که 3نفرشان مرد و دیگری زن بوده است. همچنین مستند بر این آمار در سال 1399در استان متأسفانه 23 نفر بر اثر مسمومیت مونواکسیدکربن جان خود را از دست دادند‌ که بهمن‌ماه با 7 فوتی بالاترین میزان مرگ را داشته و در ماه‌های ادیبهشت‌ماه تا شهریورماه و همچنین آذرماه 1399هیچ گزارشی از مسمومیت و مرگ با گاز مونواکسیدکربن ثبت نشده است. از 23 نفر فوتی بر اثر مسمومیت مونواکسید کربن 8 نفر زن و 15 نفر مرد بودند که در این تعداد فوتی، کودک و نوجوان هم وجود دارد.

همچنین به ترتیب در سال 1398 نیز 16نفر و سال 1397 ،21 نفر بر اثر گازگرفتگی در استان محکوم به مرگ شده‌اند که به این ترتیب در 3 سال گذشته و 6 ماهه امسال چیزی حدود 64 همدانی در اثر سهل‌انگاری با مرگ خاموش از بین ما رفته‌اند.

از آنجا که مونواکسیدکربن بی‌رنگ، بی‌بو، بی‌مزه و غیرمحرک است و میل ترکیبی آن با هموگلوبین خون بسیار بیشتر از اکسیژن است، وقتی فردی در معرض استنشاق گاز مونواکسیدکربن قرار می‌گیرد، این گاز در خون جایگزین اکسیژن شده و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن و از جمله مغز را کاهش می‌دهد و موجب بروز مسمومیت و اختلال سیستم عصبی می‌شود، بنابراین قدرت هرگونه اقدامی از فرد مسموم سلب می‌شود و درنهایت فرد را به کام مرگ فرو می‌برد.

نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن شبیه علائم آنفلوآنزا است و شاید در ابتدا توجهی به آن نشود، علائمی چون ضعف جسمانی، خستگی، کاهش قدرت عضلانی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، کاهش دید و خمیازه کشیدن در این مسمومیت مشاهده می‌شود و هرچه مسمومیت به پیش می‌رود علائم جدی‌تری بروز می‌کند.

از طرفی مسمومیت با این گاز در کودکان سریع‌تر بروز می‌کند، در حالی که در سالمندان عوارض عصبی جدی‌تری به جای می‌گذارد.

این قاتل خاموش برای پخش در سراسر بدن به زمان زیادی نیاز ندارد، بسته به میزان غلظت گاز در هوا، سن فرد، مقاومت بدن، وضعیت سلامتی و برخی مؤلفه‌های دیگر، ظرف مدت‌زمان چند ساعت، فرد مسموم و درنهایت به حالت اغما رفته و مرگ عارض می‌شود. در غلظت‌های بالا گاهی تا چند دقیقه تنفس این گاز برای کشتن یک نفر کافی است.

 برای پیشگیری چه کنیم؟
استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه‌اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به‌شمار می‌رود. اگر لوله دودکش بخاری سرد باشد، به دلیل خارج نشدن محصولات احتراق و گاز‌های سمی از دودکش است و در این‌صورت باید ضمن رفع نقص، به‌طور موقت با بازکردن قسمتی از دریا پنجره تهویه در محیط ایجاد کنید.

همچنین داشتن کلاهک مخصوص H شکل دودکش در پشت‌بام‌ها برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز CO اهمیت بالایی دارد.

رنگ مطلوب شعله بخاری وسایل پخت‌وپز، آبی است و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد یا نارنجی باشد، نشانگر نقص در سوخت‌رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریعاً باید بررسی شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد، ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده و تولید گاز مونواکسیدکربن کند.

از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، باید جداً خودداری شود.

از قراردادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب باید جداً خودداری شود و از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در دودکش جداً خودداری فرمایید.
هیچگاه از چراغ یا بخاری نفتی یا گازی که فاقد دودکش است، درون خانه، به‌خصوص هنگام خواب نباید استفاده شود.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون