سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

یکی از مشکلاتی که این روزها بسیاری از خانواده ها با آن دست و پنجه نرم می کنند مشکلات اقتصادی ، معیشتی و پایین آمدن قدرت خرید است که از دلایل آن می‌توان مسائل کلان کشور و شیوع کرونا را نام برد.

شناسه خبر: 12051

گروه - مرضیه کریمی رادپور : به گزارش نشاط شهر، گذشته از این دلایل مقطعی، تعدادی از خانواده ها نیز به دلایل مختلف دیگر همچون، سالمندی، طلاق ، اعتیاد، فوت یا بیماری سرپرست خانوار و سایر موضوعات نیازمند دستگیری نهادهای حمایتی هستند.

 

در این بین نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی و ذیل آنها خیریه ها و مراکز نیکوکاری برای دستگیری از این قشر از جامعه فعالیت چشمگیر دارند.

 

بالای ۱۲ درصد از جمعیت شهرستان بهارتحت پوشش کمیته امدادند

 

در گفتگویی که با رئیس کمیته امداد شهرستان بهار داشتیم از تعداد جمعیت تحت پوشش شهرستان جویا شدیم، کرمی در گفتگو با خبرنگار ما اذعان داشت: در شهرستان بهار از ۳۶هزار و ۸۴۴ خانوار تعداد ۴ هزار و ۵۵۰ خانواده و از ۱۱۹ هزار نفر جمعیت شهرستان حدودا تعداد ۱۱ هزار نفر تحت پوشش هستند که با توجه به این آمار ۱۲.۳۵ درصد از خانواده ها و ۹.۵۵ درصد از کل جمعیت شهرستان تحت پوشش کمیته امداد هستند.

 

کرمی که سابقه ریاست چندین ساله در چند شهرستان استان را داراست با بیان حدودی خانواده های تحت پوشش در سایر شهرستان ها گفت: در بعضی شهرستانهای بزرگ استان حدودا ۸ یا ۷ درصد جمعیت تحت پوشش داشتیم، البته تعداد جمعیت آنها بیشتر از بهار است؛ اما در بهار حدودا بین ۱۰ تا ۱۲ درصد جمعیت شهرستان بهار تحت پوشش کمیته امداد هستند و این درصد بیشتر از برخی از شهرستانهاست.

 

سالمندان بهاری بیشترین افراد تحت پوشش کمیته امداد /بهار سالمند زیاد دارد

 

کرمی سالمندی را بیشترین دلیل حمایت از خانواده های تحت پوشش عنوان کرد و افزود: بهار سالمند زیاد دارد، چرا که می‌بینیم والدین سالمند شده ، دچار بیماری هستند و زمین گیر شده اند، فرزندان باید خرج بیماری آنها را تامین کنند و لذا کمیته امداد از این افراد حمایت می‌کند، سالمندی بین ۳.۵ تا ۴ درصد از این آمار را به خود اختصاص می دهد.

 

کرمی همچنین به ترتیب فوت سرپرست خانواده، طلاق، آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، نداشتن درآمد و کارتون خواب بودن سرپرست خانواده، تصادفات، سوانح طبیعی، بیماری‌های صعب العلاج و خانواده زندانیان را دیگر دلایل افراد و خانواده های تحت پوشش عنوان کرد.

 

افراد نیازمند، تنها تحت پوشش یک نهاد حمایتی هستند

 

در ادامه با منوچهر نوروزی رئیس بهزیستی شهرستان بهار نیز هم کلام شدیم. نوروزی بیشترین افراد تحت پوشش این نهاد را معلولین و زنان سرپرست خانوار عنوان کرد و اظهار داشت: تعداد ۱۷۲۰ نفر پرونده با عنوان معلولین و تعداد ۱۹۵ نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند که هر یک از این فراد دارای یک خانواده ۲ تا ۴ نفره اند که در مجموع حدودا ۵۰۰۰ نفر را تشکیل می دهند.

 

وی درباره امکان مشترک بودن افراد در نهادهای حمایتی گفت: ما زمان تشکیل پرونده از تامین اجتماعی، کمیته امداد و بنیاد شهید استعلام میگیریم، اگر فردی تحت پوشش یکی از این نهادها باشد ما نمی توانیم برای وی پرونده تشکیل دهیم، چرا که هر شخص تنها تحت پوشش یک نهاد باید باشد.

 

در ادامه گفتگویی با مهدی رجبی مسئول کمیته فرهنگی آستان قدس شهرستان بهار داشتیم. وی شیوع بیماری کرونا را دلیل بیشتر شدن خانواده های نیازمند و مشکلات اقتصادی دانست و گفت: تعدادی از خانواده ها با عناوین مختلف تحت پوشش نهادهای حمایتی چون کمیته امداد و بهزیستی هستند، اما شیوع کرونا، از دست رفتن شغل سرپرست خانوار یا فوت سرپرست خانوار باعث شده که خانواده‌های زیادی به طور مقطعی به جمع خانواده های نیازمند اضافه شوند که شاید تحت پوشش نهادهای حمایتی هم نیستند و ما در آستان قدس با شناسایی این افراد و خانواده ها در درجه اول به آنها کمک می کنیم و بعد به خانواده های تحت پوشش.

 

به نظر می رسد حدود یک سوم خانواده های شهر نیازمند کمک هستند

 

رجبی اذعان داشت: به نظر می رسد حدود یک سوم از خانوارهایی که در وضعیت کرونا کسب و کار و درآمدشان دچار مشکل شده است ؛ در وضعیت زیر خط فقر به سر می برند و نیازمند کمک های حمایتی می باشند، چرا که گرانی وسایل و کم شدن قدرت خرید خانواده ها را درپی داشته که شیوع کرونا و وضعیت اقتصادی کشور دلیل اصلی آن است ؛ البته با کم شدن کرونا به تدریج در حال بهبود است.

 

فاصله طبقاتی در بهار بیداد می کند

 

یکی دیگر از مسئولین شهرستانی که سابقه مسئولیت در سایر شهرستانهای استان را دارد فاصله طبقاتی در بهار را یکی از معضلات این شهر دانست و اظهار داشت: این فاصله طبقاتی را اینطور می توان بیان کرد که شهر بهار پولدارترین های استان و فقیرترین های استان را در خود جای داده است و شاهد فاصله طبقاتی بسیار زیاد در اینجا هستیم در صورتی که در سایر شهرستانها چنین فاصله طبقاتی وجود ندارد.

 

مردم شهر بهار از خیرترین مردم استان هستند

 

همواره میزان کمک خیری بهاری ها نقل محافل است و بهاری ها را جزء خیرترین های استان می شمارند و این مایه مباهات ماست که افراد متمکن شهر و شهرستان افراد نیازمند جامعه را فراموش نکرده و همواره کمک حال آنها هستند.

 

آنچه که در خصوص این کمک ها می توان درنظر داشت ایجاد درآمد پایدار و به کار گیری افراد مستمند و نیازمند در مشاغلی با درآمد مکفی و پرهیز از گداپروری است.

 

شهرستان بهار به لحاظ شهرک های صنعتی اطراف خود همچون شهرک صنعتی بهاران، شهرک سفال و شهرک صنایع غذایی درصد بیکاری پایینی نسبت به سایر شهرستانها دارد، به طوریکه درصدزیادی از نیروی کار مراکز صنعتی از خارج از شهرستان هستند و این را ظرفیتی برای شهرستان باید دانست تا بتوان خانواده های نیازمند را به درآمد پایدار رساند.

 

به جای ماهی دادن ماهی گیری آموزش دهیم

 

تعدد مراکز خیریه و نیکوکاری و فعالیت این مراکز در توزیع بسته های حمایتی و کمک های نقدی به خانواده های نیازمند ستودنی است، اما نباید از این امر غافل شد که مبادا کمک های  هر ماهه و منظم به خانواده های فعال باعث شود آنها به این روال عادت کنند.

 

در این باره گفتگویی با مریم فرخی تابش یکی از زنان  فعال در حوزه  آموزش ، کارآفرینی ، فرهنگی و اجتماعی  در بهار داشتیم. وی که از فعالین خیری در کانون بانوان و آستان قدس بهار است اظهار داشت: در شهر بهار خیرین زیادی داریم و نهادهای کمک رسان و خیریه های فراوانی  فعال هستند که کمک‌های نقدی یا بسته های غذایی و حمایتی به خانواده های نیازمند هر ماهه تحویل می دهند، اما لازم است که بین این خیریه ها ، سازماندهی شود تا با هم ، برای نیازمندان ایجاد اشتغال نمایند که در این عمل ، شأن کمک شوندگان حفظ شده و آنچه که به منزل میبرند با حفظ عزت و کرامت انسانی ست که در این صورت ضرب‌المثل معروف ماهیگیری را به نیازمند آموزش داده ایم 

 

کمک های بیش از حد باعث گداپروری نشود

 

وی اذعان داشت: در بعضی موارد هم مشاهده شده معدود افراد روستایی در حاشیه شهر ساکن شده و از نهادهای حمایتی کمک دریافت می‌کنند پس از تحقیق و جستجو متوجه شده ایم که در روستای خود صاحب ملک و زمین هستند.

 

نگرش جامعه به اشتغال زنان نیازمند فرهنگسازی در شهرهاست

 

تابش در خصوص اشتغال بانوان اظهار داشت: من از سال ۸۸ در بحث آموزش و اشتغال فعالیت دارم، اما بیشترین مشکل ما در بحث اشتغال بانوان مبحث فرهنگی است، بسیاری از زنان اشتغال و کار کردن زن را قبح می دانند و از ترس آبروی خود بعضی مشاغلی که به آنها پیشنهاد می شود را قبول نمی کنند و آن را نشان نیازمندی زنان می دانند، در صورتی که داشتن درآمد برای زنانی که نیاز به کسب درآمد دارند، عیب نیست که یک حسن است و این نیازمند فرهنگسازی و تغییر دیدگاه افراد است.

در جامعه ای که تورم بالاست و برای یک مرد تامین هزینه مشکل است ، کمک کردن خانم با انجام کار میتواند حسن باشد .

 

وی گفت: ما باید قبول کنیم که برای همه شغل پشت میز نشینی وجود ندارد ولی در عوض مشاغل بسیاری متناسب با روحیه زنان و مشاغل خانگی وجود دارد که می تواند منبع درآمد خوبی برای بانوان شود که از آن جمله می توان به خیاطی، فرشبافی ،کیف دوزی ، نقطه نگاری و ... اشاره کرد.

 

زنان روستایی بیشتر از زنان شهری، تمایل به اشتغال دارند/کار زن را عیب نمی دانند

 

این زن کارآفرین زنان روستایی را بسیار کاری برشمرد و گفت: گذشته از زنان شهری، زنان روستایی کار را اصلا عیب ندانسته و هر جا که زمینه اش فراهم می‌شود مشغول به کار می شوند، مگر اینکه در روستایی زمینه اشتغال زنان فراهم نشده باشد، اما در شهر به خاطر فاصله طبقاتی موجود و ترس از آبرو  کمتر به اشتغال روی می آورند.

 

 

نیمی از زنان تحت پوشش شهرستان سرپرست خانوار هستند

 

به گزارش نشاط بهار، بر اساس سرشماری سال ۹۵ تعداد بانوان شهرستان ۵۸ هزار و ۱۰۶ نفر ثبت شده و تعداد بانوان تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی ۶۰۵۰ نفر است که حدودا ۱۰.۴ درصد از زنان را تشکیل می دهد. در این بین ۲۶۰۱ زن سرپرست خانوار داریم که در نهادهای حمایتی نامشان ثبت شده است  یعنی حدودا نیمی از خانواده های تحت پوشش را خانواده های تشکیل می دهند که در آن زنان سرپرست خانواده هستند، پس زنان مهمترین قشر در بررسی ما را به خود اختصاص می دهند.

 

شهرستان بهار یکی از شهرستانهای غنی شغلی است، اما آمار بالای ۱۲ درصدی جمعیت تحت پوشش که درصد بالایی از آن را زنان تشکیل می دهند با درصد بیکاری همخوانی ندارد و لذا نشان می دهد که در روستاها بستر ایجاد مشاغل خانگی و در شهرها فرهنگسازی در خصوص اشتغال بانوان و تغییر نگرش در آن می تواند در ایجاد درآمد پایدار برای خانواده های تحت پوشش و خارج شدن آنها از زیر چتر حمایتی مثمر ثمر باشد.

 

گذشته از آن به نظر می رسد که تعداد بالای خیرین و مبالغ بالای کمک ها در شهر بهار نیازمند یک مدیریت در هزینه کرد است که این مبالغ تنها به کمک‌هایی از جمله خوراک و پوشاک صرف نشده و منجر به گدا پروری نشود و بتوان با مدیریت صحیح به ایجاد کارگاه و شغل ثابت مطابق با شان منزلت بانوان کمک کرد.

 

 

مرضیه کریمی رادپور

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی