سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/2/29 16:52:43
رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان بهار خبر داد:

شهرستان بهار دارای بیشترین خانه بومگردی در استان همدان

محمد حرمتی: شهرستان بهار ۹۴ اثر دارد که ۴۳ اثر ثبت ملی شده است. عزاداری شهر مهاجران و فالوده لالجین نیز ثبت جهانی شد. هم اکنون ۷ خانه‌ی بومگردی در روستا‌های مختلف شهرستان بهار وجود دارد که با توجه به وجود بیشترین خانه بومگردی، شهرستان بهار رتبه اول را در استان همدان دارد.

شناسه خبر: 13381

 

به گزارش نشاط شهر، به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی با محمد حرمتی ریاست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بهار گفتگو کردیم.

 

محمد حرمتی در گفتگو با خبرنگار نشاط شهر ضمن گرامیداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی اظهار کرد: شهرستان بهار ۹۴ اثر دارد که ۴۳ اثر ثبت ملی شده است و باقی آن در لیست ثبت قرار گرفته و زمانی که نوبت به شهرستان بهار برسد و اثر، شرایط مورد نیاز را داشته باشد، ثبت ملی می‌شود.

 

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بهار گفت: کاروانسرای روستای رسول آباد سفلی که با نام کاروانسرای تاج آباد معروف است؛ از مهم ترین کاروانسرای های کشور به شمار میرود. این کاروانسرا نامزد ثبت جهانی شده و در سال گذشته نیز نماینده یونسکو سازمان ملل از آن بازدید کرد و شرایط لازم برای ثبت جهانی شدن را دارد اما عدم برگزاري جلسه در کشور روسیه به علت جنگ روسيه و اوکراین این مهم را به تعویق انداخته است.

 

همچنین حرمتی از ثبت جهانی شدن عزاداری شهر مهاجران و فالوده لالجین خبر داد. شهر لالجین نیز در سال ۱۳۹۶ ثبت جهانی یونسکو شد.

 

وی افزود: شهر زیرزمینی صالح آباد در سال ۱۳۹۷ کشف شد اما باید اعتباری اختصاص یابد تا کاوش های بیشتری در این شهر زیر زمینی صورت گیرد و از آنجایی که در بخش خصوصی و زمین کشاورزی قرار دارد باید رضایت مالکان جلب شود.

 

محمد حرمتی اظهار کرد: هر ساله اعتباری به شهرستان ها از جمله شهرستان بهار اختصاص می‌یابد که این اعتبار جهت کشف، بررسی و مرمت میراث کهن به کار گرفته می‌شود. برای نمونه می‌توان به پل حمام روستای لتگاه اشاره کرد که اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بهار هر ساله اعتباری در جهت مرمت این بنا اختصاص می‌دهد. پل دهنجرد نیز هرساله مرمت می‌شود و تعدادی امام زاده های تاریخی در شهرستان وجود دارد که نیاز به مرمت بنا دارند.

 

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بهار گفت: اقداماتی که طی سال گذشته صورت گرفت بیشتر مرمتی بوده و مکان هایی که نیاز به مرمت داشتند بر اساس اعتباری که وجود داشت مرمت شدند. برای نمونه در سال گذشته امام زاده عسگر روستای چوتاش مرمت شد و از تخریب آن جلوگیری شد.

 

وی خاطر نشان کرد: همچنین در راستای گردشگری، اقداماتی صورت گرفته و چند روستای هدف گردشگری از جمله حیدره قاضی خان، دارالامام و روستای وهنان زیر ساخت‌ هایی انجام شده، هم اکنون ۷ خانه‌ی بومگردی در روستا های مختلف شهرستان بهار داریم و تعدادی نیز مورد درخواست بوده و با توجه به وجود بیشترین خانه بومگردی، شهرستان بهار رتبه اول را در استان همدان دارد.

 

وی همچنین بیان کرد که در سال های اخیر هیچ تخریب بنای قدیمی‌ای در شهرستان بهار نبوده و تمامی بناها و آثار میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده‌اند.

 

محمد حرمتی در پایان از ارائه تسهیلات به کارگاه های صنایع دستی خبر داد و گفت: کارگاه های صنایع دستی فعال از جمله سفال را در بخش های مختلف شهرستان بهار داریم که هر ساله با توجه به اعتبارات ۴ درصد تسهیلات اختصاص داده می‌شود.

 

فاطمه بدرلو

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی