سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

در ۲۰ استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان بهار ۵۰۰۰ قطعه بچه ماهی کپور رهاسازی شد که با این اقدام براساس پیش‌بینی در پایان فصل برداشت، ۱۰ تن به تولید ماهی شهرستان اضافه می‌شود.

شناسه خبر: 13505

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایسنا، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان شنبه ۱۰ تیرماه در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، گفت: ۶۰۰ واحد آبزی پروری خُرد و بزرگ در سطح استان دارای فعالیت هستند که از این تعداد ۷۵ واحد به واحدهای آبزی پروری ماهیان زینتی و ۵۵۰ واحد به واحدهای پرورش ماهی گرمابی و سردآبی اختصاص دارد.

 

احمد بختیاری با بیان اینکه براساس آخرین آمار سال ۱۴۰۱ میزان تولیدات آبزی پروری استان همدان در سطح  واحدهای گرمابی و سردآبی در حدود ۶۵۰۰ تن بوده است، اظهار کرد: میزان تولید ماهی گرمابی و سردآبی شهرستان بهار در سال گذشته ۳۵۰ تن بوده که براساس پیش بینی این میزان در سال جاری به ۴۰۰ تن افزایش خواهد داشت.

 

وی با اشاره به توزیع و رهاسازی ۵۰۰۰ قطعه بچه ماهی کپور در استخرهای ذخیره آب کشاورزی شهرستان بهار، تصریح کرد: در این رابطه ۲۰ نفر از پرورش دهندگان ماهی در شهرستان بهار متقاضی بچه ماهی بودند که به همین منظور ۵۰۰۰ قطعه بچه ماهی کپور بین این متقاضیان توزیع و  در ۲۰ استخر ذخیره آب کشاورزی آنها رهاسازی شد.

 

بختیاری با بیان اینکه با رهاسازی این تعداد بچه ماهی براساس پیش بینی در پایان فصل برداشت ۱۰ تن به تولید ماهی شهرستان بهار اضافه می‌شود، تصریح کرد: در رابطه با توزیع و رهاسازی بچه ماهی کپور در استخرهای ذخیره آب کشاورزی شهرستان‌ها، بخشی از هزینه را متقاضیان و بخشی از هزینه از اعتبارات ترویجی استان پرداخت شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه در سطح استان همدان در همه شهرستان‌ها امکان پرورش ماهی وجود دارد، افزود: در شهرستان نهاوند که دارای آب، سراب و رودخانه است، پرورش دهندگان ماهی در این شهرستان بیشتر به صورت مزارع پرورش ماهی فعالیت دارند و در مابقی شهرستان های استان همدان از جمله شهرستان بهار در واقع استخر دومنظوره که مجاور چاه های آب هستند، به صورت فصلی امکان پرورش ماهی وجود دارد.

 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همدان بیشتر استخرهای پرورش ماهی شهرستان بهار را از نوع خاکی و سیمانی و قابل استفاده در پرورش ماهی قزل آلا و ماهی کپور دانست و یادآور شد: شهرستان بهار در تولید ماهی زینتی با تولید سالانه ۴۰۰ هزار قطعه رتبه سوم و در تولید ماهی گرمابی و سردابی رتبه پنجم استان را در بین شهرستان های استان داراست که رتبه خوبی بوده اما امیدواریم با حمایت کشاورزان و درخواست‌های هر چه بیشتر متقاضیان و حمایت‌های دولتی بتوان میزان تولید و تعداد بهره برداران و پرورش دهندگان ماهی این شهرستان را افزایش داد.

 

وی ایجاد اشتغال، افزایش تولید، افزایش سرانه مصرف، افزایش محصولات زراعی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان را از مزایای پرورش ماهی در استخرهای دومنظوره دانست و به افرادی که علاقمند به پرورش ماهی هستند، توصیه کرد حتماً در این زمینه ورود پیدا کنند چراکه این کار نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی ندارد و اگر تسهیلات بانکی نیاز داشته باشد بعد از دریافت مجوز، به تناسب طرحی که دارند، در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

 

بختیاری در پایان گفت: پرورش دهندگان ماهی اگر ماهی کپور رهاسازی کنند، ۵۰ درصد هزینه آن را خود و مابقی را دولت از اعتبارات شیلات پرداخت خواهد کرد و در رابطه با ماهی قزل آلا نیز بخشی از هزینه خوراک و بچه ماهی به صورت ترویجی به ویژه اگر سال اول تولید باشد، شیلات کمک و حمایت خواهد داشت ضمن اینکه در رابطه با دستگاه هواده و تجهیزات آبزی پروری هم در حد توان توسط شیلات در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران پرورش ماهی قرار می‌گیرد.

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی