سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1403/2/3 14:08:40

حسادت" رمز موفقیّت و پیشرفت!!

بسیاری از ما حسادت را صفتی زشت و ناپسند می دانیم! و همه ی ما کم و بیش از این خصیصه به زحمت می افتیم!! اما لازم به تشبیه است که حسادت، مثلِ دو رویِ یک سکه است؛ یک روی آن، خط است! که باید آز آن گذشت! ایستادن، رویِ خطِ حسادت، بسیار خطرناک و ویرانگر؛ و نفرین شده ی خاص و عام است که نزدیکی به آن موجبِ "خود خوری" و عقب ماندگی و درماندگی است! چه، گفته اند: "الحسود لا یسود! "

شناسه خبر: 14594


بسیاری از ما حسادت را صفتی زشت و ناپسند می دانیم! و همه ی ما کم و بیش از این خصیصه به زحمت می افتیم!! اما لازم به تشبیه است
که حسادت، مثلِ دو رویِ یک سکه است؛ یک روی آن، خط است! که باید آز آن گذشت! ایستادن، رویِ خطِ حسادت، بسیار خطرناک و ویرانگر؛ و نفرین شده ی خاص و عام است که نزدیکی به آن موجبِ "خود خوری" و عقب ماندگی و درماندگی است! چه، گفته اند: "الحسود لا یسود! "

 


معنی حسادت از این منظر این است: چرا فلانی دارد و من ندارم؟! چرا فلانی بالاست و من پایینم؟! در این نگاه؛ هیچ برنامه و اندیشه ای برای رشد و بالا کشیدنِ خود نداریم! بلکه فقط می خواهیم طرف مقابل را از بالا به پایین بکشیم! و تا حدِ امکان او را تحقیر و تخریب سازییم حتی اگر شده با تهمت و غیبت!!
اما رویِ دیگرِ حسادت؛ شیر است و دلِ شیر می خواهد که به آن، از این منظر نگاه کنیم!! در این حالت؛ نگاهِ ما کینه ای و حسودانه نیست بلکه بسیار سازنده، انسانی و رقابتی است!! چرا که در این نگاه؛ به جای این که سعی و تلاشمان این باشد که طرف مقابل را از بالا به پایین بکشانیم!! خودمان را به بالا می کشانیم!! و خودمان را به او می رسانیم!! بدون این که بخواهیم، طنابِ رشد کسی را پاره کنیم!! در این منظر؛ به این واقعیت و اعتقاد رسیده ایم که: آباد کردنِ خانه ی خود، کم هزینه تر و کم زحمت تر از خراب کردنِ خانه ی دیگران است! پس وقتِ خود را صرف ساختنِ نردبانی برای بالا رفتن خود می کنیم نه این که زمان را در شکستنِ نردبانِ دیگران از دست بدهیم!! و همین تغییر نگاه می تواند ابزارِ رشد و رمزِ موفقیّتِ آدمی گردد!! چه در امورِ مادی و چه در ابعادِ معنوی!!
پس اگر نگاه ما به پیشرفت دیگران صرفا حسودانه باشد نه تنها چیزی عاید ما نمی شود که چیز هایی هم از دست می دهیم! و این نگرش؛ بابِ میلِ خالق و مخلوق نیست!! اما اگر حسادت و دیدنِ پیشرفتِ دیگران، از بابِ تلنگر و بیدار شدن و اقدام در جهتِ رشد و شکوفای خود باشد، چقدر هم ستودنی می شود! چرا که رنگِ قرمزِ حسادت به چراغِ
سبزِ رقابت تبدیل می گردد!! و به جای پنچر کردنِ ماشینِ پیشرفتِ دیگران، ماشین خودمان را باد می زنیم و این فقط به اندکی همّت و به یک تغییرِ نگاهی  بند است! تا حسادت را از یک تهدید به یک فرصت تبدل کنیم!

 

کاظم زارعی

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


برچسب ها: بهار# حسادت#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون