سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

حجت‌الاسلام ارزنده گفت: استغفار از همه گناهان، دعا برای ظهور و طلب معرفت خداوند متعال از بهترین دعاهای امسب است.

شناسه خبر: 10959

به گزارش نشاط شهر به نقل از سپهر غرب، ماه مبارک رمضان ویژگی‌ها و فضیلت‌های خاص خود را دارد و خداوند در ماه مبارک رمضان امتیازات و برکات ویژه‌ای قرار داده است؛ مثلاً تلاوت یک آیه در ماه رمضان مانند ختم قرآن در ماه‌های دیگر سال تعریف شده یا حتی خواب انسان در این ماه تسبیح محسوب می‌شود، اما شب‌های قدر این جود و بخشش گسترده حضرت باری‌تعالی به عالی‌ترین درجه خود رسیده و شب قدر،‌ شبی معرفی شده که امور یک‌ساله تمام خلایق در آن مقدر می‌شود و به اندازه‌ای اهمیت دارد که خداوند نام یک سوره از قرآن کریم را به آن اختصاص داده است.

شبی که در آن طبق فرمایش امام صادق (ع) عمل نیک و صالح از کار در هزار ماه که در آن‌ها شب قدر نباشد بهتر است. یکی از اعمال مورد تأکید در این شب دعاست، دعا یعنی بیان خواسته و شب قدر، بهترین فرصت برای دعا و بیان خواسته‌هاست، هر قدر انسان خواسته‌های خدا را در قلب خود جای دهد و در مقابل، خواسته‌های غیر خدایی را از قلب خود خارج کند، قیمتی‌تر می‌شوند، پس از منظری دیگر شب شب قدر، شب ارزش‌گذاری انسان‌ها نیز نام‌گذاری می‌شود.

امشب 11 اردیبهشت مصادف با نوزدهمین شب از ماه مبارک رمضان و نخستین شب از میان سه شبی است که احتمال شب قدر بودن آن وجود دارد. در همین راستا گفتگویی را با امام جمعه شهرستان بهار ترتیب دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

*تا می‌توانید استغفار کنید

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی ارزنده با بیان اینکه خداوند متعال رحمت واسعه بوده و برای اینکه بندگانش بتوانند از فیوضات درگاه او استفاده کنند سه شب را به عنوان شب قدر در اختیار آنان قرار داده است، گفت: علما و اساتید توصیه می‌کردند در این شب‌ها تا می‌توانید استغفار کنید، چراکه اگر کسی بتواند در شب نوزدهم ماه رمضان به استغفار واقعی دست پیدا کند، می‌تواند از شب بیست و یکم و بیت و سوم بهره‌مند شود.

*توبه منوط به داشتن گناهان بزرگ نیست

وی خاطرنشان کرد: دست یافتن به درجات ایمانی خالص در شب‌های قدر مرهون استغفار و انابه است و توجه به این نکته ضروری است که وقتی از استغفار صحبت می‌کنیم منظور گناهان بزرگ و خاص نیست. گاهی کمترین گناهی می‌تواند سد راه ما در برابر رضایت پروردگار باشد.

*طلب عفو به خاطر گناهانی که نمی‌دانیم در پرونده ماست

وی در ادامه تأکید کرد: گاهی ممکن است ما یک بی‌توجهی نسبت به همسر، فرزند، دوست و یا همکار خود داشته باشیم و این موضوع از نظر ما چندان مهم نباشد اما در محضر خدا این بی توجهی و دل شکستن سنگین بوده و باعث می‌شود از درگاه ربوبی فاصله بگیریم.

این کارشناس مسائل دینی، اظهار کرد: گاهی غفلت ما را می‌گیرد و ما حواسمان نیست بنابراین باید وقتی استتغفار می‌کنیم فقط حواسمان به گناهان و خطاهایی که از آن‌ها اطلاع داریم نبوده و از درگاه خداوند برای گناهانی که مرتکب شده و به آن‌ها علمی نداریم هم طلب عفو و بخشش کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزنده ابراز کرد: بهتر است در شب قدر مطابق این فراز دعایی که فرموده: اَسْتَغْفِراللّهَ مِنْ جَمِیع ما کَرِهَ اللّهُ (استغار از هر آنچه مورد رضایت خداوند نبوده است) دعا کرده و به خدای متعال عرض کنیم ما طلب عفو و توبه داریم از هر چیزی که می‌دانیم و علم داریم و هر چیزی که مرتکب شده و نمی دانیم.

*برای ظهور دعا کنید

وی با اشاره به بهترین دعاها در لیالی قدر، متذکر شد: دعای ظهور منجی عالم، حضرت صاحب‌الامر ارواحنا فداه، سلامتی و پایداری نظام و رهبری و طلب معرفت خدای تبارک از بهترین دعاهاست.

*معرفت به خداوند مایه تقرب است

امام جمعه شهرستان بهار معرفت به خداوند رحمان را مایه تقرب به پروردگار خواند و اذعان کرد: در میان همه دعاها در هر لحطظه و آن، دعا برای ظهور امام زمان علیه‌السلام و کسب معرفت حضرت باید مهم‌ترین دعا و خواسته ما باشد، چراکه اگر این دعا مستجاب شود همه مشکلات و گرفتاری‌های بشر امروز حل خواهد شد.

انتهای پیام /

 


برچسب ها: استغفار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون
Error
Whoops, looks like something went wrong.