سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه امسال در استان همدان یک‌هزار و ۸۰۵ نفر بازنشسته شدند اما تنها مجوز استخدام ۶۲۵ نفر داده شد گفت: اجازه نمی‌دهم یک کلاس خالی از معلم باشد.

شناسه خبر: 11836

به گزارش نشاط شهر به نقل از خبرگزاری فارس ، محمد پورداود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به گلایه‌های برخی خانواده‌ها نسبت به کمبود معلم در مدارس اظهار کرد: در کشور پروژه مهر از تیرماه عملیاتی می‌شود اما در استان از فروردین ماه آغاز کردیم تا مشکلی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در پروژه مهر موضوع ساخت و ساز، تجهیزات و تامین نیروی انسانی برای آمادگی سال جدید مورد توجه است گفت: به دلیل اینکه در مدت زمان مشخص تعداد زیادی از معلمان استخدام شدند و امروز پس از ۳۰ سال بازنشسته می‌شوند و از آنجا که بین استخدام‌‌شدگان و بازنشستگان تراز وجود ندارد، وجود مشکلاتی طبیعی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش کشور ۲۸۰ هزار نفر نیروی انسانی کمبود دارد که این تامین نیرو باید در دولت‌های قبل صورت می‌گرفت خاطرنشان کرد: امسال در استان همدان یک‌هزار و ۸۰۵ نفر بازنشسته شدند اما تنها مجوز استخدام ۶۲۵ نفر داده شد.

وی با بیان اینکه حدود یک‌هزار و ۲۰۰ نفر کمبود نیروی انسانی داشتیم اما اجازه ندادیم به این تعداد کلاس‌ها خالی باشند و از راه‌های مختلف نیروهای انسانی تامین شده است گفت: اولین اقدام بکارگیری نیروهای شاغل رسمی به عنوان حق‌التدریس بود، مثلا نیرویی بود که ۲۴ ساعت تدریس می‌کرد که به او چند ساعت هم اضافه تدریس دادیم.

پورداود با اشاره به فراخوان نیروهای فرهنگی بازنشسته سال‌های گذشته تا به صورت نیروی حق‌التدریس ۱۴ ساعت در مدارس فعالیت کنند بیان کرد: یک‌هزار و ۸۰۵ نفر از همکاران تا آغاز بازگشایی مدارس بازنشسته می‌شدند و تعدادی زیادی از نیروها از مهرماه به بعد قرار بود بازنشسته شوند که از آنها خواستیم یک سال بمانند تا مشکلی به وجود نیاید و آنها نیز ماندند.

اختصاص ۹۰ نیروی خرید خدمت به همدان کمی از مشکلات کاست

وی با بیان اینکه اختصاص ۹۰ نیروی خرید خدمت از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان همدان کمی از مشکلات را حل کرد افزود: دانشجویان سال سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان را نیز به میزان ۱۲ ساعت به صورت حق التدریس بکار گرفتیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه با این اقدامات توانستیم کمبودها را به حداقل برسانیم و کلاس‌ها را پوشش دهیم گفت: امسال ۲۳۲ نفر استخدام شده بودند که باید به شمال استان می‌رفتند.

وی ادامه داد: همکارانی هم سالها در شمال استان بودند و حالا باید به مرکز استان برمی‌گشتند که در ساماندهی آنها نیز کمی مشکلاتی ایجاد شد.

پورداود تصریح کرد: نیروهای استخدام شده تمایلی نداشتند به شمال استان بروند در حالی که استخدام آنها منوط به رفتن به شمال استان نظیر کبودراهنگ، بهار، لالجین، قهاوند، رزن و سردرود بود تا تعدادی نیروها آزاد شوند و به مرکز استان بیایند که این مسئله در آغاز سال تحصیلی اختلالی ایجاد کرده بود.

وی تاکید کرد: این نیروهای استخدام شده جزو نیروهای شمال استان شده بودند که نه به ناحیه می‌رفتند و نه شمال استان که خوشبختانه موضوع حل شد و امروز مشکل نیروی انسانی نداریم.

استخدام در حیطه کار استان‌ها نیست

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: استخدام در حیطه کار استان‌ها نیست و باید سازمان برنامه بودجه کشور و دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش و پرورش به نتیجه برسند و بعد به استان ردیف بدهند.

وی افزود: تنها کاری که به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش می‌توانستم انجام دهم این بود که از تیرماه گذشته مرتب با وزرتخانه مکاتبه کردم و از کمبود نیروی انسانی سخن گفتم تا مشکلات حل شود که مکاتابات نیز موجود است.

پورداود با بیان اینکه حق استخدام ۶۲۵ نفر را داده بودند و این مشکل را حل نمی‌کرد مگر اینکه خود پای کار می‌آمدیم و راهکارهایی را تعریف می‌کردیم افزود: اگر فرض کنیم همدان ۱۰۰ نفر نیروی انسانی کمبود داشته باشد این تعداد در مقابل ۲۸۰ هزار نفر نیروی انسانی در کشور عددی نیست که امیدواریم این تعداد هم نباشد.

وی تأکید کرد: استان تهران بیش از ۴۰ هزار نیرو کمبود دارد و ۲۴۰ هزار نفر سهم بقیه استانهاست که هر استانی باید ۶ هزار نفر نیرو کمبود داشته باشد اما ما در استان با اقدامات صورت گرفته نگذاشتیم به این حد برسد.

دنبال این نیستیم نیروهای سایر استانها را منتقل کنیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه با بازنشستگی یک‌هزار و ۸۰۵ نفر، این تعداد نیرو هم تامین شده و مشکلی وجود ندارد گفت: در مدت زمان مسوولیتم تلاش زیادی داشتم تا مسائل را حل کنم و کار مردم دچار مخاطره نشود.

وی با بیان اینکه اجازه نمی‌دهم یک کلاس خالی از معلم باشد اظهار کرد: معمولا فعل و انفعالات نیروی انسانی تا ۲۵ مهرماه وجود دارد و در این مدت نیروهای زیادی در استان‌های مختلف جابه‌جا می‌شوند.

پورداود گفت: بیشترین انتقال و جابه‌جایی در همدان داخل استان بوده و خیلی اجازه خروج نیروها به خارج استان را نداده‌ایم، مگر اینکه برخی مشکلاتی داشتند.

وی با بیان اینکه اینکه با راهکارهای مختلف نیروهای مورد نظر را تامین کرده‌ایم افزود: بارها از طریق وزارت آموزش و پرورش پیگیر این مسئله بودم و بازهم در این هفته خواهم بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تاکید به اینکه به دنبال این هستم استخدام فراگیر در استان داشته باشیم خاطرنشان کرد: می‌توانیم کمبود معلم را از استان‌های مجاور نظیر کردستان، کرمانشاه و ایلام که مازاد نیرو دارند، تامین کنیم اما به دنبال این نیستیم نیروهای سایر استانها را منتقل کنیم بلکه جذب نیروی بومی مدنظر است که از طریق وزارت جدی در حال پیگیری هستم.

وی با اشاره به اینکه سالهای گذشته استانهایی ۲ یا ۳ هزار نفر نیروی حق‌التدریس جذب کردند و در همدان این اقدام صورت نگرفته است افزود: تا قبل از سال ۹۱ امکان جذب نیروهای حق‌التدریس وجود داشت که متاسفانه مسوولان استان در این سالها چنین نیروهایی را جذب نکردند که امروز تبدیل وضعیت و رسمی شوند.

پورداود بیان کرد: سال گذشته تمام نیروهای حق التدریس استان را تبدیل وضعیت کردیم و کاش مدیران کل آموزش و پرورش سال‌های قبل استان به صورت حق‌التدریس نیروهایی را به کار می‌گرفتند تا امروز تبدیل وضعیت و تعدادی از جوانان استان استخدام می‌شدند و این مشکلات نیز به وجود نمی‌آمد.

به کارگیری نیروی حق‌التدریس ممنوع است

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر به کارگیری نیروی حق‌التدریس ممنوع است و این ممنوعیت نه از سوی وزارت آموزش و پرورش که سازمان برنامه بودجه مطرح شده است خاطرنشان کرد: اگر اجازه استخدام نیرو داشته باشم تمام جوانان استان را جذب آموزش و پرورش خواهم کرد چراکه با سابقه فعالیت ۱۰ ساله در حوزه نیروی انسانی، رویکردم این است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه به دنبال این هستم به صورت دائم مشکل کمبود نیروی انسانی استان حل شود و نیروهای فراوانی جذب آموزش و پرورش شوند گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهم در جذب و استخدام نیروهای استان کمک کنند که همدان، استانی درخور و شایسته است.

وی با بیان اینکه همکاران ما شبانه روزی زحمت کشیدند که اگر تلاش آنها نبود نمی‌توانستیم برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم خاطرنشان کرد: مدیریت کمبود یک‌هزار و ۸۰۵ نفر نیروی معلم در استان قابل توجه است.

موضوع مدرسه مزدقینه را توسط اداره حقوقی در حال پیگیری است

پورداود در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اتفاقات مدرسه شهدای علم و فناوری اظهار کرد: در چند روز اخیر کلیپی در فضای مجازی پخش شد که مشاجره و برخورد نیروهای شهرداری با معلمان یک مدرسه غیردولتی را به تصویر می‌کشید.

وی با اشاره به اینکه در خصوص این مدرسه نکاتی مد نظر است افزود: این مدرسه باید مجوز ساخت و ساز را از اداره نوسازی مدارس داشت که با پیگیری انجام شده چنین مجوزی گرفته نشده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: وقتی مدرسه‌ای غیر دولتی جابه جا می‌شود باید مجوز راه‌اندازی از اداره کل آموزش و پرورش داشته باشد که این مدرسه آن را هم نگرفته است.

وی با بیان اینکه در خصوص مدرسه مزدقینه دو موضوع مورد بحث است یکی مجوز ساخت و ساز که نداشته و دیگری لزوم حفظ حرمت که بسیار مهم است گفت: معلمان ما در هر سطحی باشند، اگر مورد هتک حرمت قرار گیرند برای ما قابل درک نیست.

پورداود یادآور شد: از طریق اداره حقوقی در حال پیگیری موضوع هستیم و حتما نتیجه را به سمع و نظر مردم می‌رسانیم.

مدارس با ۳۰ نفر از هفته سوم مهر، مدارس با ۳۰۰ نفر از ابتدای آبان حضوری می‌شوند

وی در ادامه با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید اطلس آموزشی برای شبکه شاد طراحی شده است گفت: طبق این اطلس برخی از دانش‌آموزان در مدارسی که تنها ۱۵ نفر جمعیت دارند، از سوم مهرماه به صورت حضوری به مدارس می‌روند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه مدارسی که ۳۰ نفر جمعیت دارند از هفته سوم مهرماه حضوری خواهند بود و مدارسی که ۳۰۰ نفر هستند از ابتدای آبان ماه خاطرنشان کرد: مدارسی که بیش از ۳۰۰ نفر هستند از ۱۵ آبان ماه حضوری می‌شوند.

وی از واکسیناسیون تمام معلمان استان علیه بیماری کرونا خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز انجام شده و مابقی هم تا بازگشایی مدارس انجام خواهد شد.

پورداود با بیان اینکه سال گذشته ۸ هزار تبلت برای دانش‌آموران بی‌بضاعت تهیه کردیم و اخیرا نیر ۸۰۰ مورد بیان کرد: به دنبال این هستیم تعداد بیشتری از این اقلام در طول سال تحصیلی تهیه و توزیع کنیم تا مشکلی در حوزه آموزش نباشد.

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی