سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/1/14 09:29:24

جشنواره آش محلی بهار

در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ چهارمین جشنواره آش محلی بهار در پارک لاله این شهر برگزار شد.

شناسه خبر: 12422

به گزارش نشاط بهار، کانون کهن میراث بهار که بنیان گذار این جشنواره به شمار می آید، این بار با همکاری شهرداری اقدام به برگزاری چهارمین دوره این رقابت ها کرد که در این دوره ۵۸ شرکت کننده در ۶ نوع آش به رقابت پرداختند. 

 

داوران این جشنواره برادران میرزایی پارسا از شهر همدان بودند که در نهایت ۴ نفر از بانوان را به عنوان نفرات برتر معرفی نمودند و به ۴ نفر اول، هدایای نقدی اهدا گردید و به همه شرکت کنندگان تقدیرنامه، کتاب شیرین سوزلر و ظرف پخت دیزی به رسم یادبود اهدا شد.

 

مرجان عاکفی دبیر کانون کهن میراث بهار در بیان هدف برگزاری این جشنواره بیان کرد: در تلاش هستیم با تداوم این قبیل برنامه ها، پذیرای گردشگران خوراک در شهر بهار باشیم و برخی آش های بهار را نیز به ثبت ملی برسانیم.

 

وی در ادامه به معرفی مختصری از انواع آش های بهار پرداخت و افزود: یکی از آش های معروف بهار آش برنج (دوگه مصطفی سی) است، غذایی سالم و محبوب که با داشتن موادی مثل عدس، برنج و آب قلم بسیاری از مواد معدنی که بدن به آن ها احتیاج دارد را تامین می کند که شایان ذکر است این آش مخصوصا برای درمان سرما خوردگی بسیار مفید است و برای همین در فصل سرد زمستان تبدیل به غذایی پرطرفدار می شود.

 

وی آش اوماج را یکی ديگر از از غذاهای محلی بهار برشمرد و گفت: این آش در شهرهای دیگر هم پخت می شود البته با دستور پخت کمی متفاوت! مواد لازم برای تهیه این آش سبزی آش (تره و پیازچه)، سیر،تخم ‌مرغ، حبوبات (عدس، لوبیا)، پیازداغ و البته اوماج است؛ شایان ذکر است اوماج یک نوع خمیر در شکل های نامنظم است که بعد از اینکه در حرارت خشک شد در آش های سنتی استفاده می شود.

 

وی افزود: کاچی یکی از بهترین غذاهای مقوی است که در بیشتر شهرهای ایران به قیماق اطلاق تهیه می شود اما شایان ذکر است این نام در شهر ما به آشی گفته می شود که با بلغور گندم پخته می شود و همراه با سیر خورده می‌شود.

 

عاکفی اظهار کرد: آش میوه که در بهار به آش ترش معروف است یکی دیگر از آش های پرطرفدار در بهار است؛ این آش دارای طعمی متفاوت بوده و در فصل‌ بهار و تابستان پخت می‌شود؛ در این آش مواد مختلفی وجود دارد که شامل سبزی آش (گشنیز، برگ چغندر، تره و جعفری)، پیاز، رشته آش، عدس، لوبیا قرمز، نخود، لبو پخته،‌ برگه زردآلو، آلو بخارا، ‌آلبالو خشک، آلو سیاه، سرکه، شیره انگور، نعناداغ،‌ نمک، زود چوبه و فلفل که در این آش دست آشپز برای اضافه کردن هر نوع میوه خشک باز است.

 

 مرجان عاکفی بنیانگذار این جشنواره محلی در خاتمه اظهار کرد: بهار دارای پتانسیل های بی‌شماری در زمینه گردشگری است که می‌توان با پرداختن به آن‌ها، باعث گسترش و افزایش تعداد گردشگران در سطح شهر و شهرستان باشیم.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون