سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/4/13 00:06:47
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار:

شهرستان بهار با تولید ۵۴ درصد گوشت شتر مرغ رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار طی نشستی به بهانه هفته جهاد کشاورزی با اصحاب رسانه شهرستان بهار گفتگو کرد و از رتبه های چشمگیر بهار در استان خبر داد.

شناسه خبر: 12633

 

به گزارش نشاط شهر، عبدالحسین اکبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار در ابتدای این نشست گفت: شهرستان بهار به همت کشاورزان با کشت ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت سیب زمینی و تولید ۲۸۰ هزار تن تولید سیب زمینی حایز کسب رتبه اول استانی می‌باشد.

 

وی با اشاره به تلاش بخش های مختلف جهاد کشاورزی برای تامین امنیت غذایی جامعه عنوان کرد: فعالیت های یکساله جهاد کشاورزی  در شاخصه های زراعت و باغبانی، صنایع تبدیلی و دام و طیور، آب و خاک، فعالیت های ترویجی و اطلاع رسانی و آموزش کشاورزان برای متقاعد کردن برای اجرای سیستم های مدرن و ایده های جدید در سطح شهرستان خلاصه می‌شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اشاره به اینکه در سطح شهرستان ۳۶ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم و ۷هزارهکتار گندم آبی در سطح شهرستان کشت میشود افزود: طی سال گذشته و امسال با توجه به کمبود بارندگی، کاهش عملکرد ۴۰ درصدی دیم، کاشت جو و گندم را داشته ایم.

 

مدیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به عمده محصولات که در سطح شهرستان تولید می‌شود گفت: از محصولات عمده ی جالیزی مثل خیار، حدود ۵۷۰ هکتار سالانه سطح زیر کشت داریم که با ۳۰ تن برداشت حائز رتبه شهرستانی هستیم.

 

۴۵ هزار تن از محصولات باغات شهرستان روانه بازار می‌شود 

 

این مقام مسئول اظهار داشت: با حدود ۵۸۰۰ سطح باغات شهرستان ۴۵ هزار تن از عمده محصولات شامل گردو، انگور، بادام، آلو، سیب درختی و زرد آلو در شهرستان بهار برداشت و روانه بازار می‌شود.

 

وی اذعان کرد: در حوزه دام و طیور با توجه به ۷۱ واحد مرغ گوشتی فعال در سطح شهرستان، بیشترین تولید گوشت مرغ در سطح استان را داریم و به طور متوسط با تولید حدود ۱۶ هزار تن  گوشت مرغ، رتبه نخست در سطح استان را به خود اختصاص داده ایم.

 

اکبری نیز تصریح کرد: با تولید ۵۴ درصد گوشت شترمرغ، ۱۹درصد مرغ، ۴۵درصد قارچ، ۳۰درصدسیب زمینی، ۲۸درصد آلو و ۲۰درصد خیار، ۱۲۰ تن عسل،  ایجاد۶۲درصد از واحدهای سردخانه ای و صنایع تبدیلی رتبه نخست استان و با تولید ۱۳ درصد شیر استان و ۳۳درصد سیر، رتبه دوم در سطح استان را داریم.

 

مدیر جهاد کشاورزی افزود: در تولید تخم مرغ با ۱۱درصد، یونجه ۱۳درصد و اجرای سیستم تحت فشار ۱۳ درصد نیز رتبه سوم استانی را کسب کرده ایم که همه این ها  نشان دهنده پتانسیل و توانمندی سطح شهر بهار و کشاورزان، دامداران و حوزه صنایع تبدیلی است. 

 

وی  با توجه به سیاست اصلی وزارت جهاد کشاورزی در استفاده بهینه از منابع گفت: با توسعه سیستم آبیاری تحت فشار تا به امروز  ۲۱ هزار هکتار مجهز به انواع سیستم های تحت فشار به صورت خود اجرایی را انجام داده ایم و رتبه سوم استان را در این حوزه کسب کرده ایم؛ همچنین با توجه به بحث کم آبی و کاهش آب‌های زیر زمینی استفاده از سیستم های مختلف گلخانه ای، میزان آب مصرفی گلخانه نسبت به فضای باز، یک پنجم خواهد شد اما از لحاظ تولید و بهره وری تا ۷ برابر افزایش میابد.

 

اکبری با بیان اینکه ۴هکتار گلخانه قابل بهره برداری است گفت: در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و توسعه گلخانه در سطح شهرستان بهار ۱/۵ هکتار گلخانه در حال احداث و ۱/۶ هکتار برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی شده اند و ۱۵ هکتار جواز تاسیس صادر شده است که در حال پیگیری برای اخذ مجوز هستند و شهرک گلخانه ای مهاجران با ۲۰ هکتار  و ۲۷ واحد ۵ هزار متری و دو مجتمع گلخانه ای در کوشک آباد که جواز تاسیس گرفته اند و یک مجتمع ۱۵ هکتاری در روستای دستجرد که در مرحله اخذ مجوز هستند.

 

تسهیلات ۱۲ میلیارد تومانی به کشاورزان برای خرید ماشین آلات 

 

اکبری نیز به توسعه مکازیسیون در راستای افزایش عملکرد و بالا بردن راندمان و صرفه جویی در زمان و انرژی وکاهش هزینه اشاره ای کرد و گفت: در سال گذشته ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات مکازیسیون برای خرید ۱۰۳ دستگاه ماشین آلات با بهره بانکی ۱۵ درصد در اختیار کشاورزان متقاضی تجهیزات قرارگرفت.

 

وی نیز گفت: برای جلوگیری از خام فروشی، در سطح شهرستان ۵۷ واحد سردخانه بالای صفر برای محصولات کشاورزی با ظرفیت ۱۴۳هزار تن داریم و رتبه اول استان را هم در این زمینه به خود اختصاص داده ایم و همچنین  ۴۲ واحد فرآوری محصولات کشاورزی شامل شوریجات، ترشیجات، رب، مربا با حدود ۱۶۳ هزار تن تولید سالانه در سطح شهرستان ۱۲۳ واحد دارای پروانه صنایع تبدیلی و سردخانه  با تولید ۸۶۱ هزار تن و اشتغال ۲۶۰۳ نفر داریم.

 

عبدالحسین اکبری خاطر نشان کرد: ۱۱۲ واحد تولیدی شامل سردخانه و صنایع تبدیلی شوریجات و ترشیجات، رب و بسته بندی در حال احداث با پیشرفت بالای ۵۰ درصد داریم که با بهره برداری به ظرفیت ۴۱۴ هزار تن و ۱۶۳۳ نفر اشتغال آفرینی خواهیم داشت.

 

عبدالحسین اکبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار در خاتمه نشست تصریح کرد: در راستای اجرای طرح مردمی سازی یارانه در سطح کشور، نهاده دامی با ارز آزاد با توجه به اعتبارات ۱۰ تا۱۸ درصد در بین دامداران و مرغداران و واحدهای صنعتی توزیع می‌شود و ۲۹۴ نفر به بانک معرفی شده که ۵۰ واحد مرغداری و ۲۴۴ واحد دامداری به مبلغ ۱۲۴ میلیارد تومان جهت خرید نهاده دامی مورد نیاز اختصاص داده شده است و تسهیلات بانکی شامل مشاغل خانگی تبصره ۱۸، صندوق توسعه ملی، جهش تولید و رونق تولید،

کمک‌های فنی و اعتباری، ماده ۵۲ منابع داخلی بانک، اعتبارات مکانیزاسیون در سال گذشته به ۱۵۹۹ نفر تسهیلات  به مبلغ ۱۷۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار پرداخت شده است و اشتغال آفرینی برای ۲۳۴ نفر  داشته است.

شهرزاد عباسی

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی