سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/7/20 18:33:50
منتظر باران پائیزی نباشید

آغاز دومین سال خشکی در استان


شناسه خبر: 12897

 

به گزارش نشاط شهر، از آنجایی که ایران کشوری کم‌آب است و در کمربند خشک و نیمه خشک دنیا قرار دارد براساس آخرین خروجی‌ها به احتمال بسیار زیاد امسال نیز برای دومین سال با پائیز خشکی مواجه هستیم؛ پائیزی که بارندگی‌هایمان به شدت کمتر از نرمال خواهد بود. آنطور که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است وضعیت بارش‌ها در کشور از نیمه مهرماه تا نیمه آبان ماه 50 درصد کاهش می‌یابد.

آمار‌ها هم  نشان می دهد که کل ریزش‌های جوی از اول مهر سال ۹۹ تا ۲۹ شهریور ۱۴۰۰  بالغ بر ۱۵۶ میلی‌متر بوده است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۳۸ میلی‌متر) ۳۴ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۳۱۴ میلی‌متر) ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در همین راستا، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی کشور هشدار داده است که سال کم‌بارشی در راه است امسال دومین سال آبی است که کشورمان با تنش آبی و خشکسالی مواجه شده و این تکرار موجب شده تا لب‌های زمین بیش از همیشه خشک شود و ذخیره آب سد‌ها به کمتر از نصف کاهش یابد.

 میانگین بارش های امسال نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که در سال جاری180میلی‌متر متوسط بارندگی در کشور داشته‌ایم درحالی که میانگین کشوری حدود ۲۳۵ میلی‌متر است.از طرفی دیگر سال 99 که  نخستین سالی بود که کشورمان با یک تنش آبی شدید مواجه شد به طوری که در آن سال در مجموع 134 میلی متر بارندگی دریافت کردیم یعنی چیزی حدود42 درصد کمتر از میزان بارش نرمال کشور بود؛بنابراین باتوجه به این کمبود بارش‌ها امسال نیز به خودی خود یک سال خشک محسوب می‌شود.

این آمارهای منتشر شده از میزان بارندگی در سال‌های اخیر سبب شد که شهرهایی همچون همدان اکنون دچار چنین بحران شدید آبی شوند که پس از گذشت دو ماه هنوز هم مردمان این شهر در بی‌آبی به سر می‌برند.

 از آنجایی که بارش یکی از مهمترین منابع تأمین آب در کشور و مهمترین رکن تأمین آب در استان همدان است. براساس اطلاعات بدست آمده از سازمان هواشناسی استان، میانگین دمای کشور در سال زراعی 1401-1400 نسبت به بلند مدت 1.1 درجه افزایش یافته است. در سطح استان نیز در بازه زمانی مذکور، دما 13.1 درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلند مدت یک درجه گرمتر شده است. این وضعیت در تمام شهرستان‌های استان به همین شکل بوده است. تویسرکان و اسدآباد با 1.5 درجه افزایش دما نسبت به بلند مدت، بیشترین میزان افزایش دما را تجربه کرده اند و از سوی دیگر فامنین با 0.6 درجه افزایش کمترین تغییرات دما را تجربه کرده است.

جالب اینکه میانگین دمای فصل تابستان استان نسبت به بلند مدت تنها 0.6 درجه افزایش یافته است یعنی بیشترین افزایش دما در فصول دیگر (زمستان و بهار) اتفاق افتاده که این موضوع خود باعث بروز مشکلاتی در بخش‌های آب و کشاورزی و ... می شود که پرداختن به آن نیازمند فرصتی مجزاست.

مدیر کل هواشناسی استان نیز در گفت‌وگو با همدان پیام بیان کرد: براساس آمار بلند مدت ایستگاه های هواشناسی استان، بارش سال زراعی همدان 344 میلی‌متر است که از این مقدار تنها 212 میلی‌متر در سال زراعی گذشته محقق شد. 132 میلی‌متر کسری بارش یا به عبارت بهتر 38 درصد کسری بارش استان در سال زراعی 1401-1400 نسبت به میانگین بلند مدت بوده است.

حسین عابد با اشاره به اینکه در مهرماه بارش قابل توجهی برای استان نداریم، افزود: باتوجه به اینکه معمولاً بارش‌ها در نیمه دوم آبان‌ماه بارش‌ها آغاز می‌ شود پیش بینی شده که در مهر  و آبان ماه امسال بارش‌های پائیزی کمتر از حد نرمال خواهد بود اما در آذرماه شرایط بارندگی در استان بهتر می‌شود.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که ما تعداد سال‌های خشک‌مان در حال افزایش است. مثلا اگر 3-4 دهه قبل دو سه سال بارندگی خوب داشتیم و دو سه سال کم بارشی؛ حالا وضعیت به صورتی است که دو سه سال بارش خوب داریم و ۸-۷ سال کم بارشی. به طور کلی تغییرات نسبت به گذشته به صورت بارز قابل شهود است.
با توجه به وضعیت جغرافیایی استان می‌بابیم؛ این کسری بارش و افزایش یک درجه ای دمای میانگین استان در سال زراعی گذشته نسبت به مقدار بلند مدت، علاوه بر آثار مستقیمی که بر زندگی مردم دارد، سبب افزایش مصرف آب هم در بخش کشاورزی و هم در بخش مصارف خانگی شده است. برآیند این تغییرات، باعث پر رنگ تر شدن مشکل تأمین آب استان در ماه های گذشته شده است. به نظر می رسد زمان آن فرارسیده که در برنامه ریزی های بلند مدت خود و به ویژه در نحوه مصرف آب، یک بازنگری اساسی صورت پذیرد.

 اعمال محدودیت در برداشت از منابع آب زیر زمینی، تغییر الگوی کشت، جلوگیری از کشت محصولاتی که نیاز به آب فراوان دارند، تغییر الگوی مصرف آب در بخش خانگی و... همه از مواردی هستند که باید مورد توجه جدی و همگانی قرار گیرند.

نویسنده : نیلوفر بهرمندنژاد

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی