سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

عبدالحسین اکبری: شهرستان بهار دارای ۵۷ واحد سردخانه بالای صفر ویژه نگه داری محصول سيب زمینی است که با ظرفیت ۱۴۵ هزار تن، ذخیره سازی سيب زمینی را انجام می‌دهد. با توجه به اینکه در سال های گذشته حدود ۲۰ درصد از سيب زمینی های ما در انبار به عنوان ضایعات دور ریخته می‌شد، با احداث انبار های جدید این مسئاه تا مقدار قابل توجهی حل شد که جا دارد از کشاورزان تقدیر و تشکر کرد که با همکاری و احداث واحد های سردخانه و انبار از ضايعات سيب زمینی جلوگیری کردند.

شناسه خبر: 12942

 

به گزارش نشاط شهر، نشست هم اندیشی طرح تغییر الگوی کشت و توسعه کشت های گلخانه‌ای با حضور دکتر توسلی نماينده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، مهندس پرورش معاون تولیدات گیاهی سازمان و جمعی از کشاورزان پیشرو شهرستان، در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بهار برگزار شد ‌.

 

 فتح الله توسلی، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد : حضور مسئولان شهرستان و استان در بین مردم موجب می‌شود که مردم به طور مستقیم مشکلات خود را در حوزات مختلف مطرح کنند و در کل کشور مدیران در حوزه تخصصی نسبت به مشکلات شناخت داشته باشند.

 

وی افزود : با توجه به بالا بودن ظرفیت روستایی دو شهرستان  بهار و کبودرآهنگ، باید متناسب با شهرستان ها، در روستاها نیز سیاستگذاری های لازم انجام شود .

 

وی ادامه داد: مصرف سيب زمینی نسبت به بقیه محصولات دیگر همواره ثابت و همیشگی بوده است اما نیازمند سیاست گذاری جدیدی است که در این حوزه کشاورزی به علت تغییرات شرایط و محیط باید اتخاذ گردد.

 

فتح الله توسلی با اشاره به اینکه شهرستان های بهار و کبودرآهنگ با منابع آبی محدودی مواجه هستند بیان داشت: در سال های گذشته این دو شهرستان با کاهش بارش برف و باران روبرو بودند و حتی در برخی از روستا ها با تانکر آبرسانی انجام می‌شود و به همین علت سیاستگذاری که در راستای تغییر الگوی کشت انجام شده برای کاهش کشت محصولات پر آب صورت گرفته است.

 

توسلی اظهار کرد : ما با آنچه که در توان داریم از کسانی که در بخش صنایع تبدیلی سرمایه گذاری می‌کنند حمایت می‌کنیم و کشاورزان نیز باید با دولت همکاری لازم را انجام دهند و در حوزه صنایع تبدیلی اقدامی اساسی صورت گیرد.

 

در ادامه عبدالحسین اکبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت: با توجه به اینکه شهرستان بهار قطب تولید محصولات مختلف به ویژه صنایع تبدیلی در سطح استان و قطب تولید سيب زمینی در سطح کشور است، قطعا دارای جایگاه ویژه ای است و این نشان دهنده توانمندی و دانش اطلاعات کشاورزان بهاری است که در این حوزه نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور مطرح هستند و ما به کشاورزانمان که در حوزات مختلف پیشرو هستند افتخار می‌کنیم.

 

وی افزود: با توجه به اینکه این شهرستان در بحث تولید محصول سيب زمینی، دارای پنج شرکت تولید بذر سيب زمینی است که نه تنها شهرستان بهار بلکه استان و کشور را از لحاظ تأمین بذر مورد نیاز، پیشتیبانی می‌کند و همچنین در شهرستان بهار سالانه حدود ۲۸۰ هزار تن سيب زمینی تولید می‌شود و ۳۰۰ هزار تن نیز برداشت محصولاتی است که توسط کشاورزان در خارج از شهرستان و استان کشت میگردد که از نیمه دوم مهر ماه جهت نگه داری در انبار سيب زمینی وارد شهرستان شده است.

 

وی ادامه داد : شهرستان بهار دارای ۵۷ واحد سردخانه بالای صفر ویژه نگه داری محصول سيب زمینی است که با ظرفیت ۱۴۵ هزار تن، ذخیره سازی سيب زمینی را انجام می‌دهد. با توجه به اینکه در سال های گذشته حدود ۲۰ درصد از سيب زمینی های ما در انبار به عنوان ضایعات دور ریخته می‌شد، با احداث انبار های جدید این مسئاه تا مقدار قابل توجهی حل شد که جا دارد از کشاورزان تقدیر و تشکر کرد که با همکاری و احداث واحد های سردخانه و انبار از ضايعات سيب زمینی جلوگیری کردند.

 

اکبری در ادامه تصریح کرد : در این چند سال اخیر بحث کاهش بارندگی را داشتیم و کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و متوسط بارندگی در سطح کشور حدود ۲۵۰ میلی متر است. متوسط بارندگی در شهرستان بهار حدود ۳۲۷ میلی متر در سال است. امیدواریم در بحث کشاورزی و مصارف خانگی با استفاده بهینه آب بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم. یکی از راهکار های کاهش مصرف آب در بحث کشاورزی اجرای سيستم هاي آبیاری تحت فشار است که حدود ۲۵ هکتار مجهز به سيستم هاي تحت‌ فشار شده است همچنین توسعه کشت گلخانه ای نیز میتواند در مصرف آب کمک کننده باشد.

فاطمه بدرلو

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی