سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

محسن معصوم ‌علیزاده با اشاره به اینکه دبیرخانه شهر لالجین با دبیری شهردار لالجین از سال 96 و همزمان با روز جهانی شدن این شهر افتتاح شده است، اظهار کرد: 5 کمیته تخصصی در این دبیر خانه تشکیل شده است، که از ابتدای امسال مشغول به فعالیت هستند.

شناسه خبر: 13844

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از سپهر غرب، محسن معصوم ‌علیزاده با اشاره به اینکه دبیرخانه شهر لالجین با دبیری شهردار لالجین از سال 96 و همزمان با روز جهانی شدن این شهر افتتاح شده است، اظهار کرد: 5 کمیته تخصصی در این دبیر خانه تشکیل شده است، که از ابتدای امسال مشغول به فعالیت هستند.

 

وی در ادامه به فعالیت این کمیته‌ها پرداخت و تصریح کرد: این کمیته‌ها شامل آموزش و دانش بنیان، روابط عمومی و رسانه، اقتصاد و تجارت، گردشگری و توسعه منابع و رفع موانع می‌باشد.

 

این مقام مسئول، گفت: مسئولیت در هر یک از کمیته‌ها به افراد متخصص سپرده شده است؛ کمیته اقتصاد و تجارت به یکی از اعضای انجمن صادر کنندگان و کمیته توسعه منابع و رفع موانع به رییس اتحادیه سفال سپرده شده است تا امور هر یک از حوزه‌ها را به خوبی  پیگیری کنند.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به اینکه یکی از کارهای خوبی که در دبیرخانه شهر جهانی لالجین اتفاق افتاده است، ارتباط خوب دبیرخانه با ادارت مرتبط با گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی است، اظهار کرد: شهردار لالجین که دبیر شهر جهانی سفال نیز هستند با همکاری اتحادیه سفال و سرامیک که زیر مجموعه اداره صمت است و اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شعبه لالجین در نمایشگاه‌های مختلفی که امسال در حوزه استانی،  ملی و سایر استانها برگزار شده است  شرکت کرده‎اند.

 

معصوم ‌علیزاده در ادامه افزود: در حوزه لعاب و بدنه ، آموزش و طراحی، حضور در نمایشگاه‌های مختلف، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مرتبط با سفال و سرامیک، بازاریابی و فروش بین المللی، مشکلات مالیاتی و بیمه، کارگاه‌هایی برگزار شده است همچنین کارگاه‌هایی نیز برای آینده این هنرصنعت پیش بینی شده است.

 

وی با عنوان اینکه اداره کل میراث فرهنگی با همکاری پارک علم وفناوری همدان در لالجین، خانه خلاق ایجاد کردند، گفت: قرار است به زودی با توجه به مفاد تفاهم نامه منعقد شده توسط این دو اداره همکاری خوبی با شرکت‌های دانش بنیان و کارگاه‌های لالجین انجام شود.

 

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: قرار است در خصوص لعاب و بدنه، کیفیت بدنه، نحوه بازاریابی بین المللی شرکت‌های دانش بنیان نیز ایده‌ها و برنامه‌های خود را بیان کنند تا شاهد بهبود وضعیت در موارد ذکر شده باشیم. 

 

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه هنرمندان لالجینی تا کنون 17 اثر مهر اصالت ملی صنایع دستی در حوزه سفال و سرامیک اخذ کرده‌اند، تصریح کرد: همچنین یکی از آثار آن‌ها مربوط به استاد  امید خانی پور با عنوان بشقاب نقش برجسته لعابدار مهر بین المللی صنایع دستی را داراست.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به اینکه پیگیر کسب استانداردهای ملی در حوزه سفال و سرامیک لالجین نیز هستیم، تاکید کرد: در حال حاضر در خصوص استانداردهای ملی در حوزه سفال و سرامیک لالجین سه مورد از استانداردهای ملی کسب شده است ،که عبارت اند از سفال و سرامیک، نقاشی رو لعابی و نقاشی لعاب برجسته سفال که از جمله پتانسیل‌های خوب شهرجهانی سفال به حساب می‌آیند.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در لالجین و در رشته‌های سفال و سرامیک شاهد دو مورد ثبت ناملموس بوده‌ایم، گفت: خوشبختانه در سایر نقاط استان همدان نیز صنایع دستی ما بسیار فعال هستند و مراکز تخصصی آموزش سفال و سرامیک را در خانه سفال همدان، خانه صنایع دستی ملایر و تویسرکان و مرکز رشدواحدهای فناور لالجین نیز دایر هستند.

 

این مقام مسئول با عنوان اینکه دیگر کار انجام شده که از سنوات قبل در لالجین انجام شده است و امیدواریم گسترده‌تر شود، موضوع نشان اعتماد ملی صنایع دستی است، اظهار کرد: این نشان به کارگاه‌هایی که کیفیت کالای آن‌ها در تولید، رنگ و بسته بندی مطلوب است و مشتری مدار هستند، اهدا می‌شود. تاکنون 6 مغازه در لالجین این نشان را کسب کرده‌اند که در سر در مغازه‌های آن‌ها این موضوع با نصب بنر مشخص شده است.مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در ادامه افزود:  این فروشگاه‌ها از وزرات خانه نشان اعتماد صنایع دستی اخذ کرده‌اند و به عنوان یک واحد دارای گواهی نامه کیفیت کالا برای مشتریان داخلی و خارجی شناخته شده هستند.

 

معصوم‌علیزاده به 4 رشته شاخص بومی در لالجین اشاره کرد و یادآور شد: این رشته‌ها شامل سفال و سرامیک ، نقاشی رو لعابی و زیر لعابی ،نقاشی لعاب برجسته و سفال نقش برجسته می‌باشد.

 

این مقام مسئول با عنوان اینکه  در شهر لالجین بیش از هزار و دویست واحد کارگاه سفال و سرامیک فعال  وجود دارد، گفت: این کارگاه‌ها در کنار 240 فروشگاه سفال در امر تولید و توزیع کالا مشغول به کار هستند.

 

 

احمد رجبی راغب

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی