سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/5/19 21:30:21
تلنگر میدون به لالجینی ها

جایگاه فراموش شده دانش بنیانی ها در صنعت سفال لالجین

در آستانه پاسداشت ششمین سالروز جهانی شدن لالجین و در برنامه های متنوع شهر جهانی سفال با نهایت تاسف شاهد توهین یکی از داوران برنامه تلویزیونی میدون (پخش شبکه ۳) در قسمتی از برنامه به شهر لالجین و ظروف تولیدی این شهر بودیم که باعث آزرده خاطر شدن انبوه زیادی از مردم ما شد.

شناسه خبر: 12723

 

در آستانه پاسداشت ششمین سالروز جهانی شدن لالجین و در برنامه های متنوع شهر جهانی سفال با نهایت تاسف شاهد توهین یکی از داوران برنامه تلویزیونی میدون (پخش شبکه ۳) در قسمتی از برنامه به شهر لالجین و ظروف تولیدی این شهر بودیم که باعث آزرده خاطر شدن انبوه زیادی از مردم ما شد.

در این بخش کوتاه از برنامه  داور مسابقه در اعتراض به کیفیت سفالهای تولیدی، لیوان سفالی مقابل خود را به میز کوبیده و آن را می‌شکند و می گوید: " این چیه لالجین درست کرده؟ "

این حرکت داور مسابقه با واکنش های مختلفی از سوی شهروندان لالجینی، فعالین حوزه گردشگری و میراث فرهنگی و اهالی رسانه مواجه شده و همگی خواستار عذرخواهی این داور و برنامه از توهین به مردم لالجین شده اند تا جایی که تعدادی از سفالگران لالجینی در اعتراض به این حرکت، فیلم‌های کوتاهی از ظروف سفالی نشکن و مقاوم در برابر حرارت در صفحات مجازی خود به نمایش گذاشتند تا نشان دهند ظروف سفالی لالجین آنطور که داور مسابقه به نمایش می گذارد، نیست.

کار به جایی رسید که حتی استاندار همدان نیز در حضورش در جشن ویژه گرامیداشت جهانی شدن لالجین به این موضوع اشاره کرده و نسبت به آن اعتراض کرد.

پس از اعتراضات گسترده مردم ، مسئولین و فعالان رسانه ای به این طرز برخورد و توهین به مردم لالجین، داور مسابقه در متنی از مردم عذرخواهی کرد در قسمتی از این متن آمده:
بخشی از برنامه میدون به صورت ناقص در فضای مجازی منتشر شد که موجب ایجاد سوء تفاهم و دلخوری هموطنان عزیز لالجینمان شد.
در ادامه برنامه ضمن عرض ارادت به تمام مردم لالجین و کارآفرینان، همت و تلاش و پشتکار این مردم عزیز را یادآور شدم و تحسین کردم. به موجب این سوء تفاهم و دلخوری هموطنان لالجینی عزیزمان ، از تمامی مردم ایران مخصوصا مردم عزیز و غیور لالجین طلب حلالیت دارم.

گذشته از حواشی اتفاق افتاده در این برنامه و آزردگی خاطر تعدادی از شهروندان لالجینی و مسئولین، این اتفاق را در سالی که به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری شده  می توان تلنگری بر صنعت سفال لالجین در استفاده از صنایع دانش بنیان در آن تلقی کرد.

چرا فردی باید کیفیت محصولات لالجین را با یک لیوان جلوی چشمان ۸۰ میلیون نفر زیر سوال ببرد؟ دلیل آن عدم شناخت افراد است یا عدم شناساندن لالجین و محصولاتش به مردم کشورمان از سوی خودمان؟

 در سالی که به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری شده در صنعت سفال لالجین چه تحولی در زمینه دانش بنیان رخ داده است؟

مرکز رشد لالجین که سالها قبل پایه گذاری شد و می توانست کیفیت ظروف سفالی را به بهترین شکل ممکن افزایش دهد، چرا چند سال است تعطیل شده و انبوهی از گرد و غبار در آن نشسته است؟ چه تدبیری در راه اندازی این مرکز و استفاده از شرکت های دانش بنیان ها در صنعت سفال اندیشیده شده است؟

شهر جهانی سفال در این ۶ سال چه دستاورد علمی و فناورانه در زمینه سفال را توانسته به مردم جهان و سفالگران معرفی نماید؟ صنایع مرتبط با سفال از جمله تولید، رنگ و لعاب، بسته بندی و صادرات در چند سال گذشته چه تغییری کرده است؟

اینها سوالاتی است که پاسخ آنها می تواند  به ما نگرشی دقیق و به دور از تعصب از فرآورده های خودمان بدهد تا بدانیم دقیقا کجا ایستاده ایم و چه برنامه ای برای رسیدن به بازارهای جهانی در آینده داریم.

اینجاست که باید از تهدیدها فرصتی برای خود بسازیم و طرح های مدونی برای معرفی لالجین و محصولاتش به دنیا بچینیم تا بهترین کیفیتها، بهترین طرح ها و رنگها و بهترین بسته بندی ها را به مردم دنیا ارائه دهیم.

مرضیه کریمی رادپور

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی