سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/8/26 23:01:58
کتابخانه ها فروغ جامعه هستند و گواه از اصالت و هویت تمدن می دهند

کتابخانه های شهرستان بهار با ایجاد فضایی گرم و صمیمی پذیرای مطالعه دوستان هستند

به مناسبت سی اُمین دوره هفته "کتاب، کتابخوانی و کتابدار" نشست خبری در سالن فرمانداری و تور رسانه ای به همت فرماندار بهار و اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار برای بازدید خبرنگاران، اصحاب رسانه و عکاسان شهرستانی و استانی از کتابخانه های سراسر شهرستان برگزار شد.

شناسه خبر: 13008

 

به گزارش نشاط شهر، روح اله نباتی فرماندار شهرستان بهار در ابتدای این نشست با تبریک این روز و با اشاره به آیه 《قسم به قلم و آنچه می نگارد》 بیان کرد: بسیاری از مشکلات انسان بخاطر جهل است و در همین راستا کتابداران فعال شهرستان باید در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش مضاعفی داشته باشند تا بصیرت را جایگزین جهل قرار دهند.

 

وی با اشاره به روحیه کتاب دوستی رهبر انقلاب، افزود: با توجه به اینکه نشر کتاب های خوب از رهنمون های جهاد تبیین است باید با رفع ناآگاهی نوجوانان و جوانان درصدد رفع شبهات آنان بکوشیم.

 

فرماندار بهار کتاب را تمدن‌ ساز و ماندگار دانست و خاطرنشان کرد: طرح کتابخوانی برای نوجوانان و جوانان درنظر گرفته شود چه بسا هدف اصلی نشر و گسترش کتاب و کتابخوانی می‌باشد.

 

نباتی معرفی فضاهای کتابخوانی را راهی برای توسعه فرهنگ کتابخوان شدن و دانش اندوزی دانست و اظهار کرد: با معرفی هرچه بهتر و بیشترِ فضاهای کتابخانه ها برای افزایش سرانه کتابخانی تلاش کنیم.

 

کتابخانه فجر صالح‌آباد با ۱۰ میلیارد ریال بازگشایی می‌شود 

 

در ادامه معصومه فزونی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار در ابتدای سخنان خود با اشاره به برنامه های فرهنگی در سطح کتابخانه های شهرستان بهار در هفته کتاب، عنوان کرد: بیش از ۹۰ برنامه فرهنگی ویژه در سطح کتابخانه‌های شهرستان در هفته کتاب برگزار می شود.

 

 فزونی با خبری مسرّت بخش ادامه داد:  کتابخانه فجر صالح‌آباد در هفته کتاب با ۱۰ میلیارد ریال حمایت خیرین، بازسازی و بازگشایی خواهد شد و همچنین توسعه کتابخانه امام حسن مجتبی(ع) در روستای مهاجران در دستور کار قرار دارد.

 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار تصریح کرد: شهرستان بهار ۱۲ باب کتابخانه شامل ۵ باب شهری و ۷ باب روستایی را دارا می‌باشد که مجموع زیربنای این تعداد کتابخانه در شهرستان بهار ۳ هزار و ۴۰۴ متر مربع است.

 

فزونی تعداد کتاب های موجود در شهرستان را  ۱۱ هزار و ۳۵۰ نسخه کتاب عنوان کرد و ادامه داد: سرانه کتاب به ازای هر یکصد نفر ۹۳.۵۱ درصد می‌باشد.

 

وی یادآور شد: ۹۱۸ برنامه فرهنگی در طول یک سال گذشته در کتابخانه‌های شهرستان بهار برگزار شده است و مردم این شهرستان طی یک سال بیش از ۳۳ هزار و ۴۰۰ نسخه کتاب به امانت گرفته اند.

 

رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان بهار گفت: ۱۱ هزار و ۴۵۷ نسخه کتاب‌های حوزه ادبیات، ۵ هزار و ۳۳۰ نسخه کتابخانه حوزه علوم اجتماعی، بیش از ۴۰ هزار نسخه کتاب‌های حوزه دین و ۴ هزار و ۶۸۰ نسخه کتاب‌های بخش علوم محض مورد مطالعه و استقبال مردم این شهرستان قرار گرفته است.

 

وی خاطرنشان کرد: محوریت برنامه‌های این هفته امیدآفرینی می‌باشد که ویژه‌ برنامه‌های کودک و نوجوان نیز جزء اولویت‌های این برنامه ها است.

 

در پایان این نشست خبری از دو کتاب در عرصه دفاع مقدس با عناوین "جبار مفقود" و "باور سخت" رونمایی شد.

400 

اهالی این تور به همراه رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان بهار پس از اتمام نشست خبری و رونمایی از دو کتاب فاخر، در اولین مقصد خود برای بازدید از کتابخانه ها راهی کتابخانه باهنر واقع در شهر بهار شدند.

 

پس از ورود به حیاط این کتابخانه، برگ های درختانِ زرد و نارنجی شده که با نسیم ملایمی به استقبال آمده بودند اهالی این تور را شیفته محیط پائیزی و دور از شلوغی های روزمره کردند؛ داخل کتابخانه اهالی هنر و نمایش شهر در حال خوانشِ قصه "سیبی که نصف نشد" برای جمعی از دانش آموزان بودند و اجرای این هنرمندان توانمند، زیبایی و آرامش این کتابخانه را دو چندان می‌کرد.

 

پس از خداحافظی با محیط آرامش‌بخش کتابخانه باهنر، خبرنگاران و عکاسان بارِ تصویر و قلم این سفرِ یک‌روزه را برای بازدید از کتابخانه آیت الله بهاری بستند.

 

 در بدو ورود به این کتابخانه، اهالی این تور متوجه صدای پر شور کودکانه شدند که از سنین کودکی با راهنمایی کتابدار مهربان این کتابخانه، مشغول خواندن کتاب های مختلف با محتوای آموزشی بودند.

 

فزونی در جمع خبرنگاران، عکاسان و کتابدار خوش ذوق این کتابخانه گفت: کتابخانه آیت الله بهاری واقع در بهار  از سال ۹۳ به دلیل مشکلات زیربنایی تعطیل شده بود که از سال ۹۶ تعمیر و بهسازی این کتابخانه شروع شد و با اعتبار ۸ میلیارد ریال تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت و به بهره برداری رسید.

 

مطالعه همزمان آقایان و بانوان در کتابخانه آیت الله بهاری 

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات عمده در کتابخانه های شهر بهار، عدم وجود فضایی برای مطالعه همزمان آقایان و بانوان بود که هم اکنون دو سالن مطالعه برای آقایان و خانم ها پیش بینی و در اختیار علاقمندان قرار داده شده است که ظرفیت هر یک از این سالن ها ۲۴ نفر و در مجموع ۴۸ صندلی مطالعه ویژه دوستانِ مطالعه پسند و پژوهش محور می باشد و ساعت این کتابخانه ۷:۳۰ صبح تا ۱۹ عصر است.

 

فزونی به اهالی فرهنگ و خوش مطالعه پيشنهاد داد تا از این فضای مطلوب برای کتاب خواندن استفاده کنند.

 

پس از بازدید کتابخانه آیت الله بهاری، اعضای این تور راهی کتابخانه گنجنامه در روستای حسام آباد شدند؛ در بدو ورود به این کتابخانه، شرکت‌کنندگان در این تور متوجه صوتی دلنشین و صدای روح نواز قرائت کتاب قرآن شدند که از چند متری این کتابخانه خبرنگاران و عکاسان را مشتاقِ ورود به این کتابخانه کرد.

 

 اهالی روستای حسام آباد با خواندن و پندآموزی بهترین کتاب که همان کتاب الهی است این هفته را گرامی داشتند؛ روشن‌دلی هوش و حواس اهالی این تور را به خود جلب کرد، حضور این روشن‌دل در هفته کتاب و کتابخوانی گواه از این می داد که کتاب و کتاب خواندن روح آدمی را صیقل می‌دهد و آرامش را برای انسان به ارمغان می آورد.

 

 در حاشیه این مراسم حمیدرضا صحابتی مسئول کتابخانه عمومی گنجنامه واقع در روستای حسام آباد، گفت: با توجه به ظرفیت روستای حسام آباد اقدام به برگزاری محفل انس با قرآن و گرامیداشت شهدای امنیت حادثه تروریستی شاهچراغ کرده ایم و چه بهتر از اینکه در این هفته با معجزه بشریت که همان قرآن کریم است مأنوس و همنشین باشیم.

 

وی افزود: این کتابخانه با  ۳۰۰ عضو فعال دارای ۵ هزار کتاب می‌باشد که در طول هفته در روزهای زوج در شیفت عصر و در روزهای فرد در شیفت صبح مشغول به خدمت اعضای این کتابخانه می باشد.

 

وی نشست های کتاب‌خوانی و حضور کتابدار در مدارس را با عنوان نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای ای از اهداف این کتابخانه در هفته کتاب و کتابخوانی برشمرد.

 

 

پس از اتمام بازدید از این کتابخانه و حضور در جمع اهالی باصفا و صمیمی روستای حسام آباد، خبرنگاران و عکاسان شهرستانی و استانی به کتابخانه علامه طباطبایی در لالجین عزیمت کردند.

 

این تور  پس از ورود به این کتابخانه شاهد دست سازه ای از سفال که شعار "ما همانیم که می خوانیم" بودند که با دست توانمند دانش آموزان و با همراهی کتابدار خوش ذوق انجام می‌گرفت.

 

در حاشیه این بازدید، فزونی با اشاره به علت نامگذاری این کتابخانه خاطر نشان کرد: روز ۲۴ آبان روز منتسب به بزرگداشت علامه محمدحسین طباطبایی می‌باشد؛ یکی از دلایلی که روز کتاب و کتابخانه از روز ۲۴ آبان ماه شروع می‌شود به خاطر زحماتی است که این علامه برای کتاب و کتاب‌خوانی متحمل شده است.

 

 وی افزود: این کتابخانه در سال ۱۳۷۰ افتتاح شده و یکی از کتابخانه های بسیار فعال در عرصه ترویج کتاب به شمار می رود.

 

 فزونی در جمع این تور با ابراز خرسندی یادآور شد: بیش از ۵۰ درصد اعضای کتابخانه های عمومی ما را کودکان و نوجوانان تشکیل داده اند و بیشترین امانت کتاب ها را حوزه کودکان و نوجوانان به خود اختصاص داده است.

 

شعار خانواده های فرهیخته "خانه، مدرسه، کتابخانه" است

 

وی تاکید کرد: اگر روزی کتابخانه های عمومی تعطیل باشند شاهد تماس‌های مکرر مطالعه دوستان می‌شویم؛ مادران، پدران و اعضای کتابخانه‌های ما به شعار "خانه، مدرسه، کتابخانه" اهمیت بسیاری قائل هستند.

 

وی به عضویت سراسری کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: امانت گرفتگانِ کتاب ها می توانند کتاب های گرفته شده را به هر یک از کتابخانه های کشور تحویل دهند و اهالی کتاب دوست میتوانند با عضویت در یک کتابخانه از کتابخانه های سراسر کشور استفاده کنند.

 

رئیس کتابخانه های عمومي شهرستان بهار در حاشیه این بازدید به قفسه کتاب های کمک درسی اشاره کرد و گفت: یکی از حرکت های چشمگیر و خودجوش این کتابخانه این است عضوی که برای مطالعه دروس کنکور در این کتابخانه حاضر می‌شود پس از قبولی در کنکور، کتاب های خود را برای استفاده اعضای دیگر در این کتابخانه اهدا می کند.

 

 در حاشیه بازدید از کتابخانه علامه طباطبایی، فرماندار شهرستان بهار با همراهی بخشدار لالجین در این کتابخانه حاضر شدند.

 

روح اله نباتی فرماندار شهرستان بهار بیان کرد:  تور رسانه‌ای برای رسانه‌ها به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در شهرستان بهار برگزار شد تا خبرنگاران و عکاسان بتوانند از تمامی کتابخانه های شهرستانی بازدید به عمل آورند و فضای گرم و آرامِ کتابخانه های شهرستان را در قالب های تصویر، کلیپ و متون به سمع و نظر عموم مردم شهرستان برسانند.

 

وی فرهنگ کتاب‌خوانی را امری مهم برشمرد و افزود: کتاب وسیله انتقال تمدن است که غنای فرهنگی را با خود به دنبال خواهد آورد؛ به اعتقادها، عمق و به شخصیت ها بُعد می بخشد.

 

نباتی ادامه داد: جوامع پیشرفته دنیا با کتاب مأنوس هستند، بسیار می‌نویسند و می‌خوانند که همین حرکت باعث از بین رفتن جهل می‌شود؛ به یاد داشته باشیم افزایش علم و بصیرت ارمغان کتاب و کتاب‌خوانی است.

 

پس از بازدیدِ این کتابخانه، آفتاب به میانه آسمان آبی رسید و بانگ اذان طنین انداز شد؛ همسفرانِ این تور پس از استراحت کوتاه مدتی راهی کتابخانه مرحوم صفر علی نقی زاده در روستای دستجرد شدند.

 

 در بدو ورود به این کتابخانه صدای دلنشین کتابدارِ کتابخانه به پیشواز این جمع آمد و به میان کودکانی بُرد که با در دست داشتن بُرشی از پارچه نمد در حال دوخت کتابچه های مختلف با شعارهای متفاوت بودند تا با این کار هم فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را زنده نگه دارند و هم اصالت روستای دستجرد را به صحنه نمایش بگذارند.

 

برگزاری کارگاه های مختلف با محتواهای آموزش محور در سطح روستاها

 

 فزونی گفت: وجود کتابخانه در روستاها از اهمیت بیشماری برخوردار است؛ با برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه هایی نظیر بهداشت، سلامت، فرزندپروری، تغذیه و آگاهی بخشی سعی در کاهش آسیب های اجتماعی داریم.

 

وی خاطر نشان کرد: اولین فضای کتابخانه اهدایی در روستای دستجرد توسط مرحوم صفرعلی نقی زاده بود که این کتابخانه به نام و یاد این مرحوم نامگذاری شده است.

 

 

 

در عصر دل انگیز و در نم نم باران پاییزی، این تور بارِ تصویر و قلم را برای کتابخانه فرهنگ واقع در روستای حسین آباد بستند که پس از رسیدن، نوای شعر کودکان با شور و نشاطی خاص به گوش می رسید.

 

زهرا باقری مدام کتابدارِ کتابخانه فرهنگ اظهار کرد: این کتابخانه ۱۰ هزار جلد کتاب دارد و برنامه های فرهنگی مختلفی در مناسبت های متفاوت برگزار می کند و امروز نیز کلاسِ کتاب سازی با کارِ دست در حال برگزاری می باشد.

 

کتابخانه فرهنگ در کارنامه خود، درخشش بین ۱۰ کتابخانه برتر کشوری را دارد 

 

وی افزود: کتابخانه فرهنگ در سال ۱۳۹۶ در بین روستاها جزء ۱۰ کتابخانه برتر در کشور برگزیده شده بود و در پی کسب رتبه کشوری توسط این کتابخانه، ۷ میلیون تومان بُن کتاب‌ به این کتابخانه از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافت.

 

وی برنامه هفته کتاب در این کتابخانه را مختص کودکان، نوجوانان و بزرگسالان عنوان کرد و گفت: قصه گویی، جمع خوانی، نشست کتاب‌خوان، محفل اُنس قرآن با بانوان، میز گرد کتاب و مرجع شناسی را خواهیم داشت.

 

در ادامه این تور و با لمس هوای پائیزی، خبرنگاران و عکاس میهمان کتابخانه شهر مهاجران شدند؛ در کتابخانه امام حسن مجتبی (ع) نیز حال و هوای مطبوع و آرامش‌بخشی حاکم بود، طوری‌که کتاب هایی با طیف های رنگارنگ و محتواهای دلنشین هر انسانی را به خواندن وادار می‌کرد و رد انگشت بر برخی کتاب های این کتابخانه گواه از اهالی کتاب دوست این شهر می‌داد.

 

در ادامه این سفر یک روزه و حوالی غروب آفتاب، خبرنگاران و عکاس برای ثبت و نگاشتن راهی روستای پرلوک و در کتابخانه پورسینا حاضر شدند.

 

 فزونی گفت: در آذر ماه سال ۹۴ و با حمایت بانک پاسارگاد، ۳ باب کتابخانه در شهرستان بهار ساخته و افتتاح شد که یکی از آن‌ها در روستای پرلوک، دیگری در روستای حسام آباد و یک باب دیگر نیز در روستای بهادربیگ به نام کتابخانه الوند به بهره برداری رسید.

 

وی افزود: درصددیم از طریق ظرفیت این بانک ها و سایر خیّرین، اقدامات مثمرثمر و حمایت بیشتری را جذب کنیم.

 

حسن کرم نژادی کتابدارِ کتابخانه پورسینا گفت: در حال حاضر این کتابخانه دارای ۳۷۰ عضو فعالِ کتاب دوست است و از برنامه‌های این کتابخانه می توان به نشست کتاب‌خوانی، مسابقات کتاب‌خوانی، نقاشی و قصه گویی اشاره کرد.

 

وی افزود: در حال حاضر ۴۳۰۰ نسخه کتاب در این کتابخانه وجود دارد که از این تعداد به صورت میانگین ۵۰۰ نسخه کتاب به امانت اهالی مطالعه و به میهمانی منازل این روستا می رود.

 

کرم نژادی در مورد ساعت کاری این کتابخانه گفت: در روزهای زوج از ساعت ۱۳ تا ۱۹ منتظر حضور گرم آقایان و در روزهای فرد از ساعت ۸ تا ۱۴:۳۰ منتظر حضور سبز بانوان هستیم.

 

برگ ریزان پائیزی وغروبِ کبود رنگ در روستای بهاربیگ میزبان تور رسانه بود

 

اهالی خبرنگار و عکاس مشتاق به فرهنگ و هنر با طی کردن مسیر زیبا از روستای پرلوک به روستای بهادربیگ شاهد برگ ریزانِ پاییزی با تماشای غروبی کبود به کتابخانه الوند در روستای بهادربیگ قدم نهادند و کودکانی را نظاره‌گر شدند که شوق کتاب و کتاب‌خوانی از چشم‌های آنان نمایان بود.

 

معصومه فزونی رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان بهار، کتابخانه الوند واقع در روستای بهادربیگ را از جمله کتابخانه‌هایی برشمرد که در حوزه ارائه خدمات اینترنتی یکی از کتابخانه های فعال شهرستان بهار می باشد که با مشارکت بانک پاسارگاد ساخته شده است.

 

مجتبی چراغی کتابدارِ کتابخانه الوند گفت: این کتابخانه در سال ۹۴ به بهره برداری رسید و ۵۵۰ جلد کتاب دارد و خدمات اینترنتی تنها یکی از عملکردهای مختلف این کتابخانه می‌باشد.

 

 وی تعداد اعضای این کتابخانه را ۲۵۰ نفر برشمرد و گفت: قبل از همه گیریِ بیماری کرونا تعداد اعضای این کتابخانه ۴۰۰ نفر بود که با وجود این بیماری ریزش پیدا کرد؛ درحال حاضر آموزش مجازیِ امانت کتاب و نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای از مهم‌ترین برنامه‌های هفته کتاب در این کتابخانه می باشد.

 

 کتابدار کتابخانه الوند افزود: این کتابخانه در روزهای زوج در نوبت عصر از ساعت ۱۳ تا ۱۹ منتظر حضور بانوان خوش ذوق و در روزهای فرد در نوبت صبح از ساعت ۸ تا ۱۴:۳۰ منتظر حضور آقایان مطالعه دوست می‌باشد.

 

گفتنیست اسدالله شعبانی شاعر کتاب کودک و نوجوان و حبیب الله شعبانی از مفاخر روستای بهادربیگ می‌باشند‌.

 

 

خورشید که از حوالی طلوع آفتاب اهالیِ این تو را همراهی کرده بود نرم نرمک جای خود را به ماه داد و رخسار ماه نمایان شد و این جمع در کتابخانه امام علی (ع) واقع در روستای زاغه با باری از تجارب فرهنگی و هنری حاضر شدند.

 

کودکانی که به همراه مادرانشان در این کتابخانه حضور داشتند، در محیط گرم مشغول خواندن کتاب و تبادل نظر درباره مسائل فرهنگی و هنری و شناخت مشاهیر مختلف بودند.

 

کمی آن‌طرف تر طراحی گوشه ای از کتابخانه توسط کتابدارِ هنرمند، نویدِ یلدایی به یادماندنی را القا می‌کرد.

 

در آخرین مقصد از این سفرِ یک‌روزه، نوبت به کتابخانه حکمت در روستای حسین آباد عاشوری رسید؛ بوی اسپندی که کتابدار، شورای شهر و دهیار این روستا مهیا کرده بودند به مشام می رسید و با شاخه گُلی به استقبال آمدند و خوش آمدگویِ این تور بودند. 

 

 پس از ورود به این کتابخانه، سرمای بر تن نشسته اهالی جای خود را به فضای بسیار گرم و صمیمی کودکانی که در این کتابخانه حضور داشتند داد و حال و هوای گرم و خاطره انگیزِ این فضا، اهالی را چند لحظه ای به دوران کودکی برد؛ این کودکان بسته های دست ساز که شامل کتابچه و دیگر دست سازه های کتاب بود را به خبرنگاران و عکاس هدیه دادند که خبرنگاران را راغب به خواندن کتاب در این فضا می‌کرد.

 

با قدم نهادن در آخرین کتابخانه، اهالی این تور متوجه شدند فرهنگ مایه‌ی اصلی هویت ملت ها می‌باشد و فروغ هر جامعه و تمدنی، از چراغ مطالعه ای برمی‌خیزد که در کتابخانه ها روشن است.

 

به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست..

 

شهرزاد عباسی

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی