سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

یک دکترای تخصصی روانشناسی گفت: امروز پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان از جمله مسائل این قشر آینده ساز و ارزشمند محسوب می شود، تحقیقات زیادی ارتباط مستقیم اوقات فراغت با سلامت روان و بروز خلاقیت در دانش آموزان را نشان داده است.

شناسه خبر: 13495

 

به گزارش نشاط شهر، یک دکترای تخصصی روانشناسی گفت: امروز پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان از جمله مسائل این قشر آینده ساز و ارزشمند محسوب می شود، تحقیقات زیادی ارتباط مستقیم اوقات فراغت با سلامت روان و بروز خلاقیت در دانش آموزان را نشان داده است.

 

دکتر احمد قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بارورترین و خلاق‌ترین بخش شخصیت کودکان و نوجوانان در غیررسمی‌ترین و آزادترین اوقات رشد می یابد چراکه ذهن هنگامی به جوشش و خلاقیت می افتد که منشأ آن تمایلات درونی و خودانگیخته باشد و فرد فعالانه و با انتخاب آزاد و به دور از انتظارات بیرونی و مقبولیت‌نمایی‌ها و نقش بازی کردن ها در شکل دادن به اندیشه ها و استعدادهای خود دخالت کند.

 

این دکترای تخصصی روانشناسی ادامه داد: حال آن که اگر در تنظیم اوقات فراغت تمایل درونی و انتخاب فعالانه و آزادانه را درنظر نگیریم تأمین اوقات فراغت چیزی جزء سرگرم کردن و پر کردن فیزیکی اوقات فراغت و عاریه ای بودن آن نخواهد بود.

 

وی اضافه کرد: در این موارد گرچه توانسته ظاهراً و رسماً اوقات فراغت کودک و نوجوان خود را پر کنیم اما دانش آموزان شخصاً و قلباً درگیر با برنامه ها درگیر نشده و برنامه ها حالت تصنعی به خود می گیرد.

 

قره‌خانی تصریح کرد: والدین دلسوز و علاقمند به تعلیم و تربیت فرزندان خود نباید بلافاصله پس از تعطیلی مدارس با برنامه ریزی عجولانه و سخت گیرانه فعالیت هایی را در نظر بگیرند که از توان و طاقت دانش آموز بیشتر است، باید قبل از برنامه ریزی برای اوقات فراغت به علائق فرزندان خود توجه کرده و این نکته را فراموش نکنند که انگیزه قوی در کودکان و نوجوانان سبب به وجود آمدن لذت از کار و فعالیت می شود.

 

وی گفت: رعایت تفاوت های فردی در برنامه های اوقات فراغت بسیار مهم و ضروری است و در واقع یکی از تفاوت های عمده آموزش و فعالیت های رسمی با غیررسمی در همین موضوع است که آموزش رسمی برای همگان مساوی است حال آن که در این برنامه ها هر فردی آنچه را که خود دوست دارد، انجام می دهد.

 

این دکترای تخصصی روانشناسی خاطرنشان کرد: بهتر است فعالیت های اوقات فراغت همراه با همکاری دانش آموزان باشد نه رقابت چراکه در دانش آموزان باید روح همکاری و مشارکت را پرورش داد نه شکست دادن و برنده شدن.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون