سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

برگزیده همدانی دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی از برپایی هفت کارگاه خیاطی و فروشگاه بزرگ در روستای حسین آباد عاشوری از توابع شهرستان بهار و ایجاد ۵۸ شغل برای مردم این روستا خبر داد.

شناسه خبر: 13673

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایرنا، محمد عبدلی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی پایگاه‌هایی هستند که در تمام حوزه‌ها فعالیت دارند و کتابداران هم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری «مشاور امین» هستند اظهار کرد: بسیاری از آموزش‌های کتابخانه «حکمت» منجر به درآمدزایی شده به طوری که هفت کارگاه خیاطی و فروشگاه بزرگ در روستا دایر شده است.

 

وی ادامه داد: با هدف حفظ و انتقال سنت قالی‌بافی به نسل‌های جدید و ایجاد اشتغال در حوزه مشاغل خانگی نسبت به آموزش و توانمندسازی بانوان روستا در کتابخانه اقدام شد.

 

مسوول کتابخانه حکمت روستای حسین‌آباد عاشوری شهرستان بهار با اشاره به کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌ها افزود: کتابخانه‌ها چند سالی است به روش سنتی اداره نمی‌شوند به این معنا که فقط به عنوان پایگاه‌های اطلاعاتی و امانت کتاب خدمات ارائه نمی‌دهند، بلکه در حوزه کارکردهای اجتماعی گام برداشتند و ایفای نقش می‌کنند.

 

عبدلی اظهار کرد: مسوولان کتابخانه‌ها می‌توانند با شناسایی ظرفیت‌های و نقاط ضعف منطقه، در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ورود کنند و اقدامات راه گشا در راستای توانمندسازی افراد انجام ‌دهند.

 

وی ادامه داد: با توجه به استقبال ویژه بانوان از کتابخانه و در راستای کمک به رونق کسب‌وکارهای محلی و کوچک و با هدف معرفی کتابخانه به عنوان یک مرکز تأثیرگذار ، ۲ کارگاه در محیط کوچک کتابخانه برگزار شد.

 

مسوول کتابخانه حکمت روستای حسین‌آباد عاشوری شهرستان بهار گفت: کارگاه قالی‌بافی و تابلوفرش‌بافی «تار و پود دانایی» و کارگاه آموزش خیاطی مقدماتی و پیشرفته «کوک دانایی» تاکنون برپا شده است.

 

عبدلی افزود: برنامه‌های مدون براساس نیاز روز در حوزه اقتصادی، تولید و اشتغال در کتابخانه حکمت پیش بینی شده به طور مثال برای اقشار و سنین مختلف کلاس‌های آموزشی که منجر به ایجاد درآمد شود، برگزار می‌ شود.

 

وی ادامه داد: این روستای بیش از سه هزار و ۲۵۰ نفر در قالب ۹۹۷ خانوار جمعیت دارد و با توجه به اهالی فرهنگی و کتاب‌دوست روستا کتابخانه حکمت در سال ۱۳۹۳ افتتاح شده است.

 

مسوول کتابخانه حکمت روستای حسین‌آباد عاشوری شهرستان بهار افزود: امروز بالغ بر نیمی از اعضای کتابخانه بانوان هستند و حضور پرشور خانم‌ها در کتابخانه باعث برکت بسیاری در روستا شده که جای بسی خوشحالی است و این استقبال تلاش ما را برای ارائه خدمات دوچندان می‌کند.

 

عبدلی ادامه داد: با همکاری پایگاه مقاومت بسیج کوثر، خواهران روستا و با هماهنگی اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان بهار و مربی و تولیدکننده تابلوفرش استان همدان و یک بانو از شهر تبریز، فراخوان ثبت نام انجام شد.

 

وی گفت: در پی این فراخوان ۱۸ نفر از بانوان روستا ثبت نام کردند که بعد از آموزش قالی‌بافی و تابلوفرش‌بافی به مدت سه ماه در تابستان سال ۱۴۰۰ وارد بازار کار شدند.

 

مسوول کتابخانه حکمت روستای حسین‌آباد عاشوری شهرستان بهار راه‌اندازی کارگاه قالیبافی در فضای کتابخانه حکمت را نمونه‌ای از این خدمات دانست و ادامه داد: در این کارگاه بانوان روستا به ویژه خانم‌های جوان برای آموزش فرشبافی در ۲ شیفت صبح و بعدازظهر در بخش‌های مختلف اعم از بزرگ‌پارچه و تابلوفرش آموزش می‌بینند و پس از اتمام دوره آموزشی و کسب مهارت لازم فضای اشتغال این هنرجویان فراهم است به طوری که دار قالی و دیگر مواد اولیه مورد نیاز در اختیارشان قرار می‌گیرد تا در منازل قالیبافی کرده و دستمزد دریافت کنند.

 

عبدلی اظهار کرد: پیشینه روستا در حوزه قالیبافی یک ظرفیت زمینه ساز است و هنرجویان بعد از آموزش های به‌روز و اصولی می‌توانند کارگاه‌های فرش‌بافی دایر و اشتغال‌آفرینی کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه اقدامات کتابخانه حکمت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی تنها به برگزاری این کارگاه قالیبافی محدود نمی‌شود ادامه داد: این کتابخانه در دوره‌های مختلف آموزش‌های متنوعی مثل کارگاه خیاطی مقدماتی و پیشرفته، میناکاری، منبت‌کاری و آموزش محاسبات پیشرفته ریاضی برگزار کرده، همچنین چندین دوره آموزشی‌ در ابعاد مختلف مانند کارگاه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر، کارگاه آموزشی برای زنان خانه‌دار و ریشه‌یابی طلاق برپا شده که تاثیر بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی روستا داشته است.

 

مسوول کتابخانه حکمت روستای حسین‌آباد عاشوری شهرستان بهار با بیان یک خاطره زیبا از سفر به مشهد و شرکت در همایش بین‌المللی "کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک" گفت: در طی حضور در مشهد و زیارت حرم مطهر امام هشتم، وقتی کفش‌های خود را به کفشداری تحویل دادم، هر بار شماره ۵۸ را به من دادند.

 

عبدلی افزود: این عدد برای من معنی خاصی پیدا کرد تا اینکه در شهر امام هشتم، مقام پنجم در دومین جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی را به دست آوردم و در روستا نیز ۵۸ شغل با توجه به اقدامات کتابخانه ایجاد شد، همه اینها باعث شد تا از محضر امام هشتم بخواهم که ما را در ارائه خدمات به مردم یاری رسانده و به زندگیمان برکت بخشد.

 

«همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» با هدف شناسایی راهکارها، ایده‌ها، تجربه‌ها، ضعف‌ها، چالش‌ها و چشم‌اندازهای جایگاه کتابخانه‌های عمومی در رونق‌بخشیِ اقتصادی با حمایت از اقدامات کارآفرینانه و کسب‌وکارهای کوچک، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در روزهای ۲۵ و ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ به میزبانی شهر مشهد برگزار شد.

 

این همایش داری سه بخش جانبی «جایزه ملی خدمات کتابخانه‌ای»، «پیش‌نشست‌های علمی» و «رویدادهای کسب‌وکار کتابخانه‌ای» بود.

 

حمایت از کتابخانه‌های عمومی استان‌هایی که با تمهید موقعیت‌های آموزشی، منشا تولید کسب‌وکار بودند در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی