سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/12/17 19:33:18
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار:

۹۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان رفع تصرف شد/کاشت نهال شناسنامه‌دار برای هر خانه در روستای دهنجرد

مهدی محمدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی در سالن این اداره با حضور خبرنگاران برگزار شد گفت:به جهت اجرا و توسعه منابع آبخیزداری با پیگیری‌های انجام شده توانستیم در سال جاری مبلغ ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی جذب کنیم.

شناسه خبر: 14344

 

به گزارش نشاط شهر، مهدی محمدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی در سالن این اداره با حضور خبرنگاران برگزار شد گفت:به جهت اجرا و توسعه منابع آبخیزداری با پیگیری‌های انجام شده توانستیم در سال جاری مبلغ ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی جذب کنیم.

 

وی در تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه آبخیزداری شهرستان در سال جاری گفت: ۱۳۹۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان در حوزه آبخیزداری قرار گرفته است که تاکنون کار مطالعات آبخیزداری ۵۳۴۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی انجام شده است.

 

وی ادامه داد: طرح‌های آبخیزداری در ۸۳ هزار و ۱۰ هکتار از عرصه منابع طبیعی اجرا شده است و اجرای این طرح تا پایان سال ۱۴۰۱ در سطح شهرستان در ۲۹۳۸۸ هکتار از عرصه منابع طبیعی بوده است.

 

مهدی محمدی با اشاره به سهم ۷.۱۷ درصدی شهرستان بهار از کل حوزه استان افزود: تاکنون در سطح شهرستان ۸۲۷ بند خشکه چین، ۹۱ سنگ ملاتی ،۴۰۵ بند گابیون و یک بند خاکی در روستای جمشیدآباد اجرا شده است.

 

وی افزود: در بحث احیا و اصلاح مراتع در سال جاری ۲۳۴ هکتار عملیات کپه‌کاری جهت ذخیره نزولات در سطح شهرستان و همزمان با ایام الله دهه فجر دو طرح مرتع داری در روستاهای سنگ سفید و روان انجام شده است.

 

وی ادامه داد :بندهای رسوبگیر با هدف کنترل رسوب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و کنترل سیلاب با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در حوزه آبخیز جعفرآباد به مساحت ۴۸۸۸ هکتار و پوشش دهی ۷ روستا اجرا شده است.

 

وی یادآور شد:در راستای توسعه فضای سبز و افزایش سرانه سبز شهرستان بهار اقدامات صورت گرفته در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت می‌باشد که از سال گذشته اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مکلف به کاشت یک میلیارد درخت طی ۴ سال در کشور به صورت پروژه محور و مکان محور شده است که در همین راستا احیا و غنی‌سازی ۱۰۰ هکتار از اراضی آقبلاغ لتگاه انجام شده است و این اراضی با بذر ارژن و بادامک غنی‌سازی شده است.

 

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری از تولید نهال در شهرستان خبر داد و افزود: در بحث تولید نهال سعی شده از ظرفیت کشاورزان و باغداران از ظرفیت گلخانه داران و همچنین واحدهای صنعتی استفاده شود علاوه بر آن یک نهالستان موقت در شهرستان احداث شده است و در سه روستای حسین آباد عاشوری، دهنجرد و گنبدان نشا به صورت مشارکتی تولید میشود.

 

محمدی با اشاره به هفته منابع طبیعی افزود: شعار امسال با مشارکت مردم و برای مردم است و در همین راستا منابع طبیعی اقدام به توزیع ۱۷۵۰۰ نهال کرده است که از این تعداد ۱۴۴۰۰ نهال صنوبر و ۳۱۰۰ نهال مختص فضای سبز است. 

 

وی ادامه داد : یکی از اقدامات حائز اهمیت در طرح کاشت یک میلیارد درخت امسال در روستای دهنجرد برای اولین بار اتفاق می‌افتد،در این طرح مقابل درب هر خانه یک نهال شناسنامه‌دار به نام دانش آموز آن خانه و یا یکی از اعضای خانوار  کشت می‌شود ،همچنین در صورت تولد هر نوزاد در آن خانه یک نهال دیگر با نام نوزاد برای آنها کشت می‌شود.

 

وی به اقدامات سال آتی اشاره کرد و اظهار داشت :به محض دریافت اعتبار برنامه‌های از قبیل کنترل سیل و رسوب، کنترل فرسایش، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و... در روستاهای اکبرآباد، جعفرآباد، حسین آباد، رسول آباد علیا و فسیجان انجام خواهد شد.

 

وی اولویت و وظیفه اصلی منابع طبیعی را حفاظت از اراضی ملی عنوان کرد و گفت:تا این لحظه ۹۹ نفر که اقدام به تصرف مراتع کرده بودند به مراجع قضایی معرفی شده‌اند که ۸۵ نفر اقدام به رفع تصرف ۹۰ هکتار از مراتع کرده‌اند.

 

در پایان با اهدای لوح تقدیر و هدیه از خبرنگاران و اصحاب رسانه تقدیر و تشکر شد.

 

 

 

هانیه عبدی

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی