سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎دستی استان همدان با اعلام اینکه صنایع‌دستی استان همدان ظرفیتی مناسب برای کمک به تحقق شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردمی» دارد، گفت: 510 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ سال گذشته به هنرمندان صنایع‌دستی استان پرداخت شده است.

شناسه خبر: 14668

 

به گزارش نشاط شهر، معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎دستی استان همدان با اعلام اینکه صنایع‌دستی استان همدان ظرفیتی مناسب برای کمک به تحقق شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردمی» دارد، گفت: 510 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ سال گذشته به هنرمندان صنایع‌دستی استان پرداخت شده است.

محمدرضا خلجی افزود: از این مبلغ ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح مشاغل خانگی به ۳۶۷ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی استان همدان و ۲۷۰ میلیارد ریال در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ به هنرمندان پرداخت شده است.

 معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎دستی استان همدان ادامه داد: سال گذشته تعداد هزار و ۹۱۹ مجوز تولید انفرادی صنایع‌‎دستی در این استان صادر و یا تمدید شد و در راستای توسعه و حمایت از هنرهای صنایع‎دستی استان ۲۵۶ کارت شناسایی، هزار و ۲۸۷ پروانه تولید انفرادی، ۳۶۷ مجوز پروانه تولید کارگاهی و ۹ جواز تاسیس کارگاهی، صادر و یا تمدید شده است.

صادرات صنایع دستی از همدان ۳۸ میلیون و ۷۳۰ هزار دلار ارزآوری داشت

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: صادرات غیر رسمی صنایع دستی استان از مبادی سایر استان‌های مرزی در سال گذشته ۳۸ میلیون و ۷۳۰ هزار دلار ارزآوری داشته است.

خلجی اظهار کرد: عمده صادرات صنایع‌دستی در رشته‌هایی مانند سفال و سرامیک، منبت و معرق چوب، رودوزی ها، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، زیور آلات سنتی، گلیم و چرم بوده است.

او ادامه داد: بیش از ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از میزان ارزآوری استان مربوط به صادرات سفال و سرامیک به کشور عراق بخشی از صادرات نیز مُرواربافی به کشورهای آذربایجان، عراق و ترکیه بوده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با بیان اینکه میزان ۵۰۰ هزار دلار از ارزآوری استان از نمایشگاه‎های خارجی بوده است افزود: در سال گذشته ۲ نمایشگاه در ایتالیا و یک نمایشگاه در ایروان ارمنستان برپا شد.

خلجی، بیشتر مشتریان صنایع‌دستی همدان را از کشورهای عراق، آذربایجان، ترکیه و هلند اعلام و اظهار کرد: صادرات شیشه به عراق و سایر محصولات صنایع‌دستی مانند چرم و رودوزی سنتی به کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان و هلند انجام شده است.

او یادآور شد: میزان صادرات صنایع‌دستی از این استان در سال ۱۴۰۱ میزان ۳۸ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار گزارش شد.

این مقام مسوول، رفع دغدغه هنرمندان در حوزه بازاریابی و عرضه محصولات تولیدی صنایع دستی را از اولویت‌های کاری این اداره‌کل برشمرد و افزود: ۱۶ بازارچه دائمی و ۱۲ بازارچه موقت صنایع‎دستی در ایام نوروز در شهرستان‌های استان برای فروش صنایع‌دستی ایجاد شد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان همدان با بیان اینکه ۲۶ تشکل، انجمن و تعاونی صنایع‎دستی در استان ثبت شده است گفت: هم اکنون هشت تشکل اتحادیه و انجمن از جمله مبل و منبت ملایر، اتحادیه سفال و سرامیک و تعاونی چرم در استان فعال است.

برپایی دوره های آموزش صنایع‌دستی برای هزار و ۱۶۱ نفر

او اظهار کرد: ۹۲ دوره آموزش رایگان تخصصی و عمومی صنایع دستی برای هزار و ۱۶۱ نفر از شاغلان و علاقه مندان به این حوزه در سال گذشته برگزار شد.

 

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی همدان ادامه داد: پیش از این نیز هفت مورد مهارت بافت قالی همدان شامل قالی جوزان ملایر، قالی مهربان کبودرآهنگ، نهاوند، تویسرکان، ازندریان، کسب و ننج ملایر به ثبت ملی رسید.

خلجی با بیان اینکه در سال گذشته هفت اثر میراث ناملموس استان در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت گفت: این آثار با برگزاری جلسه ثبت آثار ملی و پس از بررسی‌های انجام شده، با رای داوران به ثبت رسید که شامل آیین شکرگزاری برداشت محصول درجزین، آش آلو حیدره قاضی خان، پتله پلو تویسرکان، آش چغندربدو علی آباد ملایر، آش رو نونی حیدره قاضی خان، حلوا مغزی تویسرکان و نقوش قالی میشن ملایر است.

حضور فعال هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه های ملی و جهانی

او اظهار کرد: تعداد ۲۲۸ غرفه در هفدهمین نمایشگاه صنایع دستی در تیرماه سال گذشته به میزبانی همدان برپا شد و میزبان ۲۹ استان بودیم که در سال جاری نیز برپایی آن در سطح ملی پیش بینی شده است.

خلجی ادامه داد: هنرمندان صنایع‌دستی استان در نمایشگاه‌هایی که در سطح استان و کشور برگزار می‌شود حضور فعالی دارند از جمله ۶۷ مورد حضور هنرمندان در سطح کشور و در نمایشگاه های سراسری شهرهای اصفهان، یزد، سنندج و تهران بوده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‎دستی همدان تصریح کرد: حضور هنرمندان شاخص استان (رشته نقاشی روی سفال) در نمایشگاه‌های خارج از کشور و حضور چهار هنرمند در رشته های سفال، چرم، گلیم و مُرواربافی در نمایشگاه صنایع‌دستی مسجد ایروان ارمنستان آثار خوبی در صادرات صنایع‌دستی برای ما به ارمغان می‌آورد.

خلجی اظهار کرد: استان همدان با داشتن ۲ شهر جهانی، یک شهر ملی و ۲ روستای ملی و تعداد بالای شاغل در حوزه صنایع‌دستی جزو استان‌های سطح بالا در زمینه صنایع‌دستی است و متناسب با پهنه جغرافیایی و جمعیتی نسبت به استان‌های فارس، تهران و اصفهان در رده اول قرار دارد.

 

او یادآور شد: صنایع‌دستی ظرفیت بالایی در اشتغالزایی و جذب نیروی کار دارد و می‌تواند پیشران توسعه و اشتغال استان باشد زیرا با حداقل سرمایه گذاری می‌توان در این حوزه به اشتغال پایدار دست یافت.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: با توجه به سابقه تاریخی صنایع‌دستی استان در رشته‌هایی مانند چرم، پیشنهاد دارم که محور توسعه استان با اولویت صنایع‌دستی در دستور کار قرار گیرد، چرا که زیر بنای گردشگری در حوزه صنایع‌دستی متبلور شده است.

خلجی اظهار کرد: نقش صنایع‌دستی در اشتغال پررنگ و حرف برای گفتن و محصول برای عرضه دارد و می‌تواند در معرفی هر چه بهتر فرهنگ و هنر استان ایفای نقش کند.

او ادامه داد: رشته‌های سفال و سرامیک با زیر رشته‌هایی مانند نقاشی روی سفال، منبت، مبل، معرق، نازک کاری چوب، گره چینی، چرم و سراجی سنتی از ظرفیت‌های مغفول مانده استان است و به دنبال گسترش آن هستیم.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی همدان گفت: در حوزه تراش سنگ‌های قیمتی در سال‌های اخیر اتفاقات مثبتی در راستای گسترش این هنر رقم خورده است.

خلجی با بیان اینکه هنر مُرواربافی، ظرفیت های چشمگیری در زمینه صادرات دارد اظهار کرد: استفاده از هنر مُرواربافی در بسته بندی صنایع‌دستی، رو دوزی سنتی و عروسک بافی کاربرد دارد.

او ادامه داد: گسترش و حمایت از رشته هایی مانند فیروزه کوبی و مینا کاری اصفهان در همدان در دستور کار قرار دارد و هنرمندان چیره‌دستی در این رشته‌ها در حال فعالیت هستند.

 

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان ادامه داد: هزار و ۱۵۲ نفر زن و ۹ نفر مرد در دوره های آموزش عمومی و تخصصی صنایع دستی حضور یافتند.

خلجی از برگزاری تعداد هشت دوره تخصصی در اردوگاه‌های کاردرمانی و کانون‌های اصلاح و تربیت، با حضور بیش از ۱۶۰ نفر هنرجو در سال گذشته خبر داد و افزود: تعداد پنج دوره آموزشی ویژه کارکنان وظیفه با حضور بیش از ۵۰ نفر هنرجو و ۱۸ دوره تخصصی ویژه شاغلان با حضور ۴۴۳ نفر (۴۰ نفر آقا) نیز برگزار شده است.

خلجی، فراهم کردن شرایط فعالیت را برای شاغلان در حوزه صنایع‌دستی ضروری برشمرد و یادآور شد: در حوزه آموزش‌ها امسال با آسیب شناسی‌های انجام شده علاوه بر اینکه به جایگاه آموزش عمومی و ابتدایی پرداختیم نگاه ویژه‌ای به آموزش‌های تخصصی ویژه شاغلان انجام شده است تا بتوانیم فضا و زمینه را برای فروش و عرضه محصولات ارائه کنیم.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی همدان ادامه داد: در سالجاری بیشتر دوره‌های آموزشی در حوزه آموزش شاغلان به سمت و سوی بازاریابی و فروش اینترنتی و استفاده از درگاه‌های فضای مجازی برای فروش، فروش‌های آنلاین و برند سازی، بسته بندی و نحوه ارتباط گیری مستقیم برای عرضه محصولات صنایع دستی بوده است.

خلجی اظهار کرد: امسال نگاه ویژه ما به آموزش‌ها برای شاغلان صنایع‌دستی است زیرا اعتقاد داریم خلاء و کمبودی که طبق نیازسنجی که انجام شده در چرخه بازرگانی وجود دارد مربوط به ارائه و فروش محصولات صنایع‌دستی است و بر همین اساس نگاه ما معطوف است به اینکه دوره‌های آموزشی ویژه نحوه ارتباط‌گیری درست با مشتری، برند سازی، بسته‌بندی، استفاده از درگاه و فضای مجازی برای فروش‌های اینترنتی و بازارهای آنلاین برگزار شود و در این حوزه اقدامات چشمگیری در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه در حوزه‌های آموزش عمومی نیز اقدامات مطلوبی در حال انجام است ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌ها امسال برگزاری ۱۱۵ دوره تخصصی برای هزار و ۳۸۰ نفر پیش بینی شده است و انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های صنایع‌دستی کشور و مهارت آموزی کارکنان وظیفه، قرارگاه جهادی، وزارت کشور تکلیف ما را در این حوزه سنگین می‌کند.

حدود ۲ هزار مجوز تولید صنایع‌دستی در همدان صادر و تمدید شد

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان گفت: در راستای توسعه و حمایت از هنرهای صنایع‌دستی استان سال گذشته هزار و ۹۱۹ مجوز در بخش‌های مختلف صنایع‌دستی صادر و یا تمدید شده است.

خلجی اظهار کرد: این مجوزها شامل ۲۵۶ کارت شناسایی، هزار و ۲۸۷ پروانه تولید انفرادی، ۳۶۷ مجوز پروانه تولید کارگاهی و ۹ جواز تاسیس کارگاهی است.

او افزود: در راستای اشتغالزایی و بهبود کیفیت تولید و صادرات، ۱۴۲ اثرِ هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سُنتی استان تاکنون مُهر «اصالت ملی» دریافت کرده‌اند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی همدان یادآور شد: آیین داوری برای دریافت مهر اصالت ملی تولیدات صنایع‌‌دستی منطقه غرب کشور شامل استان‌های لرستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و همدان به میزبانی استان همدان در آذرماه سال گذشته برگزار شد و این دوره تعداد ۳۷ نشان مهر اصالت ملی به استان همدان اضافه شد و در مجموع این عدد به ۱۴۲ نشان ملی در سطح کشور رسید.

خلجی ادامه داد: محصولات صنایع‌ دستی که نشان مرغوبیت می‌گیرند در واقع نشان استانداردی برای ورود به بازار کسب می‌کنند ضمن آنکه کاربردی بودن و قیمت تمام شده محصول در دریافت نشان یادشده حائز اهمیت است.

او اظهار کرد: در راستای حمایت و توسعه فرش دستباف استان در سال گذشته موفق شدیم که نقوش ذهنی بافت قالی‌های روستای "میشن" ملایر را به ثبت ناملموس برسانیم.

 

گزارش: احمد رجبی راغب- کارشناس رسانه

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ص

 

 

 


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی