سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1403/5/2 17:47:34
برگ اول حسینیه اندیشه در کتابخانه عمومی شهید باهنر شهرستان بهار مطرح شد؛

نماز ستون خیمه‌های اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا

نخستین ویژه برنامه حسینیه اندیشه (از عاشورا تا اربعین) در راستای تحقق کتابخانه حسینی در محل کتابخانه‌ عمومی شهید باهنر شهرستان بهار برگزار شد.

شناسه خبر: 15155


به گزارش نشاط شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، نخستین ویژه برنامه از سلسله نشست‌های «حسینیه اندیشه» از عاشورا تا اربعین با موضوع « نماز و معنویت در آیینه کربلا » در راستای تحقق کتابخانه حسینی توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با همکاری موسسه کلامی احیاء و به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار، با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید حسین موسوی، مدرس موسسه کلامی احیاء؛ معصومه فزونی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار؛ اکرم توکلی تبار، مشاور امور بانوان فرمانداری بهار؛ امیرنوبرانی، نویسنده بومی شهرستان، کارشناس اداره تبلیغات اسلامی و دیگر علاقمندان و اهالی فرهنگ و ادب شهرستان در محل کتابخانه عمومی شهید باهنر شهر بهار برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین موسوی، مدرس موسسه کلامی احیاء در این برنامه اظهار داشت: نماز تجلی گاه عبودیت بنده در برابر عظمت پروردگار خود است. در سیره اهل بیت(علیهما السلام)، انس والفت ویژه‌ای با مسئله نماز وجود دارد و اهل بیت(علیهما السلام) در نماز حالات خاصی با خضوع و خشوع در برابر پرورگارداشتند. بخصوص امام حسین(ع) که درصحرای کربلا نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کردند. بسیار جالب و قابل تامل است که نماز در وسط جنگ و اول وقت و آن هم به جماعت،که برای ما درس  بزرگی است. همانطور که نماز ستون دین است، ستون خیمه‌های اباعبدالله الحسین(ع) نیز است .

 

وی ادامه داد: یکی از سفارش‌های خداوند به مؤمنان درآیه 45 سوره بقره، استعانت از نماز است: «وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَی الْخَاشِعِینَ» از صبر و نماز یاری جویید؛ (و با استقامت و مهار هوس‌های درونی و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید) و این کار، جز برای خاشعان، گران است.

معصومه فزونی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهارضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید و سالارشهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش اظهار کرد:  ویژه برنامه حسینیه اندیشه برای سومین سال پیاپی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با همکاری مؤسسه کلامی احیاء  با هدف تبیین جوانب مختلف فرهنگ عاشورا با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در کتابخانه‌های عمومی شاخص برگزار می‌شود.

 

 در ادامه این ویژه برنامه پریسا کوکبی آراسته مسئول کتابخانه عمومی شهید باهنر شهر بهار به معرفی کتاب « نماز در سیره و سخن امام حسین(ع)» اثر سید جواد بهشتی از انتشارات موسسه فرهنگی انتشاراتی ستاد اقامه نماز پرداخت وگفت: این کتاب نشان می‌دهد که نماز در تمامی ابعاد زندگی امام حسین (ع) در جریان بوده است. از همان کودکی با الله اکبر زبان گشودند تا زمانی که در کربلا در آن میدان جنگ نفس گیر به نماز ایستادند و حتی در این راه شهید هم دادند. ایشان تمامی تصمیم‌ها و کارهای مهم زندگی شان حتی سیاسی بعداز نماز می‌گرفتند و اعلام می‌کردند. در کنار آن اخلاق خوش (شاد کردن دل مومن بدون انجام گناه ) را واجب می دانستند. فرزندان ایشان نیز پرورش یافته همین مکتب بودند. حضرت علی اکبر موذن روز عاشورا بودند و با لحن صوت قرآن و رفتارشان همه به یاد پیامبر می افتادند و دخترشان نیز که عروس امام حسن (ع) بودند پیوسته در نماز بودند .

 

در این مراسم مریم عباسی عضو انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بهار به بازخوانی شعری از علی موسوی گرمارودی به شرح زیر پرداخت :

ای خوب ترین به گاه سختی

 ای شهره به شهر شوربختی

رفتی که به تشنگان دهی آب 

خودگشتی از آب عشق سیراب

آبی ز فرات تا لب آورد

 آه از دل آتشین برآورد...


و در ادامه نیز معصومه بدرلو (عضوفعال کتابخانه) به معرفی کتاب «فلسفه و عوامل جاودانگی نهضت عاشورا» اثر ابوالفضل بهشتی ازانتشارات موسسه بوستان کتاب پرداخت .

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


برچسب ها: بهار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:

امام جمعه بهار: خرید دسته گل‌های گرانبها و سنگ قبرهای چند صد میلیونی هیچ تاثیری در آخرت میت نخواهد داشت/ رئیس شورای شهر بهار: بیس‌ریزی داخل آرامستان سال گذشته انجام شده ،بیس‌ریزی پارکینگ آرامستان نیز ماه قبل در دستور کار قرار گرفته است/ مسئول آرامستان: یکی از مشکلات اصلی آرامستان محصور شدن و دیوارکشی آن است

فرهنگ و هنر