سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

عصر امروز دکتر رضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به دعوت دکتر توسلی نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی به همراه حمید ملانوری شمسی استاندار همدان امام جمعه لالجین فرماندار شهرستان بهار مدیر کل میراث فرهنگی استان بخشداران شهردار لاله‌جین و دیگر مسئولین به منظور بازدید از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی شهر لالجین در این شهر حضور یافتند.

شناسه خبر: 15649

 

به گزارش نشاط شهر، عصر امروز دکتر رضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به دعوت دکتر توسلی نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی به همراه حمید ملانوری شمسی استاندار همدان امام جمعه لالجین فرماندار شهرستان بهار مدیر کل میراث فرهنگی استان بخشداران  شهردار لاله‌جین و دیگر مسئولین به منظور بازدید از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی شهر لالجین در این شهر حضور یافتند.

 

برای مشاهده گزارش تصویری کلیک نمایید

 

در این مراسم توسلی نماینده مردم شریف بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی در نشست با هنرمندان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان سفال و سرامیک شهر جهانی سفال، بهانه اصلی حضور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در شهر لالجین را سالگرد جهانی شدن این شهر عنوان کرد و گفت: دکتر صالحی امیری با بیش از ۴۰ سال سابقه در حوزه های گوناگون از افراد موفق و شناخته شده فرهنگی، امنیتی و سیاسی کشور هستند.

 

وی با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۳ اصل مهم و اساسی را شامل می‌شود ادامه داد: استان همدان علی الخصوص حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ از ظرفیت گردشگری بالایی برخوردار است که امید است با حضور وزیر محترم مشکلات این حوزه مرتفع شود.

 

توسلی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی مردم منطقه تسریع در تکمیل محور بهارـ گل تپه ـ علیصدر است گفت: بیش از ۳۵۰۰ نفر از نیروهای کار در شهر لالجین بومی نبوده و تردد اصلی آنها از این محور است که تسریع در تکمیل این پروژه نیازمند تامین اعتبار است.

 

وی ادامه داد: در صورت مساعدت مسئولین و تامین اعتبار بخشی از این پروژه در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

 

حجت الاسلام محققی امام جمعه لالجین در این مراسم  گفت: شهر لالجین یک برند جهانی را بر دوش می‌کشد به همین جهت نیازمند توجه ویژه و بهبود زیرساخت‌های لازم است.

 

در ادامه موسوی شهردار و دبیر شهر جهانی لالجین ضمن خوش آمدگویی به مهمانان حاضر در مراسم گفت: یکی از دلایل گزینش شهر لالجین به عنوان شهر جهانی سفال که توسط شورای جهانی صنایع دستی انتخاب و توسط سازمان جهانی یونسکو ابلاغ شده، قدمت هزار ساله این هنر است که سینه به سینه به مردمان امروز منتقل شده و اکنون شاهد وجود بیش از ۱۲۰۰ کارگاه تولید سفال و شکوفایی روز به روز این صنعت در لالجین هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه شهر لالجین دارای بیش از ۴۰۰ فروشگاه سفال و صنایع دستی فعال در شهر است گفت: شهر لالجین با اشتغال زایی ۱۲ هزار نیرو به طور مستقیم و غیر مستقیم عنوان «شهر بدون بیکار» را به خود اختصاص داده است.

 

وی رسالت خود در حوزه مدیریت شهری را، ارتقاء شاخص‌های جهانی بودن شهر لالجین دانست و گفت: در راستای حضور و اقامت گردشگران در شهر لالجین، بازار سنتی صنایع دستی و سفال با وسعت ۱۲ هکتار با الگوبرداری از کاروانسراهای سنتی همدان و اقتباس از میدان نقش جهان با ظرفیت ۲۵۰ واحد فروشگاه، برای عرضه صنایع دستی غرب کشور در ورودی لالجین در نظر گرفته شده است.

 

ملا نوری استاندار همدان حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی را به عنوان یکی از بزرگترین محورهای توسعه استان دانست و گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما در استان بیکاری است که با توجه به ظرفیت‌های بالای گردشگری در استان باید معشیت مناسبی برای جوانان ایجاد کند. 

 

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های مناسب جهت توسعه گردشگری در استان وجود دارد گفت: از محورهای مواصلاتی خوبی در استان برخورداریم که باید برخی نواقص این حوزه و مشکلات فرودگاه و حمل و نقل ریلی مرتفع شود.

 

ملانوری شمسی با بیان اینکه  جاذبه‌های گردشگری طبیعی تاریخی و صنایع دستی  در استان از رتبه‌های برتر کشوری و جهانی برخوردار است گفت: امروز صنعت گردشگری بزرگ ترین صنعت روز دنیا در راستای رفع مشکلات ، توسعه و ایجاد اشتغال و ثروت است. 

 

استاندار همدان ادامه داد: توسعه صنعت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کم آب بر است و کمترین مشکلات زیست محیطی را وارد می‌کند، لذا اولویت ما  بحث سرمایه‌گذاری و محور گردشگری خواهد بود.

 

سید رضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه تمام ظرفیت‌هایی که در سراسر کشور وجود دارد در استان همدان تجمیع شده است گفت: استان همدان دارای فرهنگ، تمدن و اسطوره‌های تاریخی و عرفانی تمام ادوار تاریخی میراث ایران است.

 

وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: نهاوند نقطه‌ای پر رمز و راز در تاریخ و فرهنگ جغرافیا، ملایر نماد تمدن ،فرهنگ و منبت ایران و کبودرآهنگ و جاذبه گردشگری علیصدر از بزرگترین سایت‌های گردشگری ایران و لالجین دیار کیمیاگران خاک و شهر هنرمندان کیمیاگر است، شهر مردان و زنان سخت‌کوش است.

 

وی با اشاره به اینکه شهر لالجین شهر رنگ‌های زیبا است گفت: لالجین باید در جغرافیای ایران تکثیر شود این شهر فراتر از خاک و گل است و هنرمندان این شهر به خاک روح می‌دمند.

 

صالحی امیری خاطرنشان کرد: باید حاشیه‌ها را کنار بگذاریم و به فکر مطالبات مردم باشیم را که لاله جین می‌تواند الگویی برای ایران و ایرانیان باشد.

 

وی ادامه داد صنایع دستی فقط یک تولید نیست بلکه خلق یک هنر است و ما باید برای هنرمندان امنیت شغلی ایجاد و برای آنها بیمه تامین کنیم و با ایجاد بازار مناسب مانع از این شویم که هنرمندان در لابه‌لای سختی‌ها کمر خم کنند. 

 

وی با تاکید بر اینکه باید موانع صادرات صنایع دستی را برداریم گفت: در صددیم با تشکیل میز تخصصی صنایع دستی در وزارتخانه چالش صادرات صنایع دستی حل شود.

 

وی آموزش مستمر صنایع دستی به جوانان را ضروری دانست و گفت: برای حفظ تمدن و خلق صنایع دستی باید نیروهای جوان آموزش ببیند به همین دلیل دانشکده یا مرکز علمی برای تربیت جوانان در لالجین باید تاسیس شود.

 

صالح امیری اظهار داشت: مجموعه جغرافیای کبودرآهنگ و بهار سرمایه‌های بزرگی هستند که باید حفظ و توسعه یابد.

 

همچنین در پایان کیک ۸ سالگی جهانی شدن لالجین به دست استاندار همدان برش خورد و به رسم یادبود هدایایی از هنر دست هنرمندان لاله‌جین به وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهدا شد.

 

در حاشیه حضور وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در لالجین مجتمع خدمات فنی آموزشی و آزمایشگاهی سفال و سرامیک جهاد دانشگاهی همدان با هدف ارائه خدمات آموزشی برای ارتقا دانش و مهارت هنرمندان و ستارگان لالجین و کنترل کیفیت محصولات سفال و سرامیک در بخش خدماتی آزمایشگاهی این مرکز افتتاح شد.

 

 

 

هانیه عبدی

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


برچسب ها: بهار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی

امام جمعه بهار: خرید دسته گل‌های گرانبها و سنگ قبرهای چند صد میلیونی هیچ تاثیری در آخرت میت نخواهد داشت/ رئیس شورای شهر بهار: بیس‌ریزی داخل آرامستان سال گذشته انجام شده ،بیس‌ریزی پارکینگ آرامستان نیز ماه قبل در دستور کار قرار گرفته است/ مسئول آرامستان: یکی از مشکلات اصلی آرامستان محصور شدن و دیوارکشی آن است

امام جمعه بهار: خرید دسته گل‌های گرانبها و سنگ قبرهای چند صد میلیونی هیچ تاثیری در آخرت میت نخواهد داشت/ رئیس شورای شهر بهار: بیس‌ریزی داخل آرامستان سال گذشته انجام شده ،بیس‌ریزی پارکینگ آرامستان نیز ماه قبل در دستور کار قرار گرفته است/ مسئول آرامستان: یکی از مشکلات اصلی آرامستان محصور شدن و دیوارکشی آن است