سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/1/26 11:38:42
اژدهایان ایرانی آثاری اعجاب‌انگیز از یوسف عبدی‌نژاد

اژدهایان ایرانی آثاری اعجاب‌انگیز از یوسف عبدی‌نژاد

در این نقاشی‌ها اسطوره‌های مدرن از ایران محافظت میکنند

شناسه خبر: 10879

به گزارش نشاط شهرتعابیر و تفاسیر بسیاری درباره اساطیر وجود دارد. بسیاری از آنها را که می شناسیم ریشه در باستان دارند، اما در روزگار ما نیز برخی از اسطوره‌ها پدیدار میشوند که این اساطیر مدرن ارتباط مستقیمی با تحولات جوامع بشری در همه زمینه‌ها دارند و غالبا توسط هنرمندان خلق میشوند. 

اژدهایان ایرانی عنوان مجموعه ای از آثار یوسف عبدی نژاد است که در  سال‌های ۹۰ تا ۹۴ خلق شده‌اند. این مجموعه منحصر به فرد به صورت تک پرسوناژ در فضای انتزاعی خلق شده اند و هر یک فقط اشاره به یک اژدها با نامی خاص دارد.

 

در این مجموعه از آثار عبدی‌نژاد اژدهایان از فرم های شبه‌حیوانی ساخته شده‌اند. در اژدهایان ایرانی ویژگی‌های سبکی ویژه استاد عبدی‌نژاد در طراحی و نقاشی به چشم میخورد.

در برخی از این آثار اشاراتی از نقوش مختلف کلاسیک و سنتی و جدید مربوط به کشورها و فرهنگ‌های مختلف بکار برده شده است و در کنار اندام‌واره‌های حیوانی که با اعضای مکانیکی ترکیب مسالمت‌آمیزی دارند، این اژدهاها را تبدیل به ماشین‌های زنده و فوق مدرنی کرده است که در عین حال نیم نگاهی به عمق تاریخ دارند.

این اژدهایان عاقل و بسیار مجهز، گویی قرار است از انسان ایرانی و کشورش در مقابل تهدیدات مختلف حفاظت کنند. 

 میتوان این موجودات نیمه مکانیکی و نیمه زنده را اشاره‌ای به برخی تصورات از دنیای پسامدرن دانست که رباتها و موجودات زنده در جهانی ممزوج و غیر قابل تفکیک زیست میکنند.

در برخی از این آثار که انسان هم حضور دارد تعامل خوبی بین انسان و اژدها دیده میشود که همواره انسان که نماد تعقل است مسلط است. نام‌های این موجودات عجیب‌الخلقه نیز نشانگر همین تسلط انسان بر آنهاست.

نامگذاری‌ و خصوصیات این موجودات عجیب شرایط امروز کشور را در نظر دارد. به طور مثال "اژدهای محافظ خلیج‌فارس" حالت مجهز و رزمی دارد در حالیکه اژدهای محافظ دریای خزر ظاهری صلح‌آمیز دارد و رنگهای آن تداعی‌گر نوروز است.


برچسب ها: خلیج_فارس#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر