سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/2/7 14:50:30
اصناف را دریابید؛

کارد به استخوان رسیده است

در پی سیر صعودی شیوع بیماری کرونا در کشور و به ویژه در استان همدان، مسئولین برای بار دیگر تصمیم به تعطیلی اصناف گرفتند و این هفته سومین هفته ای است که اصناف غیر ضروری ممنوع از فعالیت هستند.

شناسه خبر: 10925

به گزارش نشاط شهر، تعطیلی های پیاپی بدون درنظر گرفتن هیچ طرح کمک معیشتی برای اصناف ، صدای خیلی از شهروندان بهاری را بلند کرده و اکثر آنها معترض به باز بودن بانک‌ها و دیگر مشاغل هستند.

یکی از کسبه بهاری در اعتراض به بسته بودن مداوم برخی از مشاغل به خبرنگار ما اظهار داشت: الان سه هفته است که کاسبی ما خوابیده از آن طرف مهلت چک من سر رسیده و درآمدی نداشته ام که بتوانم حسابم را پر کنم اگر قرار بر تعطیلی اجباری کسبه است باید فکری به حال این مردم بشود و حداقلش این است که بانک ها و بقیه کسبه هم تعطیل باشند تا ما دیگر دغدغه نقد شدن چک خود را نداشته باشیم.

این کاسب با اشاره به خیابان های مختلف شهر بهار و عدم تعطیلی برخی از آنها گفت: الان شما به خیابان سی متری بروید می بینید که اکثر مغازه ها که فروش سموم کشاورزی و کود دارند بازند، حتی ابزارآلات هم بازند اما کسبه ای که رفت و آمد چندانی ندارند باید بسته باشند، حداقل طرحی در مورد زوج و فرد کردن کسبه بگذارند تا مردم اینقدر متضرر نشوند.

یکی دیگر از همشهریان ما با نشان دادن پیامک بانک مبنی بر سررسید اقساط وام منزلش گفت: اگر من درآمدی نداشته باشم چطور می توانم اقساط خانه ام را پرداخت کنم، کسی که در راس قرار گرفته و تصمیم بر تعطیلی کسبه آن هم به صورت سه هفته مداوم می گیرد باید به فکر مردم بی نوا هم باشد.

وی با انتقاد از طرح تعطیلی اصناف بدون در نظرگرفتن عواقب آن گفت: باید مسئولین شهری فکری به حال این اوضاع بکنند، ما هم قبول داریم که وضعیت کرونا در استان وخیم شده اما شرایط هر شهر با شهر دیگر متفاوت است، نباید همان قانونی که برای پاساژهای سربسته می گذارند برای مغازه ها و کسبه های همیشه خلوت بهار بگذارند، به خودی خود بازار ما راکد است با این تعطیلی ها دیگر اوضاع را بدتر نکنند.

یکی دیگر از همین کسبه که جلوی مغازه در بسته خود نشسته و فقط رفت و آمد عابران را نظاره می کرد به خبرنگار ما گفت: الان چند هفته است که کار ما اینطور شده که جلوی مغازه بنشینیم و اگر مشتری آمد و طلب جنسی کرد برویم و از داخل مغازه بیرون آورده و تحویلش بدهیم تا حداقل خرجی خانه امان را بتوانیم دربیاوریم، با این وضعیت زندگی بر ما سخت شده و کامل فلج شده ایم.

وی ادامه داد:  دو هفته است که اجاره ام تمام شده و باید دنبال منزلی برای جابجایی باشم ولی با بسته بودم بنگاه های معاملات ملکی نمی توانیم کاری از پیش ببریم از طرفی صاحب خانه هم اصرار دارد که سریعتر خانه را تخلیه کنیم.

در ادامه گفتگویی با محمود همایونی رئیس اتاق اصناف شهرستان بهار داشتیم تا صدای کسبه و اصناف را به گوش وی برسانیم. همایونی با سخت بودن شرایط فعلی برای کسبه از تصمیم تعطیلی چندباره اصناف ابراز تاسف کرد و گفت: ما می دانیم که کارد به استخوان رسیده و اصناف متضرر این طرح هستند، ما نیز از این شرایط راضی نیستیم و کاری هم از دستمان بر نمی آید.

وی به طرح زوج و فرد کردن اصناف و گروه های شغلی اشاره کرد و گفت: طرح هایی برای کاستن این بار ارائه شد، اما با آن موافقت نشد و ما مجبور به تمکین از تصمیمات مسئولین هستیم.

رئیس اتاق اصناف شهرستان بهار افزود: در پی رایزنی با مسئولین هستیم تا بلکه بتوانیم با تصمیمی درست با این قضیه کنار بیاییم و هم شیوع بیماری را کمتر کرده و هم کمترین آسیب به اصناف برسد.

به گزارش نشاط شهر بسته شدن اصناف در این شرایط بدون درنظر گرفتن کمک های حمایتی ممکن است به مرور باعث بالا رفتن تنش ها و اعتراضات شود، این در صورتی است که باید قوانین مربوط به شهرها و روستاها متناسب با اوضاع آن شهر گرفته شود.

از طرفی پیامک های سر رسید قسط بانک و بدهی آب و برق و تلفن و اخطاریه قطع باعث برهم زدن حس امنیت در افراد شده و ممکن است باعث نادیده گرفتن توصیه های بهداشتی در بار روانی موجود شود، لذا می طلبد که مسئولین امر توجه بیشتری به قشر بازاری کنند تا کمتر شاهد مشکلات معیشتی و وقوع اعتراضات مردمی باشیم.

مرضیه کریمی رادپور

انتهای پیام/ 


برچسب ها: کسبه#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی