سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/3/9 10:08:31

بومی یا غیر بومی ؟

بومی یا غیربومی بودن کاندیداها برای انتخابات نمایندگی مجلس سالهاست مورد سوال و حتی مورد اختلاف مردم بوده و نشریه نشاط بهار بر آن شد تا در طی مصاحبه ای با برخی از صاحب نظران در حوزه اجتماعی ، سیاسی بهار به این سوال پاسخ ده

شناسه خبر: 11132

کاندیدهای غیربومی وارد رقابت نشوند و تعهدی که تخصصی برای آن ندارند را برای خود رقم نزنند

 

به گزارش نشاط شهر در ابتدا مرتضی قاسمی یکی از فعالین اجتماعی شهرستان بهار نگاه خود را در مورد بومی یا غیر بومی بودن نماینده حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ اینگونه بیان کرد : انتخاب درست نیاز به بصیرت دارد و انتخابات بستری برای بروز و ظهور دموکراسی در جامعه است و فرد منتخب نیز نمایانگر و نماینده هویت فرهنگی جامعه تلقی میشود.

وی افزود : امروزه مشکل اقتصادی بر دیگر مشکلات جامعه غالب گشته و هر کاندیدی به زعم خویش برای آن برنامه ای دارد و گروه ها و طرفداران هر کاندیدی، نماینده خود را درمانگر این مسئله میدانند! و موضوع مشکلات فرهنگی را به بوته فراموشی سپرده اند!؟!

اما اصل این است که نماینده مورد نظر باید روحیه و افکار انقلابی داشته باشد و سبقه ی فرهنگی وی نیز مورد تایید باشد.

قاسمی با اشاره به بی مهری های صورت گرفته در رابطه با فرهنگ مردم این شهرستانها وعدم توجه به آن در طی سالهای گذشته گفت: بعید به نظر میرسد فردی غیر بومی و بیگانه با فرهنگ این منطقه بخواهد برای احیاء مقوله های فرهنگی این شهرستانها  اقدامی انقلابی و موثر به انجام برساند.

وی تاکید کرد: البته غالب مردم حوزه انتخابیه به اَرنی غیر بومی ها  لَم ترانی گفته و احتمالا باز هم خواهند گفت، بنظرم بهتر است نامزدهای غیر بومی وارد میدان رقابت نشوند و تعهدی که تخصصی برای آن ندارند را برای خویش رقم نزنند چرا که این به دور از تقوا است.

 

هر کاندیدی که ثابت کند دغدغه حل مرز تقسیمات سیاسی بهار و تفکیک حوزه بهار و کبودراهنگ را دارد بومی است

 

علی عطایی یکی از فعالین اجتماعی و عضو شورای شهر بهار در این باره گفت : مسئله امروز ما بومی یا غیربومی نیست ، کسی مورد قبول است که در ابتدا مسائل و مشکلات شهر و شهرستان را بشناسد، ریشه ی آنها را بداند، برای حل آن راه حلی داشته باشد و از عهده حل آنها برآید اما مهمتر از همه اینها باید دغدغه‌ حل مشکلات را داشته باشد. 

 

شهرستان ما درحال حاضر در برهه‌ِ ی سخت و رنج آوری قراردارد و علیرغم مشکلات بسیار زیاد در حوزه های اقتصادی و کشاورزی اولویت شهرستان بحث حفظ هویت و استقلال شهرستان میباشد که می‌توان به دو مورد اصلی آن اشاره کرد:

 ۱- تقسیمات سیاسی شهرستان بهار که دچار گره محکمی شده است

۲-تفکیک حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ که ممکن است به گونه دیگری رقم بخورد (احتمالا کبودرآهنگ و فامنین یک نماینده و بهار و همدان سه نماینده)

اگر نماینده‌ای حاکم شود که دغدغه هویت و استقلال شهرستان را نداشته باشد ممکن است به اسم مصلحت اندیشی آن چیزی که دیگران می خواهند را دنبال کند و صلاح شهرستان نادیده گرفته شود.

 

وی اذعان کرد : هر کاندیدایی که ثابت کند دغدغه حل دو مورد ذکر شده را داشته باشد از نظر ما بومی خواهد بود؛ حال میتواند کاندیدی از شهر بهار یا دیگر نقاط شهرستان باشد و یا از جایی دیگر...

 

درادامه وی تاکید کرد: حال باید دید کسی که در این شهرستان زندگی نکرده و این مشکلات را شخصاً لمس نکرده باشد میتواند دغدغه و دلهره از دست رفتن هویت شهرستان را داشته باشد یا خیر!!!

 

ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه کرد که طرفِ مقابل شهرستان در بحث اختلافات ذکر شده ، مرکز استان ( با توجه به بحث کلان شهر شدن همدان ) میباشد.

 

بنابر این لازم است مردم عزیز و شریف شهرستان با درایت و دقت بیشتر، با حضور حداکثری خود در انتخابات پیش رو ، با انتخاب نماینده ای اصلح و واجد شرایط فوق، در حفظ هویت و استقلال شهرستان و حل مشکلات قدمی بزرگ بردارند.

 

فرد بومی مشکلات حوزه را درک کرده

 

مرجان عاکفی فعال در حوزه بانوان و فرهنگی نظر خود را به صراحت بیان کرد و گفت: نماینده باید حتما بومی باشه چرا که تا فردی در حوزه انتخابی خود حضور نداشته باشد و در آنجا زندگی نکند ، هیچ گاه مشکلات موجود را به درستی درک نخواهد کرد و ضمن اینکه فرد بومی با توجه به حس وطن دوستی و تعصب نسبت به زادگاه خود ، تلاش بیشتری برای آبادانی و حل مشکلات انجام میدهد.

وی تأکید کرد : یک فرد بومی با کمک گرفتن از اهالی که از دوستان و همراهانش هستند میتواند گام های موثرتری برای بهتر شدن وضعیت منطقه انجام دهد‌.

 

رأی ما کاندید بومیِ کارآمد و توسعه محور خواهد بود

کاظم قنبری کارشناس علوم تربیتی، فعال اجتماعی،  مدیر و مدرس آموزش خانواده برای اثبات نظر خود در ابتدا عنوان بومی را توصیف کرد و گفت : کسی که دلداده توسعه ی دو شهرستان است و در گذشته به نسبت پست و مسئولیتش کاری شاخص و ماندگار برای توسعه ی دو شهرستان بهار و کبودرآهنگ انجام داده ودر آینده تلاش می کند که کاری شاخص و توسعه محور انجام دهد و در صدد جلب و جذب پروژه ها و کارهای شاخص است.

 

وی در ادامه مثالی از یک نماینده بومیِ کارآمد زد و بیان داشت : فردی همانند دکتر طلایی نیک که در دفترش به صورت همیشگی به مراجعات دو شهرستان رسیدگی میکند؛بستگان و آشنایان وی در منطقه ساکنند و با مردم زندگی می کنند و در شادی ها وغم های مردم شریک هستند و مشکلات را از نزدیک حس می‌کنند ؛ این ها تفاسیری است که می‌توان از نماینده بومی انتظار داشت و به آن رأی داد.

در خرداد 1400 ، یک جوان هم طراز با منویات گام دوم انقلاب از منظر مقام معظم رهبری از دو شهرستان را راهی صندلی سبز کنیم تا در سال های آتی فردی مسئولیت پذیر داشته باشیم.

شایسته سالاری یا عیش و نوش سالاری!!

رضا طهماسبی فعال سیاسی شهر بهار بیان کرد: در مقوله انتخاب نماینده مجلس توسط مردم ودر جواب این سوال که آیا نماینده بومی بهتر است یا غیر بومی و اینکه آیا در انتخاب نماینده مجلس باید بومی بودن به عنوان یک ملاک و اولویت اصلی مورد  نظر قرار گیرد  یا نه، تنها باید به شایستگی و مصلحت مردم فکر کرد.

وی افزود : اما نکته در اینجاست که اصل و اساس مدیریت در نظام اسلامی مقوله خدمت است و آنچه می بایستی ملاک باشد راه و روش خدمتگزاری بیشتر و بهتر به مردم است و اگر این ملاک مد نظر قرار گیرد دیگر نمی توان بومی و غیر بومی بودن را چندان به عنوان ملاک تعیین کننده در نظر گرفت و البته اینکه شایسته سالاری چتری است که باید بر همه مسایل دیگر سایه افکند و بالاتر و مهم تر از همه مباحث دیگر تلقی شود.

طهماسبی درادامه افزود : قطعا انتخاب فرد  بومی مزیت هایی همچون آشنا بودن به مشکلات و معضلات  منطقه را در پی خواهد داشت چرا که این شخص  کمبودها را لمس کرده و می‌تواند بهتر پیگیرحل مشکلات حوزه انتخابیه خود باشد و در صورتی می‌توانیم به یک فرد غیر بومی رأی دهیم که وی واقف به امورمنطقه باشد .

وی تصریح کرد: ما باید معیارهای کلی را در نظر بگیریم و  فردی که آگاه به مسائل  اجتماع خاص ( در حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ  بخش کشاورزی و دامپروری که بیشترین کسب و کارها در این حوزه است) و کسی که بتواند به این مشکلات رسیدگی کند را انتخاب نماییم، این شخص نماینده ایده آلی برای تصاحب صندلی مجلس به وکالت مردم حوزه انتخابیه خود خواهد بود .

طهماسبی متذکر شد : در ضمن وکیل انتخاب شده باید آگاه به مسائل روز جهان بوده و ازمقوله توریسم و گردشگری که درامد پایداری را برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده است غافل نباشد ، چه بسا که ما در این حوزه گزینه های مناسبی را دارا هستیم.

این فعال سیاسی اذعان کرد : شخصاً با انتخاب افرادی که در حوزه های خاصی مشغول به خدمت در نظام بوده اند و از مسائل و مشکلات و کمبودهای مربوط به عموم اقشار جامعه بی اطلاع بوده و حتی اگاهی و اشراف کاملی هم به حوزه انتخابیه خود ندارند مخالف هستم .

 

هرشخصی که از توابع دو شهرستان پا به عرصه انتخابات بگذارد ، بومی است

 

در ادامه ربابه ساعتی عصر ، فعال اجتماعی نظر خود را در مورد آنچه که در انتخاباتِ نماینده دو شهرستان بهار و کبودرآهنگ مطرح است بیان کرد وگفت: هر شخصی که از توابع این دوشهرستان پا به عرصه انتخابات نهاده، بومی محسوب میشود و به تبع ، دغدغه های مردم این دو شهرستان را لمس کرده و دلسوزانه برای رفع مشکلات تلاش می کند ، اما افرادی خارج از این حوزه که خود را کاندید نمایندگی مجلس در این حوزه معرفی کرده اند، هر چند هم اگر اهدافی خیرخواهانه، دغدغه مند و دلسوزانه برای جامعه داشته باشند ، ورود به انتخابات در حوزه ای که تعلقی به آن ندارند از نظر عموم مردم نوعی نگاه فرصت طلبانه به موقعیت پیش آمده جهت رسیدن به اهداف شخصی خود یا گروهی خاص تلقی می گردد؛ شایان ذکر است در دوران گذشته شاهد بودیم نمایندگانی که از دل همین مردم برخواستند هم ، از درد مردم شهر و دیار خود غافل ماندند و صرفاً در جهت منافع شخصی ،خانوادگی و یا گروهی خود تلاش کرده و در واقع اذهان را به این سو کشاندند که افراد صرفاً برای اهدافی غیر از منافع عمومی پا به عرصه انتخابات میگذارند.

 

بهار و کبودراهنگ فردی توسعه محور و آگاه بر مسائل حوزه را راهی مجلس خواهند کرد

 

با این تفاسیر می‌توان چنین برداشت کرد که در سال‌های متمادی ثابت شده که در بهار و کبودراهنگ ، نخبگان فراوانی در زمینه‌های مختلف دارد و می‌تواند در انتخاب نماینده فردی از خود را راهی مجلس کند ؛ چگونه می توان انتظار داشت که فرد غیر بومی و بیگانه به مسائل و مشکلات منطقه ، آگاه باشد و بتواند گامی مثبت برای حل مشکلات این دو شهرستان بردارد ؟!

بهار و کبودراهنگ نیازمند فردی خُبره و مشرِف بر همه اطلاعات کمی و کیفی ، ظرفیت ها و مشکلات این دو شهرستان است که این آگاهی علاوه بر کُنش های سیاسی، کسب اطلاعات در سال‌های متمادی را می طلبد ، نه بدون اگاهی های قبلی و درک نکردن جزئیات مشکلات دو شهرستان و به یکباره !!

در پی انتشار مصاحبه های چندین مسئول شهرستان بهار در مورد بومی یا غیربومی بودن نماینده مجلس شورای اسلامی ، نشانگر این است که متاسفانه برخی صاحب منصبانِ غیربومیِ اداری ، که در بهار مشغول به کار میباشند سعی در ارسال فرکانس های جانبدارانه ای هستند و این مسئله از  نگرانی‌هایی بابت به خطر افتادن سلامت انتخابات خبر می‌دهد.

امیدواریم در سال های آتی شاهد جایگزین مدیران بومی باشیم که در مواقع سخت یاری گر شهرستان باشند نه با پالس های منفی در جهت دار کردن افکار عمومی بکوشند و منافع حزبی و بعضاً شخصی خود را به منافع شهرستانِ محل خدمت ترجیح دهند.

 

شهرزادعباسی

انتهای پیام /

 


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
آرشیو