سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/7/18 10:00:01
در بازدید از واحدهای تولیدی شهرستان بهار اعلام شد

بهار صدرنشین تولید قارچ در استان


شناسه خبر: 11831

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام ، شهرستان بهار استان همدان با توجه به ظرفیت‌های خاکی، اقلیم هوایی و توانمندی در بخش کشاورزی در حوزه صنایع تبدیلی یکی از شهرستان‌های مطرح استان است و در بخش صنایع تبدیلی رتبه نخست استان را دارد، این شهرستان همچنین در تولید برخی از محصولات کشاورزی مانند قارچ، سیب‌زمینی و آلو گوی سبقت را از دیگر شهرستان‌های استان ربوده است.
در همین راستا تور رسانه‌ای  به همت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با هدف معرفی ظرفیت واحدهای تولیدی شهرستان بهار برگزار شد و  جمعی از خبرنگاران از 2 واحد "آریاشور هگمتانه" و شرکت کشت و صنعت  "قارچ کوهستان" بازدید کردند.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار  در این بازدید گفت: شهرستان بهار در میزان تولید محصولات کشاورزی نظیر قارچ حایزرتبه نخست در استان است و ظرفیتی  مناسب در صنایع تبدیلی  را ایجاد کرده است.  
عبدالحسین اکبری افزود: این شهرستان در تولید ۶محصول گوشت شترمرغ و بوقلمون، مرغ، قارچ، سیب‌زمینی، آلو و خیار رتبه نخست استان را داراست و در تولید سیر نیز رتبه دوم را کسب کرده است.
وی گفت: در سطح شهرستان بهار 5 واحد صنعتی و 4 واحد مشاغل‌خانگی در زمینه تولید قارچ فعال است که در هر مترمربع بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم سالیانه قارچ برداشت می‌شود.
اکبری با بیان اینکه پس از شهرستان بهار، همدان و ملایر به ترتیب بیشترین میزان قارچ استان را تولید می‌کنند، افزود: ۷۵ واحد پرورش قارچ خوراکی صنعتی و خانگی با تولید سالیانه حدود 4 هزار و ۵۱۰ تن در استان همدان فعال است.
وی مصرف آب کم هر کیلو از ۱۶ تا ۳۰ لیتر و استفاده بهینه از فضا را از مزایای پرورش قارچ برشمرد و گفت: مواداولیه برای تولید قارچ از ضایعات یک مزیت اقتصادی به حساب می‌آید. اکبری افزود: در شهرستان بهار ۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت غلات آبی و دیم و هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیرکشت سیر وجود دارد. وی با اشاره به اینکه شهرستان بهار یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در سطح استان و کشور است، بیان‌کرد: از ۶هزار هکتار زمین زیرکشت سیب‌زمینی در این شهرستان ۹۰ درصد کشت تابستانی و ۱۰درصد محصول پاییزه است.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار گفت: ۳۰۰ هزار تن میزان تولید سیب‌زمینی پاییزه توسط کشاورزان بهار در استان است.
اکبری افزود: میزان تولید سالیانه این شهرستان در گوشت سفید، شیر، عسل و تخم‌مرغ ۶۷ هزار تن، محصولات زراعی ۵۳۱ هزار تن و محصولات باغی و گلخانه‌ای ۴۵ هزار تن است.
وی گفت: یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهادکشاورزی با توجه به خشکسالی‌های اخیر استفاده بهینه از منابع آبی با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری تحت‌فشار و کشت محصولات کم آب‌بر مانند زعفران و گل‌محمدی است.
اکبری با بیان اینکه شهرستان بهار در میزان تولید محصولات کشاورزی حایز رتبه نخست استان است، افزود: این شهرستان در تولید ۶ محصول گوشت شترمرغ و بوقلمون، مرغ، قارچ، سیب‌زمینی، آلو و خیار رتبه نخست استان را داراست و در تولید سیر نیز رتبه دوم را کسب کرده است.

 مدیرعامل شرکت آریا شور هگمتانه در حاشیه این بازدید بیان کرد: این شرکت در سال 1392 با ۱۵نفر پرسنل در2 هزار و800 متر زمین تأسیس شد و با برنامه‌ریزی انجام شده در طی 8 سال اخیر مساحت کارخانه به 18هزار مترمربع توسعه پیدا کرده  و برای ۱۶۰نفر نیز اشتغال ایجاد شده است. حسین ترکمن با اشاره به اینکه هم‌اکنون قابلیت تولید 20۰ تن رب گوجه‌فرنگی به‌طور روزانه، ۳۰ تا ۴۰ تن شوریجات و ترشیجات و۶۰  قلم بسته‌بندی ترشیجات را دارا هستیم، گفت: نبود سرمایه در گردش مشکل فعلی این واحد تولیدی است که معظلات زیادی را بر سر راه تولید ایجاد می‌کند.
وی سرمایه اولیه شرکت را 2میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در حالت ایده‌ال  توانایی استخدام ۴۰۰ نیرو را داریم، ولی به دلیل مشکلات موجود، در حال‌حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنیم اما، در ماه‌های گذشته نیز ۶۰ نفر تعدیل نیرو داشتیم.
ترکمن با بیان اینکه افزایش قیمت مواداولیه موجب شده قیمت تمام شده محصولات بالا برود،  بیان کرد: متأسفانه توانایی رقابت با کشورهای دیگر را نداریم و نمی‌توانیم در صادرات با آنها رقابت کنیم.  وی با اشاره به اینکه این واحد تولیدی به کشورهایی مانند عراق، کانادا، افغانستان و قطر صادرات انجام می‌دهد، گفت: دستگاه‌های مربوطه و بانک‌ها باید از کارخانه‌ها حمایت مالی انجام دهند تا مشکلات تولیدکنندگان مرتفع شود و بتوانند در عرصه صادرات با دیگر کشورها رقابت کنند.
 مدیر شرکت کشت و صنعت قارچ کوهستان نیز بیان کرد: این مجموعه 6 سال است که راه‌اندازی شده است و در این سال‌ها پیشرفت قابل‌قبولی در مجموعه اتفاق افتاد و در حال‌حاضر ماهیانه بین ۱۰۰ تا ۱۴۰تن قارچ تولید می‌کنیم. مصطفی بابایی با بیان اینکه در حال‌حاضر ۶۰ فضای کار در این شرکت ایجاد شده است، افزود: به‌زودی صادرات محصول این واحد تولیدی به کشور عراق انجام می‌شود و قادر خواهیم بود روزانه بین 3 تا 4 تُن صادرات داشته باشیم.  
وی مشکلات محیط‌زیستی را بزرگترین چالش پیش‌روی این مجموعه دانست و بیان کرد: بدهی بیمه تأمین‌اجتماعی مشکل بعدی این شرکت است و با وجود اینکه همه بدهی بیمه را پرداخت کرده‌ایم، اما بدهی بانک هنوز گریبان‌گیرمان است.  
بابایی در ادامه به قطعی‌های برق چند وقت اخیر اشاره کرد و گفت: به همین دلیل بیش از۴۰۰ میلیون تومان خسارت به مجموعه وارد شده و متأسفانه تاکنون هیچگونه همکاری در این رابطه با ما نشده است.
وی مشکل بعدی این واحد تولیدی را کمبود آب دانست و بیان کرد: اگر مجوز برای ارتفاع چاه به شرکت داده شود این مشکل حل می‌شود، همچنین خوشبختانه ۹۰ درصد مشکلات شرکت را پشت سر گذاشته‌ایم و در حال‌حاضر به حمایت و روحیه‌دهی مسئولان نیاز داریم.

 

نویسنده : مجید بیات

م

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی