سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

ثبت جهانی پرونده «هگمتانه » به عنوان بیست و هفتمین اثر ایران در یونسکو چشم انداز روشن و مثبتی پیش روی الوندنشینان قرار داده و موجب رشد و پویایی چرخه اقتصادی‌ شهر خواهد شد.

شناسه خبر: 15160

 

به گزارش نشاط شهر، احمد رجبی راغب کارشناس رسانه و روابط عمومی، در یادداشتی نوشت:  گردشگری به عنوان موتور محرک در رشد اقتصادی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاری در این بخش علاوه بر رونق اقتصاد موجب توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

 

جهانی شدن هر اثر، فرصتی برای دستیابی به رشد متوازن و توسعه پایدار در زمینه گردشگری است که با ورود گردشگران برای بازدید اثر ثبت شده، کسب و کارهای کوچک و بزرگ محلی مرتبط با خدمات گردشگری شکل گرفته و افزایش اشتغال را به همراه خواهد داشت.

 

سراها، تیمچه‌ها و بازار سنتی همدان با قدمتی طولانی با ثبت جهانی هگمتانه محلی برای بازدید گردشگران تبدیل شده و رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت، چراکه گردشگری نوعی دادوستد عرضه و تقاضا محور است که هر چقدر رونق بیشتری داشته باشد کسب و کارهای مرتبط با آن به خصوص در صنف‌های خرد را به تحرک وامی‌دارد و بخش‌های اقتصادی دیگر را نیز فعال می‌کند.

 

توسعه گردشگری بهترین مسیر برای پیشرفت اقتصادی یک منطقه است و امکان دست‌یابی به توسعه پایدار و همه‌جانبه در مناطق دارای ظرفیت‌ رشد مانند همدان را فراهم می آورد.

 

ثبت جهانی هگمتانه که قرار است در چند روز آینده در اجلاس یونسکو و در دهلی هند نهایی شود، فرصتی ناب و ارزشمند برای شناخت جهانیان از شکوه تاریخی همدان خواهد بود.

 

هگمتانه، به عنوان یکی از معدود شهرهای باستانی زنده در جهان، دارای ارزشی در مقیاس جهانی است و ثبت جهانی این مجموعه، آغاز راهی در توسعه گردشگری و پویایی شهر همدان خواهد بود.

 

تپه هگمتانه مجموعه فاخری است که ارزش آن فراتر از مقیاس ملی است و امیدواریم ثبت جهانی آن به نتیجه نهایی برسد.

 

ثبت جهانی این مجموعه ارزشمند از ابعاد مختلفی قابل توجه است. نکته مهم این است که ما توانستیم یادگار گذشته خود را که در لایه‌های مختلف تاریخی در دوران مختلف تاریخی جمع‌آوری شدند و چنین اثری را به وجود آوردند، به جهان و جهانیان معرفی کنیم.

 

ثبت جهانی هگمتانه این امکان را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم مبلغ پیشینه و تاریخ و تمدن خود باشیم و توجه مسئولان و متولیان به ارزش‌های این اثر، نکته حائز اهمیت در ثبت جهانی مجموعه هگمتانه است، بنابراین طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی، مراقبت و حفاظت از آن تحت این چهارچوب‌ها قرار می‌گیرد و دست‌اندازی به حریم و عرصه اثر به حداقل خواهد رسید و برخورداری از این چهارچوب‌های حقوقی می‌تواند کمک شایانی به حفاظت از این مجموعه ارزشمند کند.

 

چهل و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو برای نخستین بار در کشور هند کار خود را آغاز کرده و قرار است از ایران نیز پرونده هگمتانه مورد بررسی قرار گیرد.

 

سایت تاریخی هگمتانه با ۴۰ هکتار وسعت در انتهای خیابان اکباتان همدان قرار دارد، این تپه تاریخی به دوره مادها منسوب بوده و نام خود را از هگمتانه پایتخت دولت مادها اقتباس کرده است.

 

بر اساس کاوش‌های بدست آمده از سوی عده ای از باستان شناسان، آثار مکشوفه در این شهر تاریخی مربوط به دوره اشکانیان و دوره‌های پس از آن است البته آثاری از دوره هخامنشیان نیز از این سایت تاریخی کشف شده که بیانگر استقرار سیاسی دولت هخامنشیان در همدان است.

 

تا کنون ۲۶ مورد از مکان‌های تاریخی-فرهنگی و طبیعی ایران با عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند. این فهرست شامل ۲۴ مورد از میراث‌فرهنگی و ۲ اثر میراث‌طبیعی است.

 

احمد رجبی راغب، کارشناس رسانه و روابط عمومی 

 

 

 

انتهای پیام/ص


برچسب ها: بهار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر