سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1403/7/28 19:59:46
معرفی کتاب؛

عنوان کتاب:«مامان بزرگ جدید»

پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند: از مصادیق گرامیداشت مقام پروردگار، تکریم سالخوردگان است؛ یعنی اینکه انسان، سالخوردگان را گرامی بدارد، آن‌هم فقط به‌خاطر پیری‌شان. تجلیل به‌خاطر ویژگی‌های خوبشان نظیر تقوا و دیگر خصوصیات خوبشان جای خود؛ اینکه هر جامعه‌ای صرف پیر بودن و سالمند بودن را معیاری برای احترام و تجلیل بداند، این مطلوب شرع است و برکات فردی و اجتماعی فراوانی هم دارد؛ هم مادی و هم معنوی.

شناسه خبر: 15632


🔰عنوان کتاب:«مامان بزرگ جدید»
✍پدیدآور:‌ الیزابت اشتاین کلنر؛ مترجم: نونا افراز
🗞ناشر: هوپا

🔖تعداد صفحات: ۲۸

✅پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند: از مصادیق گرامیداشت مقام پروردگار، تکریم سالخوردگان است؛ یعنی اینکه انسان، سالخوردگان را گرامی بدارد، آن‌هم فقط به‌خاطر پیری‌شان. تجلیل به‌خاطر ویژگی‌های خوبشان نظیر تقوا و دیگر خصوصیات خوبشان جای خود؛ اینکه هر جامعه‌ای صرف پیر بودن و سالمند بودن را معیاری برای احترام و تجلیل بداند، این مطلوب شرع است و برکات فردی و اجتماعی فراوانی هم دارد؛ هم مادی و هم معنوی.

تلاش برای نشان‌دادن ضرورت رعایت این ارزش مهم انسانی و اجتماعی و حتی الهی، به نسل جدید بسیار مهم است. این کتاب لطیف و ظریف با تصاویر جذاب و گیرا یکی از بهترین گزینه‌ها برای گام برداشتن به‌سوی این هدف است.

🔷در این اثر، نوه با مادربزرگ جدیدی مواجه است که آلزایمر و فراموشی، عامل این جدید بودنش است و مخاطب کودک یاد می‌گیرد که به‌مانند والدین کودک داستان باید هوای مادربزرگ جدید را با احترام و توجهی مضاعف داشت و حتی از شرایط جدید نیز لذّت برد.

علاوه بر مفهوم لزوم احترام و توجه فرزندان و نوه‌ها به مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، در یک پی‌رنگ عمیق‌تر، مخاطب کودک و حتی بزرگ‌سال با این مفهوم قرآنی و عبرت‌آموز نیز در این داستان مواجه می‌شود: «وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَفَلَا یَعْقِلُونَ (یس:۶۸) هر که را عمر دراز دهیم، در آفرینش، واژگونش می‌کنیم. چرا تعقل نمی‌کنند؟» و می‌بیند که چگونه مادربزرگ روزبه‌روز به‌سان کودکان می‌شود و توانی‌هایش رو به نقصان می‌رود و مانند یک کودک، نیازمند توجه و رسیدگی مضاعف می‌شود. توجهی که باید همراه بامحبت و احترام باشد!

✅در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

امروز نوبت من بود که یک‌چشمم به مامان‌بزرگ باشد تا مامان برود به همسایه سر بزند. ما با هم شکلات داغ خوردیم و بعد من برای مامان‌بزرگ داستان خواندم. مامان‌بزرگ ریزریز می‌خندید، اما هرچند وقت یک‌بار چشم‌هایش را می‌بست و خر و پف می‌کرد.

من هم به اتاقم رفتم تا مدادرنگی‌هایم را مرتب کنم.

ناگهان صدای مامان بلند شد: «فینی! معلوم هست کجایی؟»

وقتی به آشپزخانه رسیدم، مامان‌بزرگ طاق‌باز زیر میز غذاخوری خوابیده بود و خر و پف می‌کرد ... (ص ۱۳ تا ۱۶)

🔷 این کتاب را از کتابخانه های عمومی بخواهید.

 

📢روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار

 


برچسب ها: بهار#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر