سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: چهار پروژه عمرانی شامل افتتاح دو کتابخانه جدید، توسعه یک کتابخانه و بازسازی یک کتابخانه به اتمام رسیده که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

شناسه خبر: 11330

به گزارش نشاط شهر به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، عاطفه زارعی ظهر امروز در انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه تعداد کتابخانه‌های عمومی در هشت سال گذشته از ۷۵ باب به ۱۱۶ باب رسیده است اظهار کرد: در حال حاضر هیچ شهری در استان همدان بدون کتابخانه نیست و تعداد کتابخانه‌های عمومی روستایی از ۱۸ باب با ۱۵۵ درصد رشد به ۴۶ باب رسیده است.

وی با بیان اینکه سرانه زیربنا کتابخانه به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت در هشت سال گذشته از ۳۴.۲۵۵ متر مربع به ۴۵.۸۷۱ متر مربع رسیده است افزود: همچنین تعداد کتاب‌ها از ۸۱۱ هزار و ۹۹۳ نسخه به یک میلیون و ۳۴۳ هزار و ۲۹۳ نسخه در حال حاضر رسیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان همدان افزود: سرانه کتاب به ازای هر ۱۰۰ نفر از ۴۳ نسخه به ۷۷ نسخه ارتقا یافته است و رشد ۷۹ درصدی استان در این حوزه را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در هشت سال گذشته این اداره کل دستاوردهایی چون کسب رتبه نخست کشوری برای دو سال پیاپی (سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷) در هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، شرکت ۲۰۰ هزار نفر در جشنواره رضوی در سطح استان در طی پنج سال، جذب ۵۴۸ هزار نسخه کتاب اهدایی، افتخارآفرینی در جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور را کسب کرده است.

وی ادامه داد: میزبانی و افتخارآفرینی در چهارمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اشتغال‌آفرینی برای ۹۵ نفر به کتابخانه­‌های عمومی، برگزاری هزاران برنامه فرهنگی اعم از بیش از ۵۰۰ جلسه نقد کتاب، ۵۵۰۰ نشست کتاب‌خوان، ۳۰ هزار مسابقات فرهنگی مختلف با مشارکت صدها هزار نفری داشته که گوشه‌ای از افتخارات خانواده بزرگ کتابخانه‌های استان به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: اقدامات گسترده‌ای چون افتتاح اولین کتابخانه سیار شهری در استان به عنوان اولین کتابخانه سیار شهری در کشور، ا، تجهیز ۵۰ درصد کابخانه­های استان به خدمات اینترنت وای فای (Wi Fi) رایگان و انجام ۱۶ هزار برنامه فرهنگی در ایام کرونا انجام شده است.

زارعی به برنامه‌هایی چون برگزاری نشست‌های معرفتی به صورت مجازی در خصوص کتاب­‌های دفاع مقدس (حاج جلال و هفتاد و دومین غواص) در سال ۱۳۹۹، برگزاری اولین باشگاه مقاله‌خوانی در کشور، افتتاح بخش ناشنوایان در کتابخانه مرکزی، توسعه سالن های مطالعه اختصاصی (VIP) کتابخانه مرکزی استان، تجهیز کتابخانه‌ها به بخش کودک و انتخاب کتابدار کتابخانه‌های عمومی به عنوان محقق برتر دستگاه‌های اجرایی استان اشاره کرد که توسط مجموعه اداره کل و کتابداران انجام شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تعمیر و بهسازی کتابخانه آیت الله بهاری(ره) با زیربنا ۷۹۰ متر مربع در شهرستان بهار، توسعه کتابخانه شهیدمطهری با زیربنا ۲۴۹ متر مربع در فامنین، افتتاح کتابخانه ماماهان با ۲۶۰ متر مربع با مشارکت بنیاد برکت و افتتاح کتابخانه عمومی شهید مظاهری شهر مریانج با زیر بنا ۱۴۰۸ متر آماده بهره‌برداری هستند که در روزهای آتی افتتاح می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها در راستای ساخت، تکمیل، بهسازی، توسعه و حق انتفاع در سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰ درصدی برای زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: شرایط لازم برای افتتاح نخستین پانسیون مطالعاتی توسط بخش خصوصی فراهم شده و پس از اخذ مجوزهای لازم به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

زارعی ادامه داد: احداث کتابخانه با مشارکت خیرین در روستای نگارخاتون شهرستان فامنین، روستای عبدالرحیم شهرستان همدان نیز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۷ هزار و ۷۰۹ متر مربع پروژه عمرانی در استان تعریف شده که در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال جاری ۴هزار و ۳۸۸ متر مربع به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: از سال ۹۲ تا کنون ۵۴۸ هزار و ۸۱۲ نسخه کتاب توسط مردم، شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و دستگاه‌های اجرایی به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شده است.

وی اظهار کرد: اختتامیه جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان دوست من کتاب روز شنبه ۱۹ تیرماه در سالن شهدای استانداری همدان برگزار می‌شود.

زارعی افزود: این جشنواره به ابتکار محفل ادبی هگمتانه وابسته به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان از هفته کتاب سال گذشته آغاز شد و بیش از ۲ هزار اثر به دبیرخانه از ۱۹ استان کشور ارسال شد که در نهایت هیأت داوران ۲۴ رتبه برتر در بخش‌های مختلف را معرفی کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: این جشنواره با موضوع ‌کتاب و کتابخوانی(نقش مطالعه در زندگی فردی و تعیین سرنوشت جامعه) و کتابخانه، چشمه همیشه جوشان دانش(تاثیر کتابخانه‌ها در رشد فرهنگ کتابخوانی) برگزار شد.

وی ادامه داد: کشف استعدادهای برتر و کمک به شکوفایی و معرفی کودکان خلاق و نوجوانان مستعد، ایجاد حس رقابت سالم و تلاش در اهمیت بخشی هر چه بیشتر به کتاب و ترویج مطالعه، تلاش در تولید آثار فاخر ادبی در عرصه ملی با موضوع کتاب و کتابخوانی از اهداف این جشنواره بود.

 

انتهای پیام /


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر