سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/8/10 16:54:42

سنگ آسیاب 700 ساله شکست

در کمتر از یک ماه پس از کشف سنگ آسیاب 700 ساله در همدان، خبرها حاکی از شکسته شدن این اثر تاریخی به دلیل بی‌توجهی در نگهداری از آن است.

شناسه خبر: 11927

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام ، پس از پیگیری رسانه‌ها، مسئولان ابتدا این موضوع را تکذیب و پس از آن اعلام کردند که نوسان دما دلیل شکستگی این اثر تاریخی شده است؛ اما آن گونه که شواهد نشان می دهد،دمای هوای شهر همدان در طول این یک ماه 18 تا 30درجه بوده که این دما نمی تواند باعث شکسته شدن سنگ آسیاب شود.
 چندی پیش در محوطه دانشگاه بوعلی‌سینا سنگ آسیاب آبی کشف شد.
 در همین رابطه رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان همدان از انجام عملیات گمانه‌زنی، برای خواناسازی آسیاب‌های آبی موجود در اراضی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان خبرداد. اکنون مسئولان مرتبط می‌گویند سنگ آسیاب دانشگاه بوعلی با نوسان دما شکسته! اما سالم است!
سرپرست تیم کاوش آسیاب آبی دانشگاه بوعلی‌سینا بیان کرد: سنگ آسیاب آبی کشف شده در دانشگاه بوعلی‌سینا از قبل ترک داشته و بر اثر نوسانات دمایی و آب‌وهوایی شکسته و سنگ آسیاب به هیچ‌ وجه جابه‌جا نشده است.
اسماعیل همتی‌ازندریانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: دور این سنگ را با توجه به ترکی که از قبل داشت تسمه فلزی کشیده بودند که جلوی ترک را بگیرد، اما با گذشت زمان ترک برداشته و شکسته است.
وی با اشاره به اینکه آسیاب از نظر بقایای معماری و آثار سالم است و مشکلی هم نداشته و ندارد، افزود: زمین‌های دانشگاه بوعلی‌سینا نگهبان دارد و سرکشی انجام می‌شود، همچنین حفاظت‌های اولیه در رابطه با آثار کشف شده از کاوش فوق انجام گرفته و آثار مورد حفاظت قرار گرفته‌اند و مشکلی وجود ندارد.
همتی‌ازندریانی با تأکید بر اینکه جابه‌جایی برای سنگ آسیاب اتفاق نیفتاده و دستکاری هم نشده است: گفت: اطراف این محوطه حفاظت و نگهبانی انجام می‌شود و امن است و بزرگ کردن این قضیه یک شیطنت خبری است که از طریق دانشگاه پیگیری می‌شود.
گفتنی است، مجید جهانگیریان چهارشنبه 21 مهرماه بود که اعلام کرد: این گمانه‌زنی با مجوز پژوهشگاه باستان‌شناسی وزارت متبوع به سرپرستی اسماعیل همتی از باستان‌شناسان دانشگاه بوعلی‌سینا و نظارت مستمر کارشناس باستان‌شناسی و یگان حفاظت این اداره درحال انجام است.
وی با بیان اینکه این خواناسازی برای مشخص کردن محدوده آسیاب‌های آبی، تعیین قدمت، تعیین مسیر، نحوه فعالیت آسیاب، نوع غلات مورد استفاده و معرفی اثر تاریخی انجام شده است، بیان کرد: ساماندهی این مجموعه با وجود 2 موزه دفاع‌مقدس و موزه تاریخ طبیعی در پیرامون دانشگاه بوعلی، مناظر طبیعی منطقه و همچنین تعیین کاربری‌های گردشگری برای جذب مسافران و گردشگران به همدان در راستای ایجاد اشتغال و افزایش سرانه گردشگری می‌تواند مؤثر واقع شود.
اکنون پس از گذشت 17روز از این کاوش خبر رسید که سنگ آسیاب آبی کشف شده در این منطقه توسط برخی افراد آسیب دیده و شکسته شده است؛ مسأله‌ای که با تکذیب مسئولان امر و رئیس هیأت کاوش همراه بود. به گفته مسئولان مربوطه آسیبی به اجسام کاوش شده وارد نشده است.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر