سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

کبد چرب بیماری است که در میان مردم ایران شایع است و یکی از اصلی‌ترین دلایل مبتلا شدن افراد به کبد چرب مواد غذایی می‌باشد. کبد چرب متأسفانه یکی از مشکلات شایع در بین ایرانیان است. چرا کبد چرب می‌شود تنها یک پاسخ دارد و آن هم تغذیه نامناسب است، بیماری کبد چرب به هیچ گروهی محدود نمی‌شود و به نظر نمی‌رسد تفاوت‌های جنسیتی مشخصی در بروز این بیماری وجود داشته باشد، این وضعیت در درجه نخست در دوران میانسالی رخ می‌دهد، گرچه کودکان هم ممکن است آن را داشته باشند.

شناسه خبر: 12111

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام، بیماری کبد چرب در ایران به سرعت در حال افزایش است. کبد چرب ریشه در تغذیه و عادات نادرست غذایی دارد که در تازه‌ترین یافته‌های محققان اصلی‌ترین عامل اصلی ابتلا به کبد چرب مصرف نوشیدنی‌های شیرین است.
اگر چربی ذخیره شده در کبد حدود ۵ الی ۱۰درصد وزن اندام‌های بدن را تشکیل داده باشد، مبتلا به کبد چرب خواهید بود.
 بیماری کبد چرب 2 نوع است یک نوع آن با نام کبد الکلی و دیگری با نام کبد چرب غیر الکلی شناخته می‌شود. کبد چرب حاملگی شرایط نادر دیگری است که به هنگام تجمع چربی در کبد در زنان باردار رخ می‌دهد.

 انواع بیماری کبد چرب
بیماری کبد الکلی نتیجه نوشیدن الکل بیش از حد است. خون شما قادر نیست به درستی الکل را بشکند و همین امر بر روی کبد تأثیر می‌گذارد. این بیماری همچنین ممکن است شرایط ارثی باشد، زیرا ژن‌هایی که از پدر و مادر به فرزند می‌رسند شانس ابتلا به چنین شرایطی را افزایش می‌دهند.
بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان است. این بیماری نیز یکی از شایع‌ترین اشکال بیماری مزمن کبدی در نظر گرفته می‌شود و یکی از موارد شایع در میان سایر بیماری‌های مزمن کبدی است. کبد چرب غیر الکلی، در افرادی که اضافه وزن دارند و میانسال هستند بیشتر دیده می‌شود، اما اخیراً تعداد کودکانی که به این شرایط دچار می‌شوند نیز افزایش پیدا کرده است، این افراد ممکن است سطح بالایی از کلسترول داشته باشند و به دیابت نیز مبتلا شوند. به‌طور معمول این شرایط مرتبط با سوء‌تغذیه، داروها، بیماری کبدی به ارث رسیده، کاهش وزن سریع و باکتری زیاد در روده کوچک است.
چربی موجب ایجاد التهاب در کبد می‌شود و همین امر می‌تواند توانایی و عملکرد کبد را دچار اختلال کند. چنین شرایطی معمولاً منجر به سیروز یا زخم شدن کبد می‌شود.
کبد چرب حاد حاملگی شرایط جدی است که در آن چربی در کبد تجمع پیدا می‌کند و می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد. این شرایط زمانی خطرناک‌تر می‌شود که موجب از کار افتادن کبد و کلیه شود. این شرایط همچنین ممکن است به خاطر عفونت یا خونریزی شدید ایجاد گردد. زمانی که مادری در طول دوران بارداری خود کبد چرب داشته باشد، جنین به دنیا می‌آید و در عرض چند هفته کبد مادر به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

 علائم بیماری
معمولاً علائم کبد چرب  به‌صورت آشکار نیستند، بنابراین ممکن است سال‌ها با این شرایط زندگی کنید و اصلاً متوجه آن نشوید.
احساس خستگی داشتن، کاهش وزن، کاهش اشتها، ضعف، حالت تهوع، گیجی، مشکل در تمرکز، درد در مرکز یا قسمت فوقانی و راست شکم، کبد بزرگ شده، نفخ و گاز، ادرار تیره رنگ، کبود شدن بدن به راحتی، عرق کردن بیش از حد، یبوست، قسمت‌های تیره و خشک بر روی گردن و زیر بازو از علائم این بیماری است.

 دلایل اصلی خطر برای بیماری کبد چرب
بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که کبد نتواند چربی را بشکند. این شرایط موجب تجمع چربی در بافت‌های کبدی می‌شود. برخی از دلایل اصلی ایجاد این بیماری شامل داروها، هپاتیت ویروسی، بیماری خودایمنی یا بیماری کبدی به ارث رسیده، کاهش وزن سریع و سوءتغذیه است.

 عوامل خطرزا برای ایجاد کبد چرب
چاقی، جراحی بای‌پس معده، کلسترول بالا، سطح بالای تری گلیسیرید خون، دیابت نوع ۲،سندرم متابولیک، تیروئید کم کار،کم‌کاری غده هیپوفیز، سندرم تخمدان پلی کیستیک از عوامل خطرآفرین برای ایجاد کبد چرب است.
مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد که این بیماری بیشتر در مردان شایع است و با افزایش سن و پس از یائسگی در زنان بیشتر می‌شود، چاقی موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌شود.

 رژیم غذایی مخصوص درمان کبد چرب
سلامت کبد به‌صورت مستقیم با آنچه می‌خورید در ارتباط است اگر یک رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشید می‌توانید سال‌ها از سلامت کبد خود لذت ببرید و درصورتی که با مشکل کبدی مواجه هستید نیز می‌توانید با تغییر سبک زندگی و استفاده از رژیم غذایی سالم به بهبود وضعیت کبد خود کمک کنید.

 رای پاکسازی کبد چه بخوریم؟
کبد یکی از اعضای مهم و ضروری برای سلامت بدن است. بدن برای حذف سموم، تجزیه هورمون‌ها، پاکسازی خون، هضم چربی و ذخیره‌سازی مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری به کبد نیاز دارد. علاوه بر این، کبد یکی از اندام‌های پرکارکرد در بدن محسوب می‌شود. از آنجایی که این روزها تعداد آلاینده‌ها و سموم در هوا و غذاها افزایش یافته است، بدن برای خلاص شدن از شر آنها به کبد نیاز دارد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون