سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/11/23 18:51:32

آشنایی با پل خانم کرپی بهار

سازنده و بانی این پل یک زن خیر بوده است و به همین دلیل به خانم کرپی مشهور است. این پل در سال ۱۳۳۱ خورشیدی بازسازی شده است.

شناسه خبر: 12296

به گزارش نشاط شهر به نقل از سلام نو و تریپ یار، پل تاریخی خانم کرپی یکی از زیباترین و قدیمی ترین پل های شهرستان بهار و استان همدان است. از مشخصات بارز این پل طول زیاد آن (حدود ۵۵ متر) و تنوع در مصالح به کار رفته در آن است. به گفته اهالی سازنده و بانی این پل یک زن خیر بوده است و به همین دلیل به خانم کرپی مشهور است.

پل مهاجران یا خانم کُرپی یکی از زیباترین و قدیمی ترین پل های شهرستان بهار و استان همدان است که قدمت آن اواخر عهد صفویان و اوایل عهد قاجار می باشد. مهاجران شهری کوچک در ۴۰ کیلومتری همدان در سمت شرقی بخش لالجین است و پل در ورودی مهاجران، بر روی رودخانه فصلی قره چای بنا شده و همچنین ارتباط بین کوشک آباد، مهاجران، راه هموار، رایکان سفلی و رایکان علیا را ممکن می سازد. مسجد جامع، تپه و پل مهاجران معروف به پل خانم از آثار تاریخی این شهر به‌ شمار می ‌رود.

ویژگی‌های معماری

پل مهاجران دارای هفت دهانه آب رو و پایه هایی ساخته شده با سنگ های رودخانه ای و قلوه سنگ است. پوشش طاق ها با آجر در ابعاد ۲۰ در ۲۰ در ۵ سانتی متری اجرا گردیده است. مشخصات بارز این پل تاریخی طول زیاد آن (حدود ۵۵ متر) و تنوع در مصالح به کار رفته در آن است. دهانه های آن با قوس های جناغی تزئین شده و در قسمت بالای دهنه اصلی (تاج پل)، سنگ یاد بودی با پنج سطر به چشم می خورد که مضمون آن به این شرح است: بسم ا... پل مهاجران بیاد مرحومه بانو آهو ایزدی، صبیه مرحوم حاج علی محمد بنت حاج هاشم توسلی و بانو حاجیه آسیه ایزدی در سال ۱۳۳۱ ش. ساخته شد.

موقعیت مکانی

پل مهاجران، معروف به پل "خانم کرپی" در ۳۵ کیلومتری شمال غرب همدان و ۲ کیلومتری جاده آسفالته همدان-تهران قرار دارد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون