سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

حکایت «کتابخانه حکمت» گره رُز ساختن و گره شغل باز کردن است؛ آری حالا دیگر به خوبی می‌دانم که «کتابخانه‌ها کار می‌آفرینند» و این بار با همت مسؤول کتابخانه و مسؤول کارگاه قالی بافی، اعضا دلشان را به اشتغال و درآمدزایی گره زده‌اند یکی رو، یکی زیر .

شناسه خبر: 11998

به گزارش نشاط شهر به نقل از خبرگزاری فارس،«کتابخانه‌هایی که کار می‌آفرینند» تا به حال به این جمله فکر نکرده بودم حتی در هیاهوی روزمرگی و شلوغ پلوغ امروزی به گوشم نرسیده بود تا اینکه به وقت هفته «کتاب و دانایی» دل به جاده مه‌آلود زدیم آن هم با مقصد کتابخانه روستایی.

در طول مسیر هوش و حواسم پی مشاغل کتابخانه‌ای رفت، فکر کردم شاید کتاب‌های مهارت آموزی یا بازاریابی حرفه‌ای به اعضا امانت می‌دهند و همین کتاب‌ها منشا ایجاد شغل می‌شود.

همین است آخر کتاب‌ها از هر دری حرف برای گفتن دارند؛ به کوه‌های برفی سر به فلک کشیده خیره شدم و روی شیشه بخار گرفته ماشین کتابی با عنوان حکمت کشیدم و اهالی کتاب دوست روستا را تحسین کردم، روستایی کشاورزپرور و صد البته سنتی اما فرهنگی و اهل دانایی.

۱۰، ۱۲ کیلومتر آن طرف‌تر از شهرستان بهار به روستای حسین‌آباد عاشوری رسیدیم و کوچه و پس کوچه‌ها را بالا و پایین کردیم سر صبح بود و عطر خوش نان تازه طبخ شده کوی و برزن را پر کرده بود، بوی خوش روستا و هوای ناب پاییزی هم حسابی سرحالمان آورد؛ خلاصه از روستاگردی چند دقیقه‌ای که بگذریم به کتابخانه رسیدیم.

سمفونی رنگ، بو و موسیقی در سرسرای کتابخانه پیچیده بود؛ در کنار رنگ و لعاب کتاب‌ها، بوی خامه‌های رنگارنگ و فریاد دفه‌ها بر اریش‌هایی ایستاده به قامت خیال متحیرم کرد.

قفسه‌های کتاب بود و میز و صندلی‌هایی مرتب و چیده شده اما گوشه‌ای از این سازه سیمانی خرمنی از گل‌های قالی خودنمایی می‌کرد.

 پشت دار اندیشه، بانوان جوانی گوش به مربی می‌سپردند و در دنیای هنر و خرد غوطه‌ور می‌شدند، از پی هم گل در می‌انداختند و لحظه‌ها را می‌بافند، در میان همهمه ناز بی‌پایان گل گاهی هم به کتاب‌ها سری می‌زدند و چند ورق از یار مهربانی را مرور می‌کردند.

حکایت «کتابخانه حکمت» گره رُز ساختن و گره شغل باز کردن است؛ آری حالا دیگر به خوبی می‌دانم که «کتابخانه‌ها کار می‌آفرینند» و این بار با همت مسؤول کتابخانه و مسؤول کارگاه قالیبافی، اعضا دلشان را به اشتغال و درآمدزایی گره زده‌اند یکی رو، یکی زیر .

وقتی کتابخانه‌ها برای ایجاد شغل دست به کار می‌شوند

مسؤول کتابخانه حکمت روستای حسین‌آباد عاشوری درباره روستا می‌گوید: روستا حسین‌آباد عاشوری بیش از ۳ هزار و ۲۵۰ نفر در قالب ۹۹۷ خانوار جمعیت دارد و با توجه به اهالی فرهنگی و کتاب دوست روستا در سال ۱۳۹۳ کتابخانه حکمت افتتاح و در حال حاضر با ۶۵۰ نفر عضو فعال خدمات ارائه می‌دهد.

محمد عبدلی اضافه می‌کند: بالغ بر نیمی از اعضای کتابخانه بانوان هستند و حضور پرشور خانم‌ها در کتابخانه باعث برکت بسیاری در روستا شده که جای بسی خوشحالی است و این استقبال تلاش ما را برای ارائه خدمات دوچندان می‌کند.

او از کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی یاد می‌کند و می‌افزاید: کتابخانه‌ها چند سالی است به روش سنتی اداره نمی‌شوند به این معنا که تنها به عنوان پایگاه‌های اطلاعاتی و امانت کتاب خدمات ارائه نمی‌دهند بلکه در حوزه‌های کارکردهای اجتماعی گام برداشتند و ایفای نقش می‌کنند.

مسؤول کتابخانه حکمت روستای حسین‌آباد عاشوری ادامه می‌دهد: مسؤولان کتابخانه‌ها می‌توانند با شناسایی ظرفیت‌های و نقاط ضعف منطقه، در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی  ورود کنند و اقدامات در خور انجام ‌دهند.

او به فعالیت کتابخانه روستا در راستای رشد و شکوفایی مباحث اجتماعی و اقتصادی اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به نیاز روز در حوزه اقتصادی، تولید و اشتغال برنامه‌های مدون داریم به طور مثال برای اقشار و سنین مختلف کلاس‌های آموزشی که منجر به ایجاد درآمد شود برگزار می‌کنیم.

عبدلی راه‌اندازی کارگاه قالیبافی در فضای کتابخانه حکمت را نمونه‌ای از این خدمات می‌داند و یادآور می‌شود: در این کارگاه بانوان روستا به ویژه خانم‌های جوان برای آموزش فرشبافی در دو شیفت صبح و بعدازظهر در بخش‌های مختلف اعم از بزرگ پارچه و تابلوفرش آموزش می‌بینند و پس از اتمام دوره آموزشی و کسب مهارت لازم فضای اشتغال این هنرجویان فراهم است به طوری که دار قالی و دیگر مصالح مورد نیاز در اختیارشان قرار می‌گیرد تا در منازل قالی بافی و دستمزد دریافت کنند.

او از پیشینه درخشان روستا در حوزه قالی بافی و شهرت آثار هنری بافندگان این دیار یاد می‌کند و می‌گوید: پیشینه روستا در حوزه قالیبافی خودش ظرفیتی است و هنرجویان بعد از آموزش به روز و اصولی می‌توانند کارگاه‌های فرشبافی دایر و اشتغال‌آفرینی کنند.

 

درآمدهایی از سرچشمه کتابخانه

مسؤول کتابخانه حکمت روستای حسین‌آباد عاشوری با گریزی به اهمیت تعامل کتابخانه‌های عمومی با سایر نهادهای مردمی می‌زند و می‌افزاید: این کارگاه با همکاری پایگاه کوثر در روستا و آقای قیاسی از مجموعه قالی بافی نگار آغاز به کار کرده و خوشبختانه استقبال هم خوب بوده به ویژه اینکه کتابخانه محیط عمومی و فرهنگی قلمداد می‌شود و خانواده‌های روستایی با آرامش خاطر در این محیط رفت و آمد می‌کنند و شور و حال خوبی در روستا ایجاد شده است.

او اقدامات کتابخانه حکمت در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی را تنها به برگزاری این کارگاه قالیبافی محدود نمی‌داند و متذکر می‌شود: البته کتابخانه ما در دوره‌های مختلف آموزش‌های متنوعی مثل کارگاه خیاطی مقدماتی و پیشرفته، میناکاری، منبت‌کاری و آموزش محاسبات پیشرفته ریاضی برگزار کرده، همچنین  چندین دوره آموزشی‌ در ابعاد مختلف من جمله کارگاه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر، کارگاه آموزشی برای زنان خانه‌دار و ریشه‌یابی طلاق برپا شده که تاثیر بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی روستا داشته است.

عبدلی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی پایگاه‌هایی هستند که در تمام حوزه‌ها فعالیت دارند و کتابداران هم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مشاور امین هستند می‌گوید: بسیاری از آموزش‌های کتابخانه حکمت منجر به درآمدزایی شده، درآمدی که از کتابخانه نشأت گرفته است.

رغبت مردم برای فعالیت در کتابخانه‌ها

 

مسؤول کارگاه قالیبافی درباره ایجاد گارگاه فرش بافی در کتابخانه می‌گوید: اهالی این روستا سابقه خوبی در هنر قالیبافی دارند و اغلب زنان در گذشته به فرش‌بافی مشغول بودند بنابراین با آموزش اصولی بر اساس نیاز بازار ظرفیت اشتغالزایی در حسین‌آباد عاشوری فراهم است.

 

بهنام قیاسی با بیان اینکه قدم اول بحث آموزش بود و فضای کتابخانه برای برگزاری این کارگاه پیشنهاد شد می‌افزاید: خوشبختانه اهالی هم برای حضور در دوره‌های آموزشی رایگان در بستر کتابخانه اقبال نشان دادند و این یک مزیت به شمار می‌رود شاید در مکان‌های خصوصی به این اندازه رغبت نشان نمی‌دادند.

او  از آموزش به عنوان رکن اصلی هر فعالیتی یاد می‌کند ادامه می‌دهد: کتابخانه محل مطالعه و طلب علم و قالیبافی هم یک نوع علم کاربردی به حساب می‌آید.

 این تولیدکننده درباره تضمین اشتغال هنرجویان بیان می‌کند: پس از آموزش کامل و کسب مهارت مرحله به مرحله بافنده‌ها می‌توانند دار قالی را به منزل ببرند و پس از بافت دستمزد دریافت کنند و یا اینکه مشارکتی و یا حتی خصوصی کار کنند در هر صورت مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 رونق قالیبافی با یاری کتابخانه

او آینده این کارگاه را درخشان می‌داند و می‌گوید: آینده این کارگاه آموزشی صد درصد به رونق فرش روستا و اشتغال پایدار ختم خواهد شد چراکه با آموزش فنون جدید می‌توان بازار را جذب کرد، ضمن اینکه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از آموزش تا تولید و مواد اولیه همه بر اساس نیاز بازار در نظر گرفته شده و خوشبختانه با توجه به نیازسنجی صورت گرفته بازار منتظر محصولات تولیدی ماست.

قیاسی با اشاره به اینکه محصولات بنا بر درخواست بازار تولید می‌شوند‌، می‌افزاید: در این کارگاه بافت قالی‌های بازارپسند آموزش داده می‌شود البته مواد اولیه خوب و با کیفیت هم در اختیار بافنده قرار دارد و انشاءالله با سوددهی و به ثمر نشستن این طرح تولیدی افراد دیگری هم تشویق می‌شوند و به این پروژه روی می‌آورند.

اعتقاد قیاسی بر این است که در اصل قالیباف به فرش ارزش می‌دهد و با هنرش به تار و پودش نقش می‌زند پس تامین مالی قالی بافان در اولویت است و بعد از آن ما به عنوان مجری طرح بهره‌مند خواهیم شد.

او به اهمیت این طرح یعنی اشتغال پایدار می‌پردازد و یادآور می‌شود: تا زمانی که هنرجویان مسلط شوند پشتیبانی و نظارت رایگان انجام می‌شود و هر چه بیشتر استقبال کنند افرادی بیشتری هم درآمد کسب می‌کنند به نحوی که محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

مسؤول کارگاه قالیبافی از متولیان فرش خواهان حمایت است و اضافه می‌کند: اگر حمایت صورت بگیرد ظرفیت داریم در سراسر استان در اماکن عمومی مثل کتابخانه‌ها کارگاه‌های آموزشی و تولیدی قالیبافی بر پا کنیم هدیه این کارگاه‌ها اشتغال و رشد اقتصادی استان خواهد شد.

کتابخانه امین مردم روستا

بانوی جوان مشغول در کارگاه قالیبافی از حال خوش آموزش در کتابخانه یاد می‌کند و می‌گوید: خبردار شدم در کتابخانه روستا دوره آموزشی فرشبافی گذاشتند با توجه به علاقه‌ام شرکت کردم، البته قالیبافی را از مادرم به صورت سنتی یاد گرفته بودم اما در این کارگاه آموزش اصولی است و به درآمدزایی می‌رسیم و هدفم این است که بعد از اینکه کامل یاد گرفتن برای خودم کار کنم و پول درآورم.

دختر خانم دیگری که پای دار نشسته بود و مشغول بافتن گل قالی بود ادامه می‌دهد: خیلی خوب است که این کارگاه در کتابخانه برپا شده چون خانواده‌ها با رفت و آمد ما در این محیط فرهنگی مخالفت نمی‌کنند، در کتابخوانی هم تاثیر گذاشته و بعضی وقت‌ها برای خستگی در کردن سراغ قفسه‌ها می‌رویم و چند ورقی کتاب می‌خوانیم.

در همین حین بانوی دیگر که سن و سالش از بقیه بیشتر بود یادآور می‌شود: حسن دیگر این آموزش درآمدزایی است این روزها اشتغال و پول درآوردن خیلی مهم است، بابت این دوره از مسؤول کارگاه و مسؤول کتابخانه تشکر می‌کنم.

ترکیب هنر دیرینه ایرانیان با کتاب، چنان بر چرخ گیتی نشسته است که آینده درخشانی را برای این هنر ارزشمند و درآمد روستا ترسیم کرده، امروز روستاییان امیدوارند با تلاقی هنر سنتی خود با آموزش‌های مدرن و آشنایی با نیاز بازار، دست به تولیداتی بزنند که بازارپسند باشد، در این راه کتاب و کتابخوانی به عنوان دوست با سود و بی زیان، همیشه همراه و همیار مردم بوده است.

 

انتهای پیام/ص

 


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر