بستهبندی چالش جدی صنایع دستی و سوغات مردمان همدان و به ویژه لالجین به شمار می رود و این تحفه ارزشمند همچنان با کاغذپیچی هدیه داده می شود.
بیشک یکی از جذابترین تفریحات سفر برای همه ما و حتی مردم دنیا خرید سوغات است، که صنایع دستی نیز جزئی از سوغات فرهنگی به حساب میآید و این موضوع برای گردشگران خارجی جاذبهای دو چندان دارد.
کشور ما به لحاظ قدمت و فرهنگی کهن که در گوشه گوشه این خاک رخنه کرده است، آثار و صنایع دستی متنوعی دارد که در هر شهر و دیار، ذوق و هنر اصیل استادکاران دست مایهای شده تا با کندهکاری قطعه چوبی، ورزیدن گلی و یا آشتی دادن فلز و آتش اثر هنری بدیعی خلق شود تا چشم همگان را به خود خیره کند و در دنیا ممتاز باشد.
با وجود پیشرفتهایی که در عرصه بستهبندی دیده میشود، همچنان صنایعدستی در میان روزنامه پیچیده میشوند و در اختیار مخاطب قرار میگیرند. بهجرات میتوان گفت، یکی از مشکلات مهم بر سرراه محصولات صادراتی کشورمان در سالهای اخیر، نبودِ بستهبندی مناسب در بازارهای داخلی و جهانی است. البته این موضوع درخصوص صادرات محصولات خشکباری همچون زعفران، پسته و کشمش تا حدودی مرتفع شده، اما همچنان در حوزه بستهبندی صنایعدستی این مشکلات پا برجا است.
در این میان، نمی توان از این مهم چشمپوشی کرد که کالایی با عنصر جاذبی به نام بستهبندی میتواند به سلیقه زیباییشناسی خریدار پاسخ دهد و با اطلاعاتی که از محصول در اختیار خریدار داخلی و خارجی قرار میدهد، مانند شناسنامه محصول و برند میتواند به عامل مهمی در خرید محصول تبدیل شود.آنچه به عنوان بستهبندی یک کالا از آن نام برده میشود، فقط از جنبه زیباییشناسی و نیاز مصرفی مورد بررسی قرار نمیگیرد.
گرانی مواد خام واولیه بستهبندی برای تولید کنندگان صنایع دستی و نبود قالب اندازههای متناسب محصولات تولیدی با هدف عرضه بدون آسیب در بازارهای داخلی و صادراتی از جدی ترین موانع بر سر راه فعالان این بخش عنوان شده است.
گرانی مواد خام واولیه بستهبندی برای تولید کنندگان صنایع دستی از یک سوء و نبود قالب اندازههای متناسب محصولات تولیدی با هدف عرضه بدون آسیب در بازارهای داخلی و صادراتی از جدیترین موانع بر سر راه فعالان این بخش عنوان شده است
معاونت صنایع دستی همدان با هدف بهبود حلقه ارتباطی میان تولید کنندگان صنایع دستی و نیز فعالان بخش بستهبندی وتجاریسازی با برگزاری همایش تخصصی بستهبندی وتجاریسازی صنایع دستی دراستان تلاش کرده تا این دو بخش را بیشتر به هم نزدیک کند.
گرانی مواد خام بن بستی بر سر راه بستهبندی صنایع دستی
یکی از تولید کنندگان صنایع دستی در بخش محصولات چوبی، گرانی مواد اولیه را یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان برای انتقال به چرخه بستهبندی محصول تولیدی بیان کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت مقوا و نیز چوب، باید طراحی بسته بندیها به گونهای صورت گیرد که با حداقل قیمت تمام شود.
رضا سوداگر افزود: در ارائه صنایع دستی، بستهبندی متناسب باید به صورت اجباری به صادرکنندگان ابلاغ شود.
وی با تأکید و قبول این مهم که بستهبندی صنایع دستی اهمیت ویژهای هم برای مشتری و هم صادرات آن دارد، تصریح کرد: متأسفانه بعضی از صنایع دستی هنوز به صورت بستهبندی در خور محصول به مشتریان ارائه نمیشود و این موضوع برای فروش صنایع دستی به گردشگران خارجی ضرورت دارد؛ چرا که با ارسال صنایع دستی به هر یک از کشورهای دنیا در واقع بخشی از فرهنگ و هنر مازندران به جهان معرفی میشود.
محافظت از محصول، برند و ارتباط با مشتری جزو وظایف بستهبندی است. اما چرا بیشتر تولیدات صنایعدستی ما بستهبندی مناسبی ندارند؟ چه راهکاری برای رفع این مهم در نظر گرفته شده است و مسئولان صنایعدستی چه فعالیتهایی در این زمینه انجام دادهاند؟
کارشناسان حوزه صنایع دستی با تاکید براینکه، بستهبندی یکی از ابزارهای اصلی مارکتینگ، فروش و موفقیت محصول است که نقش مهمی را به عنوان بیرونیترین لایه در بر قراری ارتباط با مصرفکننده در فروشگاهها و نقشی استراتژیک در ایجاد انگیزه برای خرید آن ایفا میکند، باور دارند که علاوه بستهبندی در بازار ارائه کالاها، استراتژی بوده و عملکرد شرکتها در عرصه رقابت و برندینگ محصولات نقش مهمی عهده دار است.
یکی از کارشناسان حوزه صنایع دستی، به ضرورت بستهبندی درصنایع دستی اشاره کرد و گفت: مخاطبان، صنایعدستی را با بستهبندی خاص خود میخواهند. سوداگر افزود: انگار مردم درخرید صنایعدستی، از اینکه آن را لای روزنامه بپیچند لذت میبرند و فکر میکنند چون صنایعدستی سنتی است، عرضه آن نیز باید سنتی باشد اما ما فکر میکنیم باید در حوزه فرهنگسازی عموم جامعه بیشتر کار شود.
وی یادآورشد: حتی در نمایشگاههای تخصصی صنایعدستی نیز شاهد آن هستیم که صنایعدستی روی زمین چیده میشوند و با پیچیدهشدن لای روزنامه و کارتن ارائه میشوند.
صنایع دستی باید به سمت نوآوری پیش برود
یکی دیگر از کارشناسان حوزه صنایع دستی و مدرس دانشگاه با بیان اینکه صنایع دستی در ایران از گذشته تاکنون در دنیا زبانزد بوده و می تواند با برطرف کردن نواقص، جایگاه واقعی خود را بازیابد، گفت: باید قبول کنیم که در حوزه زیرساختی مشکلات زیادی داریم و این مشکلات ارتباطی هم به تولیدکنندگان بخش صنایع دستی ندارد.
آرش شجاعی افزود: انتظار می رود با تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به وزارتخانه، صنایع دستی هم بتواند مسیر و سیرصعودی خود را در پیش گیرد.
وی با بیان اینکه البته هم وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و نیز خود تولید کنندگان صنایع دستی هر یک در حد خودشان وظیفه دارند، که این هنر و صنعت ارزآور را به سمت و سوی صادرات سوق دهند، گفت: البته یکی از اشکالات عمده ای که اکنون در تولیدات صنایع دستی ما وجود دارد، این است که هر نوع از صنایع دستی باید به همان شکل و قالب خود که بوده بازتولید شود واین رویه نسل به نسل ادامه دارد بدون آنکه به تنوع و نوآوری در آن توجه شود.
وی اضافه کرد: صنایع دستی جزو هویت و اصالت کشور ما است و باید با نوآوریهای ویژه دراین بخش، تحول جدیدی ایجاد کرد که ذائقه مشتریان داخلی و نیز خارج از کشور را نیز به سمت خود مجذوب کند./ همدان پیام
انتهای پیام/ص
*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست
* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.
* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.