سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

گره بر گره می‌زنند و صدای دفه‌ها موسیقی عجیبی می‌نوازد. به قول خودشان رنگ‌هایشان خودرنگ است و از نیلی و لاکی و روناس گرفته تا گلرنگ و قرمزدانه چشم آدم را نوازش می‌کند. اینجا شکوه تار و پود هنر چند ساله ایرانی‌ها و عظمت معماری ایرانی، اسلامی به هم گره خورده و حال آدم را خوب می‌کند.

شناسه خبر: 11729

به‌گزارش نشاط شهر به نقل از ایسنا، اینجا علاوه بر کوشش و عشق، اصالت و زیبایی و شکوه بنایی ۲۰۰ ساله نیز موج می‌زند، "حمام کهنه بهار" همان بنای زیبایی است که خانم علیزاده با همتی مثال زدنی آن را به یکی از موفق‌ترین کارگاه‌های قالیبافی تبدیل کرده است.

در آن طرف کارگاه دو کودک بساط چله‌کشی راه انداخته‌اند و با دقت و تلاش فراوان، تارها را زیر و رو می‌کنند. انگار یکی از بچه‌ها نقش مربی را دارد و در حال آموزش دادن به دیگری است.

چند دقیقه‌ای به آنها خیره می‌شویم و عزمشان را برای حفظ هنر فاخر قالیبافی ستایش می‌کنیم. از ذهنم می‌گذرد اگر در هر شهر یا شهرستان هنرهای اصیل‌مان را به کودکان آموزش می‌دادیم حالا میراث نیاکانمان در پرتگاه فراموشی نبودند.

به گفته این بانوی پرتلاش حمام کهنه را در سال ۹۴ به همت دوستش و با کمک اداره اوقاف و با هزینه بسیار اندک مرمت کرد تا مکانی باشد برای اینکه زنان همشهری‌اش نانی به سر سفره خود ببرند.

 

علیزاده، پیشران طرح ملی مشاغل خانگی در شهرستان بهار است و در سال۹۰ در اداره فنی‌و حرفه‌ای آموزش دیده است، او از سال ۹۳ شرکت تعاونی خود را تأسیس کرده و تاکنون بیش از ۲۵۰ نفر را آموزش داده که به گفته خودش حالا کار و بارشان رونق گرفته و چند نیرو هم زیر دستشان کار می‌کنند.

این بانوی کارآفرین می‌گوید: در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا کارآموزها را به صورت انفرادی آموزش می‌دهیم و نمی‌خواهیم خدایی ناکرده برای کسی مشکلی پیش بیاید، کار ما در حوزه مشاغل خانگی است و کارآموزان پس از اینکه دوره آموزشی را گذراندند در منزل کار می‌کنند و سرکشی از منازل آنها هم به صورت مرتب انجام می‌شود.

او ادامه می‌دهد: قالی‌های ما بیشتر به کشور روسیه صادر می‌شود اما خودمان در صادرات نقشی نداریم و فقط تولیدکننده هستیم، از سال گذشته به همت جهاد دانشگاهی کاری را شروع کردیم و حالا مواد اولیه را نیز خودمان تولید می‌کنیم، در حال حاضر برای ۵۰ نفر در همه رده‌های سنی از ۶ ساله تا ۶۰ ساله اشتغالزایی کرده‌ایم.

 علیزاده به قسمت دیگری از کارگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: در آن قسمت خانم‌ها مشغول خیاطی هستند، همچنین قبل‌تر چند هنر دیگر مانند میناکاری را نیز آموزش می‌دادیم.

او درباره سختی‌های کارش توضیح می‌دهد: در ابتدای کار، سرمایه کم داشتیم، چند سالی است که برای برندسازی تلاش می‎‌کنیم اما به جایی نرسید، مشکل بعدی مربوط به صادرات است اگر می‌توانستیم خودمان صادرات را انجام بدهیم بیشتر سود حاصل از صادرات در جیب خودمان می‌رفت.

این بانوی موفق با بیان اینکه سازمان‌هایی مانند فنی‌وحرفه‌ای، صمت، اداره کار، اوقاف و جهاد دانشگاهی از کارآموزان حمایت زیادی کرده‌اند و کارشان را راه می‌اندازند، اضافه می‌کند: این کارگاه یک محیط کار واقعی است و فقط آمار و ارقام تنها نیست.

 علیزاده درباره سامانه مشاغل جهاد دانشگاهی، شرح می‌دهد: این سامانه تعامل خوبی با مجموعه ما دارد و ما نیز در قسمت پیشه با آنها همکاری می‌کنیم، به عنوان پیشران شهر بهار۵۰ نیرو برای جهاد دانشگاهی و کلاس‌های ارتقاء مهارت ثبت‌نام کرده‌ و این سامانه نیز پل ارتباطی مجموعه با همکارهای واقعی است و دست دلال‌ها را از بازار کار قطع می‌کند.

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر